Töredelmesen
 bevallom, hogy sosem szerettem igazán a reneszánsz festészetet. 
Nagyjából minden ismeretemet erről a korszakról a gimis művészettörténet
 órákon szereztem, amiket őszintén szólva halálra untam. Szerintem nincs
 ember, akiben azok az órák bárminemű érdeklődést kelthettek volna. 
Amikor pedig már önszántamból kezdtem el a festészet iránt érdeklődni, 
sokkal jobban izgattak a modern festők, az expresszionizmus, nekem a 
festészet az Dali, Picasso, Frida Kahlo és kicsit későbbi rátalálásom 
Mucha és Klimt képeire. A „klassszikusok” megmaradtak az uncsi gimis 
tananyag részének, amiből, köszönöm, nem kértem. Eddig.
A
 Szépművészeti Múzeumtól már megszokhattuk, hogy rendkívül gazdag és 
igényes kiállításokat szervez. A Botticellitől Tizianóig kiállítás 
kapcsán is repkednek a számok, 130 kép, közel 80 művész, 200 milliárd 
forintos biztosítási összeg, és a legnagyobb szenzáció, Leonardo Hölgy 
hermelinnel című festménye. Azt nyilván nem tudom, és nem is akarnám 
megítélni, hogy művészettörténeti szempontból ez a kiállítás milyen, és 
mivel sajnos nem járok minden nap a Louvre-ban, a Pradoban vagy a 
Metropolitan Múzeumban, azt sem tudom megítélni, mennyire nagy 
durranások ezek a képek, amiket idevarázsoltak nekünk. Csak azt tudom 
leírni, hogy egy olyan totál laikus, a festészethez abszolút nem értő, és a reneszánszot abszolút nem ismerő embernek, amilyen én vagyok, mekkora élményt jelent. Óriásit!
Ami
 a legjobban tetszett benne, az, hogy nagyon jól reprezentálja, mekkora 
változáson is ment át  festészet a XV-XVI. századi Itáliában. 
Tanulságos, gyönyörű, és kicsit megrendítő is volt látni, hogy a kora 
reneszánsz szinte élettelen, túlstilizált, a mennyei szépségeszmény 
jegyében minden életszerűséget nélkülöző képeitől kezdve hogyan jutott 
el a festészet addig, hogy a portrék szinte lelépjenek a vászonról, hogy
 a tekintet érzések széles skáláját fejezze ki, hogy egy Krisztus
 ábrázolás valóban magán hordozza a szenvedést, és egy egyszerű 
férfiportré láttán elkezdjek azon gondolkodni, hogy mi járhatott a 
modell fejében.
Természetesen
 badarság lenne azt állítani, hogy a korai reneszánsz képei közt 
nincsenek gyönyörű művek, de épp ez, a makulátlan szépségre való 
törekvés teszi számomra túl tökéletessé, túl tisztává például Raffaello 
műveit, és épp ezért dobogtatja meg a szívem a jó érzékkel a kiállítás 
középpontjába helyezett Leonardo-kép, a Hölgy hermelinnel, ahol először 
láttam élő, lélegző figurát a képmás mögött. Ez aztán a kiállítás 
második részének fő vonalát adó Tiziano munkásságában csúcsosodik ki, 
aki a portréfestészetet olyan szintre emelte, ami aztán évszázadokig 
meghatározó volt.
Ami
 számomra még nagyon érdekes volt, az a művészeti anatómia megjelenése a
 festészetben. Manapság teljesen természetesnek vesszük, hogy mindenki, 
aki festészetre adja a fejét, tud arányos alakokat rajzolni, aki meg 
nagyon modern akar lenni, az direkt felborítja őket, de ahhoz mondjuk 
látni kell ezeket a műveket így egymás mellé rakva, hogy tudjuk, milyen 
óriási dolog volt akkoriban, hogy az aránytalan emberalakok után 
eljutottak az anatómiailag is tökéletes emberábrázolásig. Ez például 
olyan dolog, amit nyugodtan megtaníthattak volna a gimiben, azért a 
tankönyvben is egymás mellé vannak rakva ezek a képek…
Azt
 nem mondom, hogy eztán a reneszánsz festészet elkötelezett rajongója 
leszek, de tényleg hatalmas élmény volt a kiállítás. Az bebizonyosodott,
 hogy a reneszánsz egyáltalán nem unalmas, sőt, nagyon is érdekes, csak 
jól kell nézni. Mindenkit csak biztatni tudok, hogy az utolsó napokban 
még menjen el, és akármilyen nagy a tömeg, nézze meg, mert megéri!



Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése