Amikor
 először láttam a filmet, a meglepetés erejével ért. Premier előtt 
láttuk – nem gondolom, hogy e nélkül rá tudtam volna venni erre a mozira
 Timit. Volt egy kis előzetes szájízem, hogy akciófilm gyanánt mit rak 
oda elénk az orosz filmipar – na, ezt az első fél óra úgy elmosta, ahogy
 azt kell. Valami egészen szokatlan, de működő képi-trükki világ, a 
történet a maga „jó és rossz, sötét és fény” szokásos leosztása ellenére
 is szellemes. Szóval kellemes csalódás volt, meg is szereztük némi 
után-kóstolgatás céljára a dvd-t. Hogy miért érdekes mindez így, néhány 
évvel utána? Mert a film alapjául szolgáló regény-tetralógiát kiadták 
itthon és – némi késéssel ugyan – végre elolvashattam. 
 
Előbb azonban nézzük a filmet. A 
fény és sötétség erői tűzszünetet kötöttek, és ezt a tűzszünetet az 
Őrségek ellenőrzik. Az Éjszakai Őrség, a Fénypártiak ellenőrzik az 
éjszaka lényeit, a Setétek tevékenységét. Az első néhány jelenetben egy 
boszi „áldásos” tevékenységébe nyerünk bepillantást, majd látjuk, hogy 
ügyfele - főhősünk, Anton Gorogyeckij – hogyan ismerkedik meg az 
Éjszakai Őrséggel. Évek telnek el, Anton az őrség tagjaként egy engedély
 nélkül vadászó vámpírpár nyomában járva szövevényes ügybe keveredik, 
egyszerre kéne megóvnia a vámpírok áldozatát, egy kisfiút, és feloldania
 egy ismeretlen fiatal nő átkát. Mindezt a prófécia árnyékában, 
miszerint eljöve ama másféle, aki hatalmas lesz, és felborítja az 
egyensúlyt. 
A
 megteremtett miliő emeli ezt a filmet a zsáner filmjei fölé, és ez 
nagyrészt a rendezőnek, Timur Bekmambetovnak köszönhető – a fickó a 
kritikusok szerint épp most bizonyított nyugaton, a Wanted-del -, a 
hangulat a képek karcosra szűrőzött színei által, a vágás aprólékos 
„gegjei” által teljesen egyedi, egységes, és teljesen a forgatókönyv 
szolgálatában áll. A színészi játék folyamatosan a hollywoodi átlag 
fölötti, orosz színészekről lévén szó, a színészválasztást nem 
elemezném, egy-két arc volt csak ismerős. Kockáról kockára ki van 
találva a film, de ezt így, többszöri nézés után írom, először az ember 
gyereke az ilyet csak élvezi, nem a „hogyan is csinálta meg a filmes” 
kérdésén töpreng. Kicsit talán igazságtalan lenne azt írni, hogy gothic 
vagy mistyc thriller műfajban nem született ennyire korrekt munka 
nyugaton, de például a Constantine-t (amit azért bűnös élvezettel 
kedvelek) simán lenyomja. 
A könyv 
felütésekor aztán örömmel látom, hogy a film – a prológust leszámítva - 
milyen hűen követi a forrását. Persze aztán eltér itt-ott, egyszerűbb, 
hogy mást ne mondjak, a „főjó” és főgonosz a könyvben csak mintegy az 
erők „önkormányzati vezetői”. A könyvhöz képest a filmbe bekerült egy 
személyes érintettség-szál is – szerintem teljesen feleslegesen -, ami 
helyett Lukjanyenko regényében értelemszerűen sokkal összetettebb, 
ányaltabb maga a világ, kerek egész „párhuzamos univerzum”, „Moszkva 
alatti Moszkva”, az ilyet szeretjük, ugye. Aztán az olvasás közben a 
film története a könyv egyharmadáig ér, a könyvben található első 
történet adja a film teljes anyagát, pedig a java csak eztán jön. A 
történetet nem mesélném el, mert fordulataiban is jó, ráadásul nem viszi
 túlzásba az emberiség-megmentést sem, valahol megmarad a maga 
„problémaszintjén”. Igazi „urban fantasy”, élvezet olvasni, bárkinek 
szívesen ajánlom. 
A folytatást, a Nappali Őrséget is
 olvastam, de nem mennék bele most, hiszen az e címen készült filmet még
 nem sikerült látni. Persze nagy kérdés, mit és honnan folytat a film, a
 fentiek okán. Az első könyv második történetét? A második könyvből 
merít? Vagy kreálódott önálló folytatás, mint például a Bourne 
szériában? Ígérem, visszatérek még a témára.
Amit ide szőnék még: igazi szürete
 van a scifi és fantasy-kedvelőknek manapság. Agave ugye, meg Delta 
Vision, az Ulpius is kidobott egy-egy alapvető sorozatot, regnálnak a 
„régiek” is, meg osztódással szaporodnak. Lukjanyenko regényeit a 
Galaktika újraindításakor – egyébként szintén az Ulpius égisze alól 
kinövő - jelenleg Metropolis Média néven működő kiadó adta ki.
Korábbi kommentek:








