Kevés
 olyan mozis élmény van, ami igazán megmarad az ember emlékezetében, és 
még sok évvel később is fel tudja idézni magában azt az érzést, azt a 
borzongást, azt a tátott szájjal bámulást vagy épp azt a röhögést. Nekem
 az ilyen élmények közé tartozik a 2001-ben bemutatott Shrek. 
Valószínűleg soha nem fogom elfelejteni, ahogy ültem a moziban, kissé 
unott fejjel néztem a kezdő „once upon a time” képsorokat a 
mesekönyvvel, és hogy pattant ki a szemem és kezdődött el a varázslat a 
mesekönyv alternatív felhasználásával. Onnantól kezdve keresztbe-kasul 
dőltünk a röhögéstől, aztán rongyosra néztük a filmet videón, és persze 
kötelező jelleggel megnéztük a folytatásokat is, bár azok már igen kevés
 nyomot hagytak maguk után. Míg az első részt kis túlzással kívülről 
fújom még mindig, a folytatások esetében már a cselekmény vázlatos 
felidézése is nehézséget okoz. A negyedik, egyelőre sorozatzárónak szánt
 epizód legnagyobb erőssége épp az, hogy ahelyett, hogy tovább szőné 
Shrek és Fiona harmadszorra már kissé szappanopera-ízű történetét, egy 
huszárvágással visszatér az első rész történéseihez.
Miután
 kedvenc zöld ogrénk családot alapított a királylánnyal és született 
három kis szarógép ogrebabája, másból sem áll az élete, mint 
pelenkázásból, takarításból, baráti vacsorákból, a régi kalandok egyre 
unalmasabb felidézéséből.  Ráadásul
 turistalátványossággá vált a mocsara, idióta kirándulók minden reggel a
 slozira menet fényképezgetik. Nem csoda, hogy Shrek besokall, és mint 
oly sok pasi előtte, visszasírja  az asszony- és gyerekmentes éveket. 
Balszerencséjére egy balul
 sikerült ogrebabazsúr után belefut Rumpelstiltskinbe, aki alkut ajánl 
neki: egy napra visszakapja régi életét, ha cserébe beáldoz egy napot a 
gyerekkorából. No persze, az eszéről híres Shrek nem olvassa el az 
apróbetűt, meg a záradékot, meg a nemtudommit, így Rumpel pont azt a 
napot veszi el, amikor megszületett. Megvan rá a maga sötét indoka, ha 
ugyanis Shrek nem menti meg Fionát a sárkány fogságából, ő játszi 
könnyedséggel megszerezheti az uralmat Túl az óperencián fölött.
Így
 is lesz, és mire Shrek magához tér a bódulatból, egy olyan világban 
találja magát, ahol ő igazából nem is létezik, Rumpel sötét királyságot 
hozott létre, boszorkánykülönítmények vadásszák az ogrékat,  Szamár 
beáll a boszik mellé igavonónak, Mézi állatos kekszekkel játszik 
gladiátorosdit, Csizmás Kandúr meg piperkőc, elkényeztetett szobacica. 
Méghozzá azé a Fionáé, aki nem várta ám ölbe tett kézzel, hogy 
megmentsék, miután nem jött senki, maga lépett meg a toronyból, és 
lázadó ogrékból földalatti mozgalmat hozott létre.
Miután
 szegény Shrek rájön, hogy az amazon Fiona előbb rúgja szét a hátsóját, 
mint hogy megcsókolja, hogy megtörje az átkot; beáll a lázadók közé és 
próbálja bebizonyítani szíve hölgyének, hogy érdemes beleszeretnie, mert
 akkor bizony minden más lesz.
Igazából
 tele van jó ötlettel ez a Shrek, csak valahogy nem sikerült olyan 
fergetegesre a megvalósítás, mint az első részben. Az újramelegített 
poénok fárasztóak, a főgonosz szerepben tetszelgő Rumpel túl ripacs 
ahhoz, hogy kicsit is félelmetes legyen, ráadásul mivel az eredeti 
Rumpelstiltskin mese nálunk kevésbé ismert (én például sose hallottam 
róla), így még reflexióként sem értékelhetjük. Ahhoz meg, hogy önmagában
 működjön, túlságosan hasonlít az első rész Farqaurdjára. A koponyafejű 
láncos buzogánnyal harcoló boszik meg a hülyébbnél hülyébb ogrék poénok 
sokaságára adtak volna lehetőséget, de a legtöbbet vagy elripacskodták, 
vagy áldozatul esett a korhatárbesorolásnak.
A
 legjobban Szamár és a kiherélt Kandúr teljesít, úgy tűnik, idegesítő 
beszélő állatokkal nem nagyon lehet mellélőni, ahogy Pinokkió és Mézi 
minden megjelenése is a legjobb Shrekes pillanatokat idézi. Kár, hogy az
 egész film is csak felidézi ezeket a pillanatokat. Így is jobb és 
ötletesebb folytatás, mint a második és harmadik rész, de sajna nyomába 
sem ér az elsőnek.








