Simone
 de Beauvoir egyszer régen már jól belémgyalogolt, olyan húsz éves 
lehettem, amikor lelkes szociológushallgatóként rávetettem magam A 
második nemre, amitől aztán évekig nem tudtam szabadulni. Hatása alá 
kerültem, így visszatekintve nem túlzás azt állítani, hogy teljesen 
átformálta a nemiségről, férfiasságról, nőiességről, testről való 
elképzeléseimet, bizonyos tekintetben jó, bizonyos tekintetben tán rossz
 irányba. A könyv a feminizmus egyik legfontosabb alapműve, 
megjelenésekor jelentősen átformálta a közgondolkodást is, de nekem 
szerintem túl korán jött. Azt hiszem, kell hozzá bizonyos fokú érettség,
 hogy az ember távolságtartással tudja kezelni. Engem akkoriban 
megrémített. 
Azóta
 óvatos távolságtartással kerülgettem Beauvoir-t. Olvastam két könyvét, a
 Képek, káprázatok című kisregényt és A megtört asszony című kötetet, de
 egyik sem hagyott annyira mély nyomokat bennem. Tudtam, hogy egyszer 
még visszatérek a „nagy” műveihez, de nem tudtam, mikor. Hát most 
elérkezett az idő, hogy levegyem a polcról az Egy jóházból való úrilány 
emlékeit. Mondhatom, ez is legalább akkora hatással volt rám, mint annak
 idején A második nem. 
A
 könyv Simone de Beauvoir önéletrajzának első kötete, gyermekkoráról és 
fiatalságáról szól. 1958-ban jelent meg, a szerző ötvenéves korában, 
amikor már jócskán világhírű íróként, zsebében a Goncourt-díjjal, 
elismert feminista filozófusként szabadon tekinthetett vissza egykori 
önmagára. Ami elsőre mellbe vág a könyvben, az a kendőzetlen stílus, az 
egyszerűség, az őszinteség. Beauvoir nem szépíti sem a múltját, sem 
saját személyiségét, a hibáit, eltévelyedéseit, útkeresését megdöbbentő 
őszinteséggel, természetességgel tárja az olvasók elé. Megtehette, hisz 
elismertsége megkérdőjelezhetetlen volt, de manapság, a píáréletrajzok 
korában furcsa, hogy egy ilyen jelentőségű személyiség ilyen őszintén, 
kendőzetlenül ír önmagáról. 
Az
 Egy jóházból való úrilány emlékei, túl azon, hogy regényes formában 
megírt életrajz, elsősorban egy fiatal lány útkereséséről, öntudatra 
ébredéséről, intellektuális szabadságvágyáról szól. Beauvoir 1908-ban 
született, egy gazdag párizsi polgárcsalád elsőszülött lányaként. 
Bigottan katolikus, soviniszta, öntelt, franciaságukra büszke, minden 
idegent megvető, a társadalmi egyenlőtlenségeket természetesnek tartó 
környezet vette körül. Simone egészen fiatalon lázadozni kezd az 
otthonról tanult minták, az erkölcsi korlátoltság, a vallás, a 
társadalmi elnyomás ellen. Korán megmutatkozik kivételes 
intelligenciája, ennek köszönhetően a felnőtt társadalom nem tud mit 
kezdeni vele. A könyv végigköveti legmeghatározóbb gyermekkori 
barátságát Zazával, egészen annak korai haláláig, ami valahol 
felszabadító hatással van Simone-ra. Zazával együtt lázadnak a 
konvenciók, a társadalom, saját családjuk ellen, s míg Zaza végül 
behódol családjának, feladja lázadását, Simone-t épp az ő halála 
sarkallja végképp arra, hogy adja fel addigi életét, és vállalja fel 
lázadását. 
Ami
 a legnagyobb nyomot hagyta bennem, az a fiatal lány magánya, meg nem 
értettsége, kívülállása. Környezete nem érti a tizenéves Simone 
intellektualitását, lázadását, útkeresését, ezért ellenségesen reagál 
rá, ahelyett, hogy segítenék, mindenünnen csak kirekesztést, elutasítást
 kap, s erre maga is elutasítással reagál. Gyűlöli a világot, mert csak 
gyűlöletet kap tőle. Nincs igazi szellemi társa, szülei, rokonai 
értetlenül állnak az intellektusba vetett hite előtt. Minden ellen 
lázad, ami osztályában természetes, már itt megjelenik feminizmusa,  
vallásellenessége, egzisztencializmusa, kialakulóban lévő baloldalisága.
 Magányából a Sorbonne filozófia szakán kötött életre szóló ismeretségek
 zökkentik ki. Húsz éves, mikor először találkozik Jean-Paul Sartre-ral.
 „Életemben először fordult elő, hogy valaki intellektuálisan fölém került.”
 – írja megismerkedésükről. Ez, a szellemi társ megtalálása, a 
környezet, melyben végre elismerik és megértik, állítja rá végleg arra a
 pályára, melyen aztán a huszadik század egyik legjelentősebb francia 
író-filozófusa válik belőle. 
Bár
 a két könyv ég és föld, én mégis párhuzamba állítom magamban A második 
nemmel. Míg az a nőiség szabadságáról, a társadalmilag ránk 
kényszerített nemi szerepek levetkőzéséről szól, az Egy jóházból való 
úrilány emlékei az önéletrajz keretein túl mindenekelőtt az 
intellektuális szabadságról, az emberi szellembe vetett hitről. 
Beauvior-nál az intellektus, a gondolkodásra való képesség mindennél 
előbbre való, minden más, a nem, az osztályhovatartozás, a vallás csak a
 társadalom által ránk kényszerített teher, amit elhagyva szabadul fel 
az ember. 
Nagyon
 érdekes és tanulságos olvasmány, főleg azért, mert úgy érzem, manapság,
 majd’ egy évszázaddal Beauvoir születése után ugyanazt a harcot kell 
vívnia minden gondolkodó embernek, mint neki. Ma az intellektus ugyanúgy
 alárendelődik a közgondolkodásban, elsősorban a pénznek, a társadalmi 
státusnak, a hírnévnek. Ilyen értelemben nagyon aktuális. Mint életrajz 
is nagyon érdekes, egy páratlanul eszes és igazán jelentős gondolkodó 
szellemi érését követhetjük nyomon benne, de ami a legnagyobb hatást 
tette rám, és amiért a leginkább ajánlanám mindenkinek, az a fiatal, 
környezetében kívülállónak számító lány útkeresése és öntudatra 
ébredése. Azt hiszem, sokan tanulhatnánk tőle! 
Korábbi kommentek:

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése