Amióta
 Gigor Attila első filmjét bemutatták a Szemlén, ahol fődíjat nyert, 
majd díjazták Karlovy Vary-ban, végül bemutatták a mozikban is, 
úton-útfélen, filmes oldalakon, újságokban, szakmai és kevésbé szakmai 
berkekben is újra felerősödött a vita arról, miért nem képesek a magyar 
filmkészítők megtalálni az átmenetet a lila ködös művész(ieskedő) film 
és az altesti poénokra épülő gagyi populáris vígjátékok között. Mert hát
 itt az élő, mozgó, működő példa arra, hogy van átmenet, lehet jó 
közönségfilmet csinálni, ami nem buta, nem idétlen, nincs tele undorító 
poénokkal, értelmes, épkézláb története van, és mégis élvezi a jónép. 
Mert jó film. Szerintem az utóbbi évek egyik legjobb magyar alkotása.
Nem
 vagyok profi filmkritikus, sem filmesztéta, csak egy lelkes amatőr, nem
 akarok hát belefolyni az arról szóló vitákba, hogy miért működik ez a 
film, és miért nem csinálnak több ilyet. Számomra a jó film legfontosabb
 ismérve a jó forgatókönyv. Ez egyrészt működő, fordulatos történetet 
jelent, másrészt jól megírt, hiteles párbeszédeket. Ennek a filmnek is 
ez a legnagyobb erőssége. Hihetetlenül jók a párbeszédei, pörgők, 
életszagúak, nincsenek túlírva, pont annyit mondanak és úgy, hogy az 
hiteles legyen. Évek óta először láttam magyar filmben olyan 
hétköznapiságukban hiteles szereplőket, akik végre el tudtak szakadni a 
„lepukkant, atlétatrikós, sört vedelő lakótelepi bunkó” kelet-európai 
sztereotípiájától, végre egy alkotó, akinek a hitelesség és az 
életszagúság nem azt jelenti, hogy a „nagy magyar rögvalóság” vesztes 
lúzereit mutatja be, hanem egyszerűen hétköznapi, furcsaságaikban is 
szerethető szereplőket alkot meg, akik valóban hasonlítanak hozzánk. 

Filmünk
 főhőse egy kommunikációképtelen kórboncnok, aki csak a halottak 
társaságában érzi jól magát, az élőkkel bajban van. Az ő végtelenül 
sarkított figurája nagyon jól példázza korunk egyik legnagyobb 
népbetegségét, azt, hogy az emberek képtelenek egymással kapcsolatot 
teremteni, képtelenek beengedni másokat, nem tudják, vagy nem akarják 
megismerni a másik embert, és gyakran saját magukat sem. A film egyik 
legjobb jelenete, amikor a főhősbe rendíthetetlenül szerelmes pincérnő, 
aki mintha szent küldetésként vállalná magára, hogy kibillenti őt 
magányából, kórboncnokunk fejéhez vágja, hogy vajon mivé kéne válnia 
ahhoz, hogy megismerje? Az élők kiismerhetetlensége és a holtak 
szédszedhető, megmérhető, megfogható megismerhetősége közti ellentét 
folyamatosan ott van a filmben, és igazán ez adja meg a gondolati 
mélységét.
A
 történet maga a klasszikus film noirokat idézi. A főhős egy napon 
visszautasíthatatlan ajánlatot kap, csak meg kell ölnie egy idegent, 
hogy az érte kapott pénzből megmentse rákos édesanyját. Mivel a 
kórboncnoknak a halál közelsége mindennapos, különösebb 
lelkiismeretfurdalás nélkül öl, hogy aztán másnap egy levélből 
kiderüljön számára, hogy az áldozat az ő ismeretlen féltestvére volt. 
Ezután kezdetét veszi a nyomozás, melynek során főhősünk kideríti, ki és
 miért rángatta bele ebbe az egészbe. Szerepet kap egy furcsa 
nyomozópáros, egy meglehetősen gyanús özvegy, egy újabb ismeretlen 
féltestvér, és a szálak egyre jobban összekuszálódnak. Az egyszerű, 
hétköznapi kisember meglepő módon nem szerencsétlenkedi el az egészet, 
hanem felszívja magát, és csakazértis folytatja a nyomozást. Okos, 
fordulatos, meglepő krimit látunk.
A
 történet végére hősünk is keresztülmegy a kötelező fejlődésen, megtanul
 nyitni az emberek felé, és ez őt lepi meg a legjobban. Furcsa kis 
kapcsolata a lelkes pincérnővel az egyik legemberibb egymásratalálás, 
amit filmen láttam. A fergeteges záróképsor pedig már önmagában megérne 
egy külön fejezetet bármilyen filmes tankönyvben. Nagyon jó kis film ez,
 igazi nézőbarát, intelligens szórakozás, azoknak, akik úgy szeretnek 
kikapcsolódni, hogy azért nem kell eldobniuk minden agysejtjüket. És 
mivel tényleg ritka az ilyen jó magyar film, mindenki menjen, és nézze 
meg!
Korábbi kommentek:


