Következetes
 befejezést gondolt ki a Sztrugackij testvérpár a Delelő-ciklus végére. 
Az emberiség sorsának „delelője” után értelemszerűen a hanyatlás jön – 
de a Válaszd az életet
 regényideje csak előlegezi e hanyatlást, erre a regényre is az 
„emberiség delének” fénye vetül. A „hogyan tovább” kérdésére Arkagyij és
 Borisz Sztrugackij markáns, gondolatilag összerakott könyvet tett 
elénk, továbbgondolható „összegző művet” (ahogyan az utószóban Borisz 
fogalmaz). Mégsem maradéktalan az élmény – mindennek ellenére –, de hogy
 miért is, annak feltárásához korábban kell kezdenem.
Számomra a ciklusból, a Delelő-ciklus tíz regényéből a Nehéz istennek lenni
 volt a leglényegesebb, talán mert Európában élve valóban illene 
szembesülnünk a kultúránkra alapvetően jellemző expanzió etikájával 
(amely expanzió mára egy a fogyasztásra alapozott társadalmi modell 
bárhová pakolásává meztelenedett) – és ennek talán a legmarkánsabb 
összefoglalása az a könyv. A testvérpár által megálmodott Progresszorok 
feladata: hogy „előre vezető módon” manipulálják a primitívebbnek 
tekintett kultúrák fejlődését, és fokozatosan alkalmassá tegyék a 
társadalmi értelemben elmaradott bolygókat a galaktikus Világtanács 
szövetségének tagságára olyan kérdéskör, amely a mi vallást, társadalmi 
berendezkedést akár erőszakkal terjesztő európai múltunk-jelenünk 
szempontjából – önmeghatározásunk szempontjából – alapvető. Olyan 
kultúra gyermekei vagyunk, amely korokon át és gyakran erőszakkal 
„progresszorkodott” a saját világán túl, ahova csak betette a lábát.
De
 mi van akkor, ha a mi fejlettnek tekintett, adaptálandó civilizációnk 
is progresszor-tevékenység eredménye? Ha egy nálunk fejlettebb közösség 
és/vagy faj és/vagy civilizáció (akár a titokzatos Vándorok) 
manipulációjának következtében tartunk ott ahol, ha minden társadalmi 
értelemben vett cselekvésünk manipulált, előre kiszámolt együtthatók 
mentén befolyásolt, ha mi vagyunk a marionettek, és nem a mozgatók? 
Tojvo Glumovot, a megöregedett, megfáradt Maxim Kammerer beosztottját, 
emlékiratainak hősét – könyvünk hősét - ez a gyanú vezeti, amikor 
kutatásba kezd, és valóban: ciklust ihletetten záró, következetes, 
gondolatilag az egész regénysorozathoz méltó „eredményre” jut a 
kutatásai során. Valami ilyesmit vártam, nem ez zavar.
Maga
 a forma, a visszaemlékezések hivatalos levelezéssel, beszámoló 
jelentésekkel, hangfelvételek átirataival tűzdelt dokumentarista stílusa
 sem zavart különösebben, bár nem teszi könnyűvé az olvasást, mindvégig 
követhető és átélhető a visszaemlékező Kammerer minden dilemmája, megint
 van nyílt és rejtett tartalom, az elhallgatások és utalások 
formája-tartalma méltó a ciklushoz, mint ahogyan a kiformálódó gyanúk 
finom egymásra adagolása, és maga a Nagy Felismerés is. Viszont túl 
sokat utal a könyv a korábbiakra. Túlságosan függ a többi könyvön - 
leginkább ez a bajom vele: nem áll meg önálló regényként a lábán, 
ahogyan a már említett Nehéz istennek lenni, vagy a Menekülési kísérlet két története, és legfőképp a Lakott sziget.
Leginkább
 az a problémám: nem jár jól az olvasó, ha ezt a számtalan 
végiggondolandó, maradéktalanul aktuális dilemmát felvető regényciklust 
ezzel a könyvvel kezdi – van esély rá, hogy nem lesz kíváncsi a többire.
 Maguk a szerkesztők is érezhették ennek a veszélyét, talán ezért került
 a cím alá, hogy ez a könyv a Kammerer-trilógia zárókötete. A cím alá, 
amely nem tudom, miért nem maradhatott A hullámok kioltják a szelet
 – a történethez a választott címnél jelentősen több köze van az 
eredetinek, még akkor is, ha a magyar cím az asszociációs tartalmak 
ismeretében voltaképp vállalható.
Tehát
 az igazi bajom ezzel a könyvvel az, hogy önmagában töredék-érzeteket 
kelt. És sajnos nem kíváncsiságot. Viszont aki ismeri a Delelő-ciklust -
 vagy legalább a Lakott szigetet és a Bogár a hangyabolyban-t, Maxim Kammerer két korábbi kalandját - annak a Válaszd az életet kötelező olvasmány.
Kiadó: Metropolis Media
Fordította: Földeák Iván, Weisz Györgyi

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése