Margaret
 Atwood valamiért Magyarországon nem túl ismert, pedig világszerte 
nagyon népszerű és elismert írónak számít, jócskán megpakolták 
mindenféle díjakkal, az egyik legjelentősebb élő feminista írónak 
tartják (ez leginkább The Edible Woman – Az ehető nő című regényének 
köszönhető, aminek híre-hamva sincs kis hazánkban). Egyik leghíresebb 
regénye A szolgálólány meséje, amelyből film is készült, állítólag egész
 jó lett, de a regény annyira szuggesztív volt, hogy én most esélyt sem 
adnék az adaptációnak. 
A
 szolgálólány meséje egy elképzelt jövőben játszódó disztópia, hőse, 
Fredé egyike azon kevés nőnek, akinek még működőképes a méhe, képes 
gyereket szülni, ezért kiszakítva saját családjából, megfosztva életétől
 arra kényszerítik, hogy gazdag és befolyásos férfiak „szolgálója” 
legyen, akinek egyetlen funkciója a gyerekszülés. Hogy pontosan hol ás 
mikor járunk, az nincs leírva, de valahol Észak-Amerikában, a jövőbeli 
Gileád Köztársaságban. A polgárháborúk után kialakuló vallási fanatikus 
állam az élet minden területére kiterjeszti a tökéletes diktatúrát, a 
magánélet megszűnik, a nőket megfosztják vagyonuktól, önállóságuktól, 
csak mint egy férfi háztartásának tagjai létezhetnek, a gyermekeket 
elszakítják vér szerinti szüleiktől, és arra alkalmas pártbeli 
nevelőszülőkhöz helyezik őket. Az ország folyamatosan háborúban áll 
szomszédaival, ez folyamatos katonai jelenlétet és üldözéseket indokol. 
A
 regény 1985-ben íródott, az írónő egyáltalán nem titkolja, nem rejti a 
sorok közé a társadalomkritikus mondanivalót, egyenesen a képünkbe 
tolja. Nem nehéz párhuzamot találni a vallási fanatikus diktatúra és a 
’80-as évek Amerikájának erősen konzervatív jobboldali kormányzása 
között, de megjelennek a regényben a nők kizsákmányolása elleni 
feminista tüntetések és pornólap-égetések is. Hogy pontosan mi vezetett a
 fanatikus Gileád Köztársaság kialakulásához, azt Atwood nem részletezi,
 a regényben csak azt látjuk, amint szinte egyik napról a másikra a 
demokrácia intézményei megszűnnek, és megalakul az új, rendpárti 
kormányzat. Mindezzel párhuzamosan a környezeti ártalmak, a 
sugárszennyezés, a nukleáris balesetek hatására a nők nagy része 
terméketlenné vált. Innen egyenes út vezet odáig, hogy azt a néhány 
„szerencsést”, aki még képes gyereket szülni, átnevelőtáborokba gyűjtik,
 és onnantól kezdve csak egy értelme van a létezésüknek, hogy a 
kiváltságos osztály házaiban élve, a terméketlen feleségek helyett 
gyereket szüljenek.
A
 történetet végig Fredé szemszögéből látjuk, épp ezért a női nézőpont az
 uralkodó. A mű egyik rétege a csak szaporodási céllal „tartott” nő 
léte. Direkt nem írom, hogy élete, mert nem gondolom, hogy élet lenne, 
amit velük végigcsináltatnak. Saját életüktől, családjuktól, nevüktől 
megfosztva egy idegen családhoz kerülnek, ahol, mint egy börtönben, 
szinte sosem lehetnek egyedül, szobájukból száműznek minden olyan 
felesleges berendezési tárgyat, amivel kárt tehetnének magukban. 
Előírásos vörös csuhát kell viselniük, kinézetükre nem adhatnak, hiszen 
nem számít, kik ők, mik ők, hogy néznek ki, csak egy dolog számít, a 
méhük. Simone de Beauvoir klasszikusában, A második nemben szociológiai 
módszerességgel járja körül a női test „használatának” témakörét, a női 
test és a női személyiség, a női létezés anakronizmusát, én ennek 
irodalmi megjelenését látom Atwoodnál. Hihetetlenül erős és húsbamarkoló
 élmény, végiggondolni, hogy ez akár meg is történhet. Kevés könyv van, 
amitől napokig-hetekig nem tudtam szabadulni, ez ilyen volt. 
Ami
 igazán briliáns Atwoodnál, az, hogy mennyire egyszerűen, látszólag 
magától értetődően tudja kiforgatni, mi a jó, és mi a rossz, mi erény és
 mi bűn. A szolgálólányok és gazdáik ritualizált együttléte például az 
egyik legnyomasztóbb és leggyomorforgatóbb része a könyvnek. Mert nem 
egyszerű szeretők, vagy szajhák ők, hanem a bibliai szolgálólány 
megfelelői. Szabályozott, a feleség részvételével és kontrollálásával 
történő, minden intimitást nélkülöző megtermékenyítési procedúráik az 
elidegenítés mesterfokát jelentik. És felvetődik a kérdés, vajon 
megéri-e? Az egyik legnagyobb morális dilemma a könyvben, és nőként azt 
hiszem, nem lehet úgy olvasni, hogy az ember ne gondolja végig, hasonló 
helyzetben mit választana? A biztos halált, a száműzetést a 
sugárfertőzött telepekre, vagy a látszatbiztonságot, megfosztva a nőiség
 minden maradékától, pusztán gépként használva? 
A
 regény másik olvasata a diktatúra kialakulása. A káoszban, 
betegségekben, természeti és technikai katasztrófákban vergődő nemzet 
(Amerika?) belenyugvással és mondhatni, megkönnyebbüléssel fogadja a 
rendpárti kormányzást, az emberek a biztonság és a rend kis morzsáiért 
önként mondanak le szabadságuk egy részéről egészen addig, amíg a 
folyamat már nem fordítható vissza. Ismerős? Atwood nagyon jól ragadja 
meg a hétköznapi emberek agymosását, az átnevelő táborokat megjárt nők 
betagozódását, a nehezen kivívott szabadságjogok megtagadását. Nagyon 
jól eltalált kritika a régi rendszerben abortuszt végző orvosok 
nyilvános kivégzése. Hisz tény, a világméretű meddőségért részben a 
születésszabályozás nehezen kivívott teljes liberalizációja tehető 
felelőssé. Újabb és újabb morális dilemmákkal találjuk szembe magunkat, 
hisz évtizedekig küzdöttünk a születésszabályozásért, s most kiderül, 
hogy ennek is köszönhető, ha nem születik több gyerek? Akkor hogy 
választjuk szét a bűnt a szabadságjogtól? 
Az
 időben ide-oda ugráló cselekményben párhuzamosan látjuk Fredé normális 
életét, még a diktatúra előtti időkből, a hatalomátvétel napjait, még 
korábbról ifjúságát, és a jelenbeli mindennapjait. Az időben való 
ugrálás újra meg újra ráébreszt arra, mit vesztett az ember. Mint ahogy 
Fredé is kénytelen újra meg újra emlékeztetni magát, felidézni kislánya 
képét, mert egyébként túl hamar megszokná. Mert az ember ilyen. 
Beletörődik, betagozódik a diktatúrába, biztonságáért cserébe lemond 
emberi méltóságáról. 
Van
 persze ellenpont, Fredé kollégiumi barátnője, Moira, a mindig, minden 
ellen lázadó anarchista prototípusa. Ő az, aki soha nem tagozódik be, 
minden ellen lázad, demokráciában éppúgy, mint a diktatúrában, ezért is 
nem tudják megtörni. Ő megtalálja azt az utat, amelyen ugyan folyamatos 
életveszélyben, és megalázottan, de a saját választásnak legalább az 
illúzióját megtartva létezhet. 
Az
 írónő nyitva hagyja a kérdést, hogy Fredé élete hogy végződik, azonban 
kapunk egy furcsa, nyugtalanító, de szerintem frappáns epilógust. 
Kétszáz évvel a történet után egy történészkonferencia szereplői 
értekeznek Fredé naplójáról és feltételezett életéről. Az a 
tárgyilagosság, a történelmi érdekességekkel szemben tanúsított 
távolságtartó érdeklődés mintegy idézőjelbe teszi az egész regényt. 
Hiszen bármilyen tragikus hősnőnk sorsa, bármilyen kegyetlen és zsigerig
 undorító a diktatúra, amiben él, mint minden a történelemben, ez is 
elmúlik egyszer, s kétszáz év múlva már csak a régmúlt korok kutatói 
foglalkoznak vele. Újabb gondolkodnivaló Atwoodtól. Vajon a mi kis 
életünk, a világ, amiben élünk, vagy ami holnap történik, az kétszáz év 
múlva jelent még valamit? Vagy csak elvetemült tudósok kutatják majd a 
konferenciáikon, mint érdekességet?

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése