Jon
 Krakauerre a Viharzóna című könyve miatt figyeltem fel. Az Andrea Gail 
halászhajó utolsó napjairól úgy írni könyvet (mégpedig a riporteri 
tisztesség maradéktalan megőrzésével), hogy voltaképp semmit nem tudunk 
ezekről az utolsó napokról, nem elhanyagolható írói teljesítmény. 
Aprólékos gonddal keresett utána a halászok életmódjának, a hajón 
szolgáló legénységről rokonok, barátok által tudhatónak, számtalan 
viharokat és szerencsétlenségeket túlélt halásszal beszélt, hogy a 
halászhajó utolsó útját a végzetes viharba a legpontosabban „képzelhesse
 el”. Az elbeszélés folyamán mindvégig érezhető az objektivitás mellett a
 tisztelet a hősei iránt. Talán ez a hozzáállás volt a legszimpatikusabb
 az Út a vadonba olvastakor is.
Valami lehet a Krakauerben, amivel
 ráveszi a tanúkat, hogy meséljenek. Amitől a család hozzájárult, hogy 
kiteregetődjön a szennyese, hogy feltáruljanak az okok, amiért egy 
szépreményű, eminens diák „hátrahagyva a társadalmat” nekivágott 
Amerikának. Kevés adat maradt Chris McCandlessről, néhány képeslap, 
néhány levél, amit Wayne Westerbergnek írt a börtönbe, néhány szemtanú, 
akit sikerült felkutatni, aki látta „Supertrampot” vándorlásai közben. A
 fiú naplója, amiből inkább egyfajta kanosszajárás, semmint a Kaland 
bontakozik ki. A szerző megint kellően aprólékos, és legalább megkísérel
 „távolságot tartani” hősétől, ha mindvégig érezzük is a szimpátiát. 
Ilyen értelemben Capote-i indíttatású tényregényt olvasunk, még akkor 
is, ha irodalmi értékeit tekintve úgy viszonyulnak egymáshoz, mint 
házivajhoz a margarin, ami fogyasztható, de ipari (ez esetben 
riportkönyv-ipari) termék lévén korántsem annyira finom. Az írói 
„egyenetlenségekért” viszont valóban bőven kárpótol az az alaposság, 
amivel Krakauer a témához nyúl. Ezt a könyvet kezébe adnám minden kamasz
 ismerősömnek, aki épp a „társadalomból való kivonulás” ötletével 
játszik, mert minden hibája ellenére van benne valami elemi hitelesség. 
Sean
 Penn tehát egy „kicsit több mint riportkönyvet”, egy 
„dokumentum-regényt” adaptált játékfilmmé. Tőle teljesen természetes 
választás a téma, hiszen színészi pályája elejétől fogva vonzzák a 
nonkonform figurák, a hiteltelen társadalomban kényszerből 
társadalmon-kívülivé válók hiteles megformálását láttuk tőle nem 
egyszer. Rendezőként igazából jól vizsgázik. A film egészen sikeresen 
egyensúlyoz a hatás és hatásvadászat keskeny mezsgyéjén. Az utolsó, 
valóban a vadonban, a „varázsbuszban” töltött hetek feltárása közben 
láthatjuk flashback-ekben a múltat, az „odavezető utat”. A fejezetek 
felosztása (gyermekkor, ifjúkor, férfikor…), és a kalandok tartalma 
viszont azt jelzi, a rendező nem tudott olyan „elemien hiteles” maradni,
 mint az író. Hőse „kis messiásként” váltja meg azokat, akikkel csak 
találkozik, alig két epizódnyi képi pofont kapunk csak a csavargó-lét 
olyan „természetes velejáróiból”, mint a „tisztes polgároktól” 
elszenvedett testi erőszak, vagy a hajléktalan-szállók légköre. Valami 
hallatlanul pozitív szerep jut lázadó hősünknek, miközben utazik és 
ismerkedik. 
Alapvető amerikai mítosz a 
kivonulásé, hiszen kivándorlók népesítették be a kontinenst – tekintsünk
 el most a ténytől, hogy az bíz akkor már „be volt népesülve”. E 
kivándorlók az akkori európai társadalomból menekültek, valami sokkal 
szabadabb, ezáltal viszont sokkal veszélyesebb világba társzekereiken, a
 kor „vadonába”. Persze óhatatlanul „vitték magukkal” a civilizációt, 
mint ahogy kései paródiáik, a vidámra festett Winnebago-s hippik is 
vitték a maguk kolóniáiba, az a kivonulás legalább annyira hiábavaló 
kísérlet volt, mint a virággyerekeké – és legalább annyira ambivalensen 
„igazi”. A filmbeli elöregedett, megavult hippikolónia a maga „belső 
rendjével”, társadalomalkotó mítoszaival (a „lehet így is” angyali 
makacsságával) lenyűgözően hiábavaló. Nem véletlen, hogy a kolóniák 
fiataljai „fellázadnak” ellene, és visszasimulnak a társadalomba. Nem 
állhat meg tehát Chris itt sem, az ő lázadása nem válhat a múlt 
lázadásának részévé. Holott itt megkísérti a szerelem is, a legerősebb 
kényszer, ami az embert a társadalom részévé teheti. 
Enyhén kimódolt e rendezői 
hozzáállás: mindvégig érezzük (főleg a mellékszereplők játékán át) azt a
 baljós, igazi sorstragédia-jelleget, hősünk számtalanszor (még a 
hippi-kolónián is, és épp a szerelem okán) „tisztességgel” megállhatna a
 tiszta élet keresésében, attól a sorstragédia, hogy mégsem teszi. És 
Chris tovább-lépéseit a filmben mintegy a „vadon” gyönyörűen 
fényképezett mítosz-arca igazolja. Hogy mégsem lesz propagandisztikus 
mindez: a mítosz-arc mellett a hősünk kudarca által festett igazi vadon 
is megjelenik. Számomra a film legerősebb pillanatai, a leromlás, a 
betegség, e kudarccal való szembesülés képsorai. Mert természetjárást 
tényleg nem lehet könyvből tanulni. Nem a tonnás jávorszarvason kell 
gyakorolni a zsigerelést, főleg nem bugyliméretű bicsakkal. Hősünk 
nyáron halt éhen a vadonban, amely „magába zárta”, ismeretei hézagos 
voltából fakadó rossz döntéseinek sora miatt, és ez ugyanúgy megkapja a 
maga súlyát a filmben, mint a könyvben. 
Sean Penn e történeten, 
színészei játékán keresztül valahol a maga lázadásának kudarcáról is 
mesél. Érzik a filmen, hogy nem csak egy neki tetsző könyv – voltaképp 
kellően árnyalt - adaptációja, hanem saját, személyes ügy, olyasmi, amin
 keresztül önmagáról, a világhoz való viszonyáról mesélhet. Az 
adaptációban bújkáló „szerzőiség” szerintem nem ment a film rovására, 
ettől még az egy „heroikus kudarc” története marad. A kivonulás 
romantikája mellett annak csődjéről szól. És az emberi kapcsolatok 
erejéről. Nekem a film legszebb képsora, mikor a már leromlott Chris 
„beleír” Thoreau Waldenjébe: nem ér semmit a teljes élet, a megszerzett 
tisztaság, ha nem oszthatod meg másokkal.   
U.i: Lehet, hogy egyszer sort 
kerítek még Krakauer Ég és jég című könyvére is – bár ezt csak akkor van
 értelme, ha Bukrejev Hegyi őrületéről is szót ejtek. Arról a könyvről, 
ami a szerző kudarcáról szól, az 1996-os tragikus Everest expedícióról. 
Ahol nem lehetett objektív, mivel részese volt – vagy felelőse – a 
tragédiának. Ahol sokkal kevésbé a „riporter”, sokkal inkább az ember 
tárulkozik fel (azóta írtam róluk... kattintsatok érte). 
Korábbi kommentek:


Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése