Kisebb
 fajta csodával ér fel, hogy Lee Daniels 2009-es filmje jókora késéssel 
ugyan, de utat talált a hazai mozikba. Az akkor még Push
 címre hallgató alkotást a Sundance filmfesztiválon mutatták be, ahonnan
 a közönségdíjjal és a zsűri fődíjával távozott, hogy aztán 
végigmasírozva a 2010-es szezon díjátadóin meg se álljon az Oscarig – 
hat jelöléséből kettőt váltott díjra (legjobb női mellékszereplő és 
legjobb adaptált forgatókönyv). Mégis, díjak ide, Oprah Winfrey 
co-producersége oda, mi csak hallomásból ismerhettük a filmet, és 
reménykedtünk, hogy egyszer majd kiadják DVD-n. Hogy minek köszönhető, 
hogy mégis moziforgalmazásba került, nem tudhatom, ám örülnék, ha ez nem
 csak egyszeri csoda lenne, és több kisköltségvetésű független amerikai 
filmet láthatnánk a jövőben nagyvásznon, nem csak a csilivili hollywoodi
 sikerfilmeket.
A Precious – A boldogság ára
 megérdemli a moziforgalmazást, a néző pedig megérdemli, hogy a 
moziszékbe lapulva gyötrődje végig a filmet – igen, gyötrődje, mert ez 
nem egy kellemes utazás ám. Félő, hogy ha otthon néztem volna a filmet, 
félúton abbahagyom, és megpróbálom még az emlékét is kitörölni – nem 
sikerült volna, tudom jól. Mélyen megrázó szociodrámát láthatunk, amit 
szeretnénk menet közben tagadni, eltávolítani magunktól, de ezt a film 
nem engedi: a saját távolító- és bevonó gesztusai olyan erősek, hogy a 
néző nem tud elbújni előlük. Borzadállyal nézzük, mégsem tudjuk kivonni 
magunkat a hatása alól, és a végén, a székbe szögezve csak valami halk, 
megdöbbent reakcióra telik.
Clarice
 P. Jones, becenevén Precious tizenhat éves harlemi diáklány – nyilván 
Harlemben diáklánynak lenni eleve nem egy leányálom, ám Precious 
halmozottan hátrányos helyzetére semmilyen szociológiai szakkifejezés 
nem elég kifejező… Kórosan túlsúlyos, százötven kilójával és borzasztóan
 előnytelen ruháiban úgy siklik a koszos utcákon, mint egy bálna, enyhén
 fogyatékos, arca a bambaságba és a bántalmazásba belemerevedett buta 
maszkra hasonlít – már kinézetével is céltáblája a kortársak állandó 
megalázásainak. Ám mindez semmi azokhoz a megalázásokhoz képest, amikben
 otthon van része. 
Ördögi
 anyja folyamatosan terrorizálja – a folyton a fotelban tespedő, 
megállás nélkül zabáló és cigiző, a lányát palacsintasütővel ütő, 
szexuálisan aberrált Mo’Nique képe beleég az emberbe. Precious bűne, 
hogy „elcsábította” apját szenvedő anyjától – ahogy kibontakozik 
előttünk a kép, szó szerint azt se tudjuk, hova nézzünk, hova 
meneküljünk, kit gyűlöljünk jobban, a brutális apát, aki hároméves kora 
óta zaklatta lányát, vagy az anyát, aki tűrte, majd maga is részt kért 
belőle, vagy a világot, amiért álságosan szemet huny afelett, hogy az 
otthonok zárt falai közt ilyesmik megtörténnek. Precious-nek az 
erőszakból kétszer is gyermeke fogant, lányát, a Down-kóros Little 
Mongo-t a konyha padlóján szülte meg, miközben elborult anyja a fejét 
rugdosta; újabb terhességének köszönhetően pedig kirúgják az iskolából, 
így ugrik a szociális segély, és Precious még inkább anyja gyűlöletének 
célpontjává válik.
Amikor
 felmerül némi esély a kitörésre (na, nem nagyszabású kitörésre kell itt
 gondolni, ahhoz ez a film túl realista, mondjuk inkább úgy: a felszín 
felé evickélésre), egy speciális felzárkóztató iskola és annak segíteni 
vágyó tanára képében, akkor jön a minden addiginál nagyobb pofon: a lány
 apja AIDS-es volt. Precious esélye a boldogságra már azelőtt darabokra 
hullik, hogy megszülethetett volna, hiába minden segítő szándék.
Ahogy nézzük a filmet, önkéntelenül megfogalmazódik bennünk a kérdés: Minek így élni? Hogy lehet ezt elviselni? Milyen kilátásai lehetnek, miben reménykedik egyáltalán ez a lány, hogy nem adja fel? 
Márpedig
 Precious nem adja fel, és ezzel – noha az elején cseppet sem 
szimpatikus, még sajnálni se nagyon tudjuk, mert már annyira túlzás a 
szerencsétlensége – végül elnyeri a szimpátiánkat. Eleinte álomvilágba 
menekül, színes-szagos, csillogó álmokba, melyekben ő vékony, fehér, 
népszerű sztár, vagy épp boldog életet él a rajongott férfi oldalán – 
hogy aztán mindig visszarántsa a valóság mocska. És mégis, valamiért 
megy tovább, és próbál szabad lenni, noha tudja, hogy boldog már sosem 
lesz, hogy a múltját ki nem törölheti, csak annyit akar, hogy  a 
gyermekeivel lehessen, anyja terrorja nélkül. Hogy értékesnek érezze 
magát, és felfedezhesse az életében is az értéket – s ha tudjuk is, hogy
 a kicsikart és ezerszer megfizetett boldogságmorzsák sem lesznek 
tartósak, drukkolunk neki, hogy legalább egy kicsit élvezhesse őket.
Precious
 a maga korlátolt, megkínzott, számtalanszor megalázott, buta alakjával 
olyan tükröt tart elénk, amibe nem esik jól belenézni: saját kényelmes, 
civilizált, erőszaktól mentes életünk álproblémái, amikbe nap mint nap 
kicsit belehalunk, jelentéktelenek az ő problémái mellett – ő mégsem 
akar belehalni, sőt, az életet önmagában való értékként akarja élvezni, 
dacára minden nyomorúságnak. 
Iszonyú
 erős és torokszorító filmet köszönhetünk Lee Daniels-nek, ami csak 
néhány apró momentumában esik a hatásvadászat csapdájába – főleg az 
ördögi anya figurája az, ami túlságosan sarkított, túl erőszakosan az 
arcunkba van tolva a gonoszsága, nehéz elhinni és komolyan venni. 
Félreértés ne essék, nem vitatom, hogy élnek ilyen elborult 
szörnyetegek, de az ennyire direkt ábrázolásmód filmen hiteltelenné 
teszi a szereplőt. A néma, csak jelzett terror sokkal hatásosabb tud 
lenni, mint az őrjöngés – ahogy például a csak fel-felbukkanó 
emlékrészletekben mutatott, teljességében soha nem látott 
(hál’istennek…) szexuális zaklatás is erősebb hatást vált ki, mintha 
premier plánban látnánk. 
Ez
 az egyetlen kritikám, Daniels egyébként remekül bánik a különböző 
filmes eszközökkel: a Precious álomképeit kísérő erős stilizáltság, mely
 éles ellentétben áll a valóság szürkeségével és lepattantságával, remek
 húzás; akárcsak az olykor egyéb filmeket megidéző fogások – a magát 
sztárként a vörös szőnyegen vagy a színpadon elképzelő Precious a Táncos a sötétben Selmáját idézi; míg a lányhoz beszélő, negédes és varázslatos, szeretetteli világba repítő fényképek az Amelie csodálatos életét. De ugyanígy remek a „film a filmben” jelenet – amikor Precious beleképzeli magát és anyját Vittorio de Sica legendás Egy asszony meg a lánya
 című filmjébe; vagy a segítőkész tanárnőt játszó Paula Pattont és 
tantermét körülvevő, angyalokat idéző ragyogó fehér fény, mintha 
Precious valamiféle mennyországba váltott volna belépőt a 
beiratkozáskor.
Nehéz
 leírni a hatást, amit ez a film kivált; amikor az ember feláll a 
moziból, csak menekülne ki a szabad levegőre, hogy aztán ott zakatoljon 
benne mindaz, amit látott, és még hetek múltán se hagyja nyugodni – 
némely képe szinte beleég az agyunkba. Ugyan nem hibátlan, de remek 
arányérzékkel összerakott alkotás, feledhetetlen színészi játékkal, és 
erős forgatókönyvvel. Nem az a fajta film, amire azt mondhatnám, jó 
szívvel ajánlom mindenkinek, mert tényleg megvisel; de aki kíváncsi egy 
igazán durva és erőteljes szociodrámára, és bírja  a gyomra, az 
mindenképpen nézze meg!

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése