„Igaz lenne, hogy az élet arra való, hogy csendben elmulasszuk? Vagy ordíthatunk is közben a fájdalomtól?”
Soha
 nem olvastam még semmit Cserna-Szabó Andrástól. Persze hallottam róla, 
nagyjából tudtam, hogy jelentős alakja a kortárs magyar irodalomnak, de 
hogy mit ír, és hogy, arról abszolút nem voltam képben. Legújabb 
könyvének fülszövege, s benne a fenti két mondat fogott meg annyira, 
hogy kivegyem a könyvtárból a Pusziboltot. Nem tudom, mire számítottam, 
de azt gondoltam, aki ilyen esszenciálisan le tudja írni az élet 
tragikumát, mint ebben a két mondatban olvasható, azt én szeretni fogom.
 Most, olvasván a könyvet, úgy gondolom, ez a két mondat hatásvadász 
pozőrködés, nekem pedig nagyon nem sikerült megszeretnem az írót.
A
 Puszibolt novellái egy képzeletbeli kisvárosban játszódnak, valahol a 
jelen vagy a közelmúlt magyar rögvalóságában, és ezek, a kisváros, és a 
„mai magyar valóság” legalább akkora szerepet játszanak a történetekben,
 mint a szereplők. A szereplők, akik ki-be járnak egyik történetből a 
másikba, egytől-egyig őrültek, perverzek, mániákusak, és ahogy már a 
fülszövegben is olvasható, mind a boldogságot keresik. A történetek 
néhol a fantasztikum határát súrolják, jobb pillanataikban a mágikus 
realizmust juttatják eszünkbe. Ami megtörténhet, az itt meg is történik,
 és ami nem, az is. Nincsenek sem fizikai, sem társadalmi, sem erkölcsi 
törvények, a szereplőket nem korlátozza semmi. Ahogy az írót sem.
Nem
 tudom, hogy kéne olvasnom ezt a könyvet, hogy tetsszen. Végtelenül 
groteszk és tele van fekete humorral, ami még tetszene is, de van egy 
határ, ami a groteszket elválasztja a morbidtól, és ezt mintha 
kényszeresen átlépné az író. Mindig rátesz még egy lapáttal, hogy ne 
görbe tükör legyen, amit nyújt, hanem egyenesen a képünkbe nyomja a 
perverziót. És ezért érzem, hogy ez egy póz, a megmondó ember póza, mert
 igazából Cserna-Szabó jól ír, kevesebbel is kifejezhetné mindazt a 
kiábrándultságot, ürességet, keserűséget, ami az ábrázolt 
mikrotársadalom sajátja. Nem kell oldalról oldalra az arcunkba tolt nemi
 szervekkel meg szexuális perverziókkal sokkolni minket ahhoz, hogy 
megértsük, a világ kifordult sarkaiból. 
Mert
 valahol nyilván ez a cél, a társadalom mentális állapotára reflektálni,
 de ezt finomabb eszközökkel is meg lehet tenni, és még tán nagyobb 
hatást is el lehet érni vele. Vagy tán az a kérdés, minek legyen egy író
 finom, ha a társadalom ennyire elkorcsosult, perverz, őrült? Hát, azért
 szeretném hinni, hogy ennyire nem az. És ha valaki csak ezt veszi észre
 a világban, akkor lehet hogy a hiba az ő készülékében van.
Nagyon
 nehezen rágtam át magam a könyvön, nem is tetszett, de azért azt el 
kell mondjam, hogy nem lehet azt mondani az íróra, hogy nem írna jól. 
Nagyon is jól ír, csak a stílus és a hozzáállás az, ami nagyon fáj. 
Viszont a kötet utolsó novellája bitang jó ötlet, idézőjelbe teszi az 
egész könyvet, ami nagyon tetszett. Azt szokták rám mondani, hogy túl 
kiábrándult vagyok, hát lehet, hogy ez egy olyan könyv, amihez még nem 
vagyok eléggé az.
Kiadó: Magvető




