Egy
 újabb urban fantasy sorozattal kedveskedik a műfaj rajongóinak az Agave
 Kiadó, méghozzá egy külföldön nagy sikernek örvendő, eddig öt részes 
(márciusban jelenik meg a hatodik) szériával. Patricia Briggs Mercy 
Thompson-sorozatát a nemzetközi kritikák Laurell K. Hamilton Anita 
Blake-sorozatának korai köteteihez hasonlították, ennek köszönhetően 
azok, akik korábban rajongtak a vámpírvadász Blake kisasszony 
kalandjaiért, ám az utóbbi időben csalódtak benne – s valljuk be, 
vagyunk páran – nagy várakozásokkal vették kézbe az új sorozat első 
kötetét.
A Megszólít a hold
 egyfelől valóban hasonlít Anita Blake kalandjaihoz – a sztori sok eleme
 egy az egyben megfeleltethető Hamilton szériájának elemeivel – másrészt
 viszont a két hősnő között óriási a különbség. Mercy Thompson kedves, 
talpraesett, különleges lány, aki nem riad vissza a fizikai 
kihívásoktól, van érzéke a mágiához, hozzászokott, hogy különleges 
helyzetekbe keveredik, de közel sem az a tökös, vagány, halálos hősnő, 
mint Anita Blake. Ráadásul az utóbbi humora is mintha hiányozna belőle –
 ettől még nagyon jó karakter, lehet rá sorozatot építeni; valahol 
félúton helyezkedik el Blake és a „kattant szomszédlány” típust 
megtestesítő Sookie Stackhouse között.
Mercy
 Tri-Citiesben él, egy poros coloradói kisvárosban, autószerelő 
műhelyében ősrégi tragacsokba próbál életet lehelni, olykor pedig a 
bokrok rejtekében átváltozik prérifarkassá -  Mercy ugyanis járó, az 
indiánok leszármazottja. Miután vér szerinti apja meghalt, tizenéves 
anyja – némiképp meglepődve azon, hogy egyszer csak egy prérifarkas 
bébit talált a bölcsőben – egy vérfarkasfalkára bízta a gyerek 
felnevelését. Mercy a hegyek rejtekében, az észak-amerikai farkasok 
fölött uralkodó marrok falkájában nőtt fel, ott ismerte meg a mágikus 
lények világát, oda kötötte első nagy szerelme, és onnan szökött meg 
tizenhat évesen, hogy egyedül éljen a világban.
Amikor
 egy napon beállít hozzá egy ismeretlen, fiatal, rémült vérfarkas, akit 
hamarosan holtan talál a küszöbén; a város alfáját, Mercy szomszédját 
megkínozzák, lányát pedig elrabolják; a lány útra kel, hogy visszatérjen
 oda, ahol felnőtt, és segítséget kérjen azoktól, akiktől a legkevésbé 
sem szeretne: nevelőapjától és egykori szerelmétől. Aztán persze a 
hegyekben is talál egyet s mást, ami gondolkodóba ejti, hazatérve pedig 
még nagyobb kalamajkába keveredik, amiben szerepet kap egy szelíd és 
néhány vérszomjas vámpír, egy orosz boszorkány, egy fémműves gremlin, és
 jó néhány renegát vérfarkas.
Szegény
 vérfarkasoknak általában a mellékszerep jut, és a vámpírok csajára való
 áhítozás, hát itt végre megkapták az abszolút főszerepet! Ami nem is 
áll rosszul nekik, Briggs a szokott sémákból épített egy működő 
vérfarkastársadalmat, ami felépítésével, állandó dominanciaharcaival, az
 elkerülhetetlen változás szította konfliktusaival sok részre elegendő 
muníciót ad. Az őket kiegészítő mágikus lények – akik közül a kisebb, 
ártalmatlanabb fajok már kiléptek a nyilvánosság elé – pedig számtalan 
lehetőséget hordoznak magukban. A vámpírok szerencsére itt csak egy faj a
 sok közül, szerepük egyelőre abszolút mellékes, remélem, ez így is 
marad. Náluk sokkal érdekesebbek a boszorkányok, főleg, ha orosz nevet 
adnak nekik – az olvasónak már a Jelizaveta Arkagyevna névtől borsódzik a
 háta – vagy a gremlinek, akik közül egy – Zee, azaz Seibold 
Adelbertkrieger – kulcsszerephez jut. Zee és az ő titokzatos kardja, ami
 magába szívja mindenki erejét, akit megvág, az egyik legérdekesebb 
szereplő a történetben, remélem, a folytatásban megkapja az őt megillető
 szerepet – a harmadik rész címe (Iron Kissed) mindenesetre erre utal.
Az
 igazi hatalom azonban mások kezében van. Szeretem, ha egy fantasy 
szerző tud feszültséget kelteni, ha képes használni a sejtetés eszközét,
 ahelyett, hogy érzékletes, vérben-trutymóban-egyéb testnedvekben gázoló
 leírásokkal próbálná valakinek a gonoszságát, erejét érzékeltetni. 
Mostanában ez egyre ritkább, de Briggs kellemes meglepetést okoz azzal, 
hogy a mágikus világot irányító Szürke Lordokat homályba burkolja – nem 
tudjuk meg, kik ők, mik ők, démonok, angyalok, varázslók, mégis, olyan 
félelemmel beszélnek róluk, hogy önkéntelenül valami hatalmas, 
rettenetes lényeknek képzeljük őket.
Van
 tehát egy jól kidolgozott, változatos mágikus lényekkel benépesített 
fantasy-világunk, néhány szimpatikus főszereplőnk, már csak az a kérdés,
 mire megy az írónő mindezzel, és hogyan tudja szőni a szálakat. Nos, az
 élmény nem maradéktalan. Sajnos a történet egy ponton iszonyúan túl van
 bonyolítva, ugyanakkor ha kibogozzuk a szálakat, kiderül, hogy 
valójában egyszerű, mint az egyszeregy. A végére pedig csak megkapjuk a 
kötelező szerelmi háromszöget – amiből egyes mellékszereplők kétértelmű 
viselkedését tekintve sajnos nagy eséllyel lehet később sokszög. 
Mercy-ről pedig, a kedves, jófej autószerelő csajról kiderül, hogy 
kicsit nagyobb érzéke van a mágiához, mint az indokolt lenne, hogy 
erősebb, mint  a többi prérifarkas, hogy különlegesebb, mint hittük.
Sajnos
 mindez túlságosan emlékeztet egy másik sorozatra. Nagyon remélem, hogy 
Briggs nem esik Hamilton hibájába, és nem csinál Mercy-ből akkora 
egyszemélyes szuperhatalmat, mint amilyen Anita Blake lett, nem is 
beszélve az ő kis háreméről. Kezdésnek ígéretes ez a kötet, de innen még
 nagyon sokfelé ágazhat a sorozat útja. Én bizakodó vagyok, várom a 
folytatást.
Kiadó: Agave
Fordította: Farkas Veronika

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése