Annak, aki nem ismeri a történetet, ez a bejegyzés gigantikus spoilereket tartalmazhat!
Én
 nemigen nézek tévét. Lehetne jó kis sznob okom rá, most hosszan 
értekezhetnék arról, mennyire betegnek tartom a ládabambulást 
családilag, sörrel és nasival – de valójában időm nem marad rá: az annyi
 minden helyett, amivel megtömhetem a munkák meghagyta szabad időt 
egyszerűen nem a televízió adta lehetőséget választom. Nem szól 
háttérként, mert egyszerre csak egy dologra szeretek figyelni – még a 
rádió is zavar olykor, ha írok, olvasok, rajzolok; háttérzenének is 
szívesebben választok szövegtelen zenét. Néha megnézem, mit adnak, de 
jobbára azt is elfelejtem, ha kinézek előre valamit, amit (mégiscsak) 
megnéznék. Ezt a sorozatot ennek ellenére néztük végig, bár a tény, hogy
 nem hagytunk ki egyetlen epizódot sem, inkább Timi érdeme.
Persze sokat segített, hogy elragadónak találtam ezt a vége-nincs szövegfolyamot, Martin
 eklektikus fantasy-agymenését. Lehet szidni a rétestészta módjára nyúló
 cselekményt, a hősök bukásba potyogtatását, az író néhol oda nem illő, 
akár öncélúnak tekinthető naturalizmusát, az időkezelés 
egyenetlenségeit, én mindennek ellenére szeretem ezeket a könyveket. 
Szorongtam is, hogy néz ki majd mindez filmen, mennyire lesz átélhető a 
kék dobozba zárt, epizódokra szabdalt mozi, pontosabban mennyire lesz 
„mozi” – egyetlen, töretlen ívű történet részekre bontva –, és mennyire 
„sorozat”; azaz mennyire élnek az alkotók a műfaj adta lehetőségekkel és
 mennyire élnek vissza velük.
Az
 első évad után úgy tűnik, inkább éltek a lehetőséggel. A cselekmény 
szintjén az adaptáció megfelelt az elvárásaimnak, azaz a számomra fontos
 elemek általában akkor és úgy kerültek az epizódokba, ahogy vártam, és 
ért néhány kellemes meglepetés – Baratheon beszélgetése a testőreivel az
 első gyilkosságról, Varys és Petyr Baelish párbeszéde a trónteremben, 
Tyrion boros-mámoros kitárulkozása Bronn és Shae előtt –, az alkotók jó 
pár snittben ügyesen tömörített zanzákban adagolták a könyvben több 
helyütt szétszórt, a szereplők viszonyainak felrajzolásához 
elengedhetetlen információkat. Persze akadtak szerencsétlenebb 
momentumok: Tywin belépője a szarvasnyúzással zseniális volt, amíg ki 
nem fejtette a fiának a szokásos „légy, akinek születtél” monológot; 
ettől már Aragornnál sikítófrászt kaptam A király visszatérben,
 de úgy látszik, az amerikai mozgókép-fogyasztók tényleg ennyire hülyék –
 vagy a sorozatírók gondolják ennyire hülyének őket –, ennyire a 
szájukba kell rágni mindent. S ez a „minden” – mellesleg – egyik 
említett műben sincs „úgy”, ez a szarvashús helyett szarvasmarhát 
kotyvasztó, filmes-szakácsi csalás szokott a leginkább zavarni, ha 
adaptációról van szó, és ebbe a sorozatba fűszer gyanánt az „egyszerűbb 
motivációkkal helyettesítjük a hiteles motivációkat” jellegű 
ostobáskodásból sajnos elég sokat szórtak. Ez a legfontosabb kritikám: a
 könyvet nem ismerő nézők kedvéért a történet azért elég sokat butult.
A szereplők tekintetében sokkal kevésbé vagyok szigorú, mint nem egy rajongó-társam net(moly)szerte. Volt, akit nagyon szerettem a szerepében, volt, akit kevésbé, olyan alig akadt, akit egyáltalán nem. A „nagy játékosokkal” nem volt sok bajom, a legtöbb talán a Stark-gyerekekkel: Robb (Richard Madden) sótlan és erőtlen, Sansa (Sophie Turner) nem elég „szőke”, de Havas Jon (Kit Harrington) szerintem például jól elvan a szerepében; és hogy ne csak a böszme északiakról essék szó, szerintem Emilia Clarke Daenerys-ében is látni a „jövendő tüzeket” – a legtöbb rajongó véleményével ellentétben. A kedvencem naná, hogy Tyrion, Peter Dinklage filmes veteránhoz méltó profizmussal hozza magát a szerepben, és például miatta is, az egyszerre flegma és fensőbbséges, akaratlanul is sértő beszédmódjáért is érdemes felirattal nézni a sorozatot.
Ért néhány nagyon vicces meglepetés is, Jorah Mormont szerepében döbbenten ismertem fel kedvenc Hamletem, Iain Glent.
 Kellemesen meglepett – annak ellenére, hogy az én fejemben élő Mormont 
tagbaszakadtabb és szőrösebb… Tywin Lannister nyúlfarknyi szerepében 
feltűnik Charles Dance – őt legjobban a Gosford Parkban
 szerettem, nos, az nem lepett meg, hogy ez a szerep: a Lannister-ház 
nagyurának szerepe az övé. És egy jelenetben feltűnt kedvenc roxforti 
gondnokunk, David Bradley is, mint Walder Frey, az 
Átkelő ura - pillanatok alatt bizonyítva, mennyivel érdemesebb színész 
annál, hogy rosszul szabott frakkban futkosson a nagyteremben.
Egy apró felismerést, Martin egy aljas trükkjének felfedezését a sorozatnak köszönhetem, és ez a Sean Bean
 által megformált Ned Starkkal kapcsolatos: Martin itt egy tőről 
metszett hősi fantasy-karaktert lök kíméletlenül az udvari intrikák 
gyökeresen eltérő zsáner-világába, szép következetesen végigvezetve 
hősét a szituációból fakadó bukásig. Sean Bean erre szerintem tökéletes,
 Timi kedvenc angol szenthármasából (Ralph Fiennes, Alan Rickman, Sean 
Bean) messze ő a leggyengébb színész, de ezt a „nem hajlik, csak törik” 
figurát szinte parodisztikus tökéletességgel hozza. Nem mellesleg 
kellett is a sorozat nézőinek ez a sokk, ez a fővesztés – legalább 
leesett a tantusz, hogy ez most kicsit más lesz, mit a szokásos „a főhős
 úgyis megússza” szériák, mert lesz még itt egész csinos halom lehulló 
fejekből, ha a nézettség és a tőke is úgy akarják.
A
 látványra nincs panaszom, azt sejtettem – karcoltam is a molyra – hogy a
 ma megszokott filmes fantasy-látvány fapados verzióját kapjuk csak; a 
sorozat-költségvetés és vonzatai: forgatási idő, statisztéria, valódi és
 rajzolt helyszínek aránya, számítógépes utómunkálatok tekintetében egy 
sorozat „szegény rokona” csak a filmnek. Amíg A Gyűrűk Urának 
több ezer kockáját rajzolták például utólag át, itt erre nem volt 
lehetőség, a szűkebb kereteket viszont sikerült eléggé jól kitölteni 
ahhoz, hogy ne törjön folyvást az illúzió – belengi az egészet némi 
kamara-jelleg, nagyon sok a néhányszereplős, a sok párbeszédes jelenet, 
kevés az igazi tömegjelenet, csak beszélnek tízezer harcosról, de jó, ha
 látunk húszat –, a beleélés lehetőségének képben szépen ágyazott a 
látványra igen kényes műfaj keretein belül is a sorozat. A főcímet 
szeretem, a térképet itt mutatni kell, mert e nélkül a néző hamar 
eltévedne – azt persze megmagyarázhatná valaki, miért a „mechanikus 
óraművek” szimbolizálják a különböző helyszíneket, remélem, van egyéb 
magyarázat azon túl, hogy ezek a „gépi kinövések” jól néznek ki.
Végül a legfontosabb tetszésmérő: igen, nézni fogom a következő évadot. Hiszen ez a lényeg egy ilyen szériánál, nemde?


Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése