Julian
 Donahue, a negyvenes New York-i reklámfilmrendező élete nagy válságából
 próbál kivergődni, sikertelenül. Kislánya meghalt, felesége elhagyta, 
munkájában ugyan sikeres, de tudja, hogy fényévekre van ifjúkori 
filmiskolás álmaitól – és még az egyéjszakás kalandok sem működnek. Az 
egyetlen, ami mindig ott van, amihez mindig nyúlhat, a zene. 8000 számot
 tartalmazó I-Podja nélkül még a WC-re se megy ki, és ezt most tessék 
egészen konkrétan érteni. Julian gyerekkora óta a zene megszállottja, 
akárcsak apja, akinek egy Billie Holiday koncertfelvételen megörökített 
bekiabálása segített átvészelni a háborús sérülések borzalmait.
Egy
 este Julian betéved egy bárba, és meghallgat egy feltörekvő 
csillagocskát, aki elvarázsolja – ezzel veszi kezdetét egy hol 
emelkedett love story-ba, hol perverz idiótaságba torkolló történet. 
Arthur Phillipset jól ismerheti a magyar olvasó, elsőként megjelent, Prága
 című regényét a mi kis fővárosunkban eltöltött két éve inspirálta, az 
ilyet pedig szeretjük. Azóta megjelent még két könyve, s most a 
harmadik, a Te vagy a dal, amiben szintén szerepel – immáron 
saját nevén – a magyar főváros, mi több, a történet tulajdonképpen 
nálunk tetőződik be – vagy nem.
Miután
 Julian meghallgatja a tehetséges ír énekesnőt, Cait O’Dwyert, 
hormonzavaros tinihez illően kezd el kajtatni utána. Elmegy minden 
fellépésére, letölti az összes demoját, kivágja az újságokból a róla 
szóló cikkeket, végigolvassa az összes kommentet a honlapján. Aztán egy 
este összeszedi a bátorságát, és tizenkét söralátétre rajzolja bölcs 
tanácsait a lánynak. Aki annak rendje és módja szerint elalél az eredeti
 ötlettől, no meg attól, hogy a sokasodó talpnyalók közt végre valaki 
kritizálja is, és a honlapján üzen a fickónak – mire elkezdődik a 
rajongó és a sztárjelölt kergetőzése végig Manhattanen, aztán fél 
Európán, klubokban, egyetemeken, koncerteken – hogy a Gellért Szállóban 
érjen véget.
Miközben
 Cait és Julian játsszák a kis játékukat, mindkettőjük életében felmerül
 még ez-az, egyik oldalon elhidegült feleség, problémás báty és rámenős 
asszisztens, másik oldalon fülig szerelmes gitáros-dalszerzőtárs, 
levitézlett rocksztár, és meglepő módon egy sunyi, zenegyűlölő rendőr. 
Julian a házassága válságával és a volt feleség emlékével küzd, Cait a 
dalszerzőtárssal szemben folyamatosan lebegtetett vonzalom mellett főleg
 saját önbizalomhiányával. És persze, ahogy az e-mailekből, 
kommentekből, dalszövegekből, rejtjeles üzenetekből álló kapcsolatuk 
halad előre, szépen alakítgatják, gyógyítják, segítik a másikat.
Rengeteg
 jó ötlet van ebben a könyvben, viszont nem igazán sikerült kibontani 
őket. A rajongó és a sztár kapcsolata érdekes, és valóban magvas 
gondolatokat is tartalmaz a zenéről, a zenélésről, a művészetről, az 
önbizalomról, közben meg annyira ostoba és gyerekes néhol, mintha 
Phillips tényleg a saját tinédzser-fantáziáit írta volna bele. Az 
e-mailes kommunikáció, a pultossal üzengetés, a telefonnal lopva 
készített fotók még hihetőek, de dalszövegben felszólítani a „skicces 
fiút”, hogy keresse meg a lábtörlő alatt a kulcsot, már sok a jóból. És 
közben húsz oldalanként kérődznek egyet azon, hogy mi legyen a 
feleséggel, mi legyen a gitárossal, mi legyen a munkával, meg a 
sztársággal…
Nehéz
 megítélni ezt a könyvet, mert nagyon jó is lehetett volna, épp csak egy
 kis összefogottság hiányzik belőle – de az nagyon. Olvasom, olvasom, 
néha felbukkan egy-két állati jó gondolat, aztán több tíz oldalnyi 
tömény unalom. A legihletettebbek Cait dalszövegei, nem tudom, Phillips 
tört-e valaha szövegírói babérokra, de lehet, hogy inkább afelé kéne 
mozdulnia – némelyik pársoros dalával többet mond, mint a maradék 
háromszáz oldallal.
Kiadó: Európa
Fordította: Pék Zoltán

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése