Ki
 ne érezte volna már azt, hogy bárcsak kitörölhetne az emlékezetéből 
néhány félresikerült pillanatot? Megalázó helyzeteket, embereket, akik 
megbántották, netán egy félbetört kapcsolatot. Valahol mélyen belénk van
 kódolva, hogy szeretnénk elfelejteni bizonyos dolgokat. Néha egész jól 
sikerül, amíg aztán valami elő nem hívja őket mégis. Újra meg újra 
előbukkannak az emlékezet mélyéről, és felkavarnak. Néha jól jönne egy 
kis segítség, hogy felejtsünk. 
Filmünkben
 a segítség egy egyszerű telefonhívás, némi agyfeltérképezés és néhány 
emléktárgy bemutatása után könnyedén elérhető. A delikvens hazamegy, 
bevesz valami bogyót, elalszik és másnap, új emberként, megszabadulva a 
felesleges terhektől folytathatja életét. Joel Barish, a zárkózott, 
szürke, gátlásos figura is ezt választja, miután megtudja, hogy 
szerelme, Clementine azért nem hajlandó felismerni őt, mert kitöröltette
 közös életüket az emlékezetéből. Pár nap szenvedés után dönt. Ő is 
kitörölteti a lányt. De tényleg ki lehet törölni két évnyi szerelmet, 
meghitt pillanatokat, együtt átélt kalandokat, mindazt, amit egy másik 
ember jelent? 
Miközben
 zajlik az emléktörlés, Joel és a néző is visszafelé látja az egész 
kapcsolatot. A kiábrándulás, a veszekedések, az elhidegülés után éljük 
át újra a boldog hétköznapokat, a kapcsolat kezdetét, a megismerkedést. 
És ahogy visszafelé megyünk az időben, Joel rájön, hogy a Clementine-nal
 töltött idő volt élete legteljesebb időszaka. Hogy minden egyes 
pillanat, amit a lánnyal töltött, még ha akkor nem is tudta, nemcsak 
egyszeri, megismételhetetlen, visszahozhatatlan, de mérhetetlenül 
„valódibb élet”, mint bármi előtte. És elkezd kapaszkodni az emlékeibe. 
Megpróbálja elrejteni Clementine emlékét az emléktörlők elől, egyre 
mélyebbre, az agya legeldugottabb zugaiba, olyan emlékekbe, amikben a 
lánynak semmi keresnivalója. De nem menekülnek, mert az emléktörlők elől
 látszólag nem lehet elbújni, ha már egyszer elhatározta, hogy 
kitörölteti a lányt az emlékezetéből, nincs visszaút, és csak a 
véletlenben, vagy valami furcsa tudatalattiban bízhat, néhány jelben, 
amit álom-maga és a lány emlék-képe közösen helyeznek el, hogy újra 
találkozhassanak. 
Joel
 az emléktörlés közben rájön, hogy minden emlék, még a rosszak is, 
értékesek, hogy hozzánk tartoznak, hogy minden élmény, amit átéltünk, 
így vagy úgy, de alakít rajtunk, a személyiségünk része lesz. Mint ahogy
 minden ember is, akivel kapcsolatba kerültünk, de senki olyan erővel, 
mint akit szeretünk. A sci-fi vonulat: az emberi elmében való 
„irányított bolyongás” ellenére is ez a film végső soron „csak” egy 
szerelmesfilm. Gátlástalanul a szívünket célozza meg – a könnyzacskót 
viszont szerencsére nem. A maga mese-nyelvén kegyetlenül őszintén 
beszél, nem édeleg hollywoodi módon, hanem nagyon is hétköznapian szól 
két voltaképp „össze nem illő” ember szenvedélyes, problémákkal teli, 
veszekedésekkel és kibékülésekkel tarkított szerelméről. Arról, hogy 
megéri küzdeni érte; egymásért akkor is, ha elegünk van, és a pokolba 
kívánjuk a másikat. És arról, hogy akkor tanuljuk meg igazán értékelni 
azt, amink volt, ha elveszítjük. És talán arról, hogy ami igazi, ami 
valóban értékes, azt úgysem tudják elvenni, hogy hiába törlik ki az 
emlékét is, valami elemi igény tovább él bennünk iránta. 
Charlie
 Kaufman forgatókönyve önmagában megér egy misét – nem is emlékszem, 
mikor láttam az idővel ilyen jóízűt játszani valakit. A később történtek
 teljesen átértelmezik a kezdő képsorokat, miközben meglepően eredeti 
vizuális megoldásokkal „kísérik el” Joelt a saját fejében tett 
emlék-utazásra. Miközben az emlékeit törlik, főhősünk álmodik, és a 
törlést ugyanúgy „álmodja”, ahogy hallja a beszűrődő hangokat, a 
lakásába behatoló két unottan bornírt emléktörlő beszélgetését. 
Szürreális kevercs jön létre így, ahol a törlődő emlékeket jelző képi 
megoldások, a „felébredésre”, az „emlék-térképről” való menekülésre tett
 kísérletek ábrázolása a kamera által számtalan emlékezetes képpel 
ajándékoznak meg bennünket. Közben ezt a „belső kameraállást” 
ellenpontozva a külvilág hangjainak beszűrődésekor „kikerülve Joel 
fejéből” frappáns epizódokat kapunk minderről kívülről is. Ráadásul 
ezzel párhuzamosan a két emléktörlő, Patrick és Stan, Stan barátnője és 
főnökük, Dr. Mierzwiak szövevényes kapcsolatain keresztül a „gépi 
felejtés” etikai problémáit is sikerül a jelenetekbe passzírozni. 
Mégis,
 mindez egy pillanatra sem sok, és ez nagyban köszönhető a színészeknek.
 Kate Winslettől szinte elvárja az ember, hogy kiváló legyen, de az újra
 meg újra meglep, mennyire mélységesen remek színész valójában Jim 
„gumiarc” Carrey. A két emléktörlő szerepében Marc Ruffalo és Elijah 
Wood lubickolnak, különösen kedvenc hobbitunknak áll igen jól a folyton 
ökörködő etikátlan kis patkány, Patrick szerepe. 

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése