Lehet-e
 szinte csak a versenytánc elemeivel egész estés színielőadást 
produkálni? Olyan egyetemes érvényű mesét táncolni el, amit korra és 
nemre való tekintet nélkül bátran ajánlhatunk bárkinek? Egy nem is 
egyszerű mesét: a szerelemről, a megbékélésről, a könyörtelen 
kényszerekről, a világos és a sötét harcáról átvitt értelemben is? 
Szellemes, sokszólamú mesét, ami valójában nemcsak nekünk, de rólunk 
szól, „bábukról” egy sokkal áttekinthetetlenebb „táblán”? Hogyne 
lehetne! A Botafogo táncegyüttesnek sikerült.
Maguk
 az alkotók az előadást szerényen „színházi produkciónak” nevezik, 
hiszen se nem balett, se nem pantomim; táncjáték a szó legnemesebb 
értelmében: játékos történetmesélés latin tánclépések által. A 
többszörös show tánc és látványtánc Európa- és világbajnok együttes 
széles repertoárján szereplő bemutatókon is játszanak egy-egy betét-tánc
 erejéig az eltáncolható mese lehetőségével. Viszont a SAKK, mint 
előadás magán a mesén, a történeten alapul, amit félreérthetetlen, 
kecses könyörtelenséggel mesélnek el a táncosok egyetlen elhangzó szó 
nélkül, az átélés áhítatába szédült közönség előtt. Nem viccelek, régen 
nem tapasztaltam színházban ennyi odaadást a közönség részéről, a 
nézőtér a figyelmét maradéktalanul adta a látványért, amit a táncosoktól
 kapott.
A
 történet jeleneteit jól tagolta a színpad előterében felszabadultan, 
szinte némafilmes burleszk-elemekkel bohóckodó két „sakkozó”. Azt 
hiszem, az egész előadással kapcsolatban ez a „felszabadult” a kulcsszó:
 a szereplők is láthatóan élvezték a táncot, az előadást. Miközben a 
gesztusok, az arckifejezések gyönyörűen komponáltan „meséltek”, egy 
meglepően kompromisszummentes, a sakk logikája által szükségképpen 
tragikus mesét a sötét király és a világos királynő szerelméről, 
időnként nem is annyira lopva felcsillanó mosoly játszott a legtöbb 
táncos arcán - a produkcióba fektetett irdatlan mennyiségű munka mellett
 látszott: imádják amit csinálnak. És ez láthatóan a közönséget is 
megérintette.
Az
 ötletes, beszédes koreográfia mellett ki kell emelni a hallatlanul 
bátor zeneválasztást. Nem gondoltam volna, de igenis lehet latint 
táncolni Nightwish-re! Vivaldi után Apocaliptica borzongat, a Senor 
Coconut által latinizált Kraftwerk-klasszikus, a Showroom Dummies adja a
 zenei hátterét a két királyi pár érzelmi viszonyainak felrajzolásához. A
 zene sokfélesége fel sem tűnik az előadás alatt, nem zökkenti ki a 
nézőt. Aki a végén vörösre tapsolja a tenyerét, ráadást akar, meghajlást
 még egyszer, csak ne gördüljön le a függöny, még ne érjen véget a 
varázslat. Tündéri este volt, köszönjük szépen, Botafogo!
  
Nyitójelenet - Sakk és Vivaldi
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése