Előre
 leszögezném, hogy simán megkajáltam, parazitástul, invázióstul, 
maroknyi ellenállóstul, az összes untig ismert panellel együtt. Előre le
 kell szögeznem, igazából tetszett, még akkor is, ha a rengeteg ifjúkori
 Galaktikázás fényében első pillantásra alig több szöveg-variációnál, ha
 néhány fordulatát előre kódolta is bennem a hasonló témájú 
regények-filmek sora. Messze jobban megírt, okosabban szerkesztett 
szöveg, mint az Alkonyat-regények bármelyike. Élvezettel vágtattam rajta
 végig egyetlen szabadnap alatt, mert olvastatja magát (persze kicsit 
kajánabbul is szólok majd erről később). Ennek fényében tessék olvasni, 
ami lentebb következik.
A
 történet az idegen létforma, a „parazita” beillesztésével kezdődik, 
mégpedig egy olyan emberi testbe, Melanie Stryder testébe, aki a csekély
 számú emberi túlélőkhöz, a rejtözködő maradékhoz tartozik. A 
kiválasztott „lélek” dolga, hogy feltörje a lány emlékeit és a többi 
bujdosó nyomára vezesse a megszálló létformát. Ő Vándor, aki immár a 
nyolcadik bolygóján jár, sehol nem vert gyökeret, sehol nem „született 
meg” kétszer. Igazi kereső tehát, viszont épp a saját, új testének 
emlékeiben nem kereshet, mivel furcsamód Melanie személyisége, az emberi
 lélek nem törlődött a beültetéssel, ellenállást fejt ki, falakat emel, 
vitatkozik. E furcsa duál-tudat mellé kirendelt Hajtó – az emberi 
túlélők vadásza - Melanie hatására lesz egyre ellenszenvesebbé Vándor 
számára, a lány szeretet-kötődései felülírják a túlélők „levadászásának”
 szándékát. Egy ponton túl Vándor már nem tudja szigorúan elhatárolni a 
maga érzéseit Melanie érzéseitől egykori társai iránt, a Melanie 
emlékeiben élő testvér és szerelmes, Jamie és Jared felkutatása Vándor 
számára sem vadászat, hanem valamiféle „hazatérés” lesz. Ami persze a 
maroknyi emberi túlélő szemében a „parazita”, a „megszálló” újabb 
kegyetlen kísérlete csak az elfogásukra – Vándor-Melanie kishíján 
belehal, amikor végül „hazaér”. A valódi kaland itt kezdődik, amikor a 
kiszolgáltatott keveseknek szolgáltatódik ki a hódítók egyik 
képviselője. A túlélők barlangrendszere, a mese jó kétharmadának 
helyszíne nyújtja azt a labirintus-szerű kulisszát, ahol minden 
szereplőnek meg kell keresnie a saját előítéleteinek, fájdalmainak, 
szereteteinek labirintusából kivezető utat. Mert persze szerelmi sokszög
 szereplője is főhősünk, ami Meyernél nintha a kötelező írói program 
része lenne.
Az
 Alkonyat igazából kevésszereplős sorozat volt. Volt néhány hősünk, a 
többi plakát-vékony rajzú báb, szinte a környezet, a látvány része. Ott 
nem tudott az író ígazán markáns ecsetvonásokkal „odakenni valakit” 
(akár ha a vámpír-családot nézem, a vérfarkas-klánt, vagy akár ha az 
egyéb emberi szereplőket), hogy a rájuk eső kis terjedelem ellenére is 
hús-vér alakok legyenek. A burok e tekintetben legalábbis egyfajta 
előrelépés, ha nem is maradéktalan. A sajátos szerelmi „négyszögön” túl 
is akadnak jól elkapott szereplők, Jamie, Jeb, Kyle, a Doki, akik által 
aztán valóban közösség látszatát kelti a „maradék emberiség”. Típusok ők
 is, de legalábbis kísérlet történt az „egyedítésükre”, hol több, hol 
kevesebb sikerrel. Egy író nem „mesélhet el” mindenkit egy történetben, 
de el kell találni azt az arányt, ahonnan az ember a saját fantáziájával
 legalábbis kedvet érez arra, hogy kitöltse a kihagyásokat, hogy 
„elképzelje magának” a különböző mellékalakokat. Leginkább el kell 
találni azt a „látványt”, amilyennek a könyvbeli nézőpont, ez esetben 
Vanda-Melanie szemszögéből látszanak.
Persze
 el kell találni azt is, mennyit és hogyan mesél el valaki a 
főszereplőjéről, és aztán mennyire hagyja cselekedni azt a valakit, akit
 elmesélt. Nekem Meyer hőseiről furcsamód a szuperhős-képregények 
alakjai ugranak be folyton. Körüllengi őket valamiféle kényszeres 
különlegesség. Melanie igen markáns személyiség, ha nem hagyja „törölni”
 magát, Vándor történeteiből kiderül, hogy saját fajának „szuperhőse”. 
Igazi „kivétel” találkozik hát a kivételessel, hogy megszülethessen a 
főhős. Mindkét komponens áldozatkészsége kivételes, odaadása 
emberfeletti, toleranciája határtalan. Minden más esetben bukásra lenne 
ítélve.
És
 ez mindig a könnyebbik út. A kényszerek által hős-szerepbe kényszerült 
kisember történetei mindig sokkal izgalmasabbak, persze nehezebb úgy 
megírni őket, hogy fel is ébredjen bennünk az azonosulásvágy – tükörbe 
nézni mindig kényelmetlenebb, mint szuperhősnek képzelni magunkat.
Elmerengtem
 ezen a végtelenül szelíd, szinte utópisztikus békében létező 
agresszor-létformán, ezen a parazita fajon, amely a regényben a saját 
fajunk erőszakossága okán érzi feljogosítva magát, hogy hódítson, 
pusztítson – akárhogy is, a kitörlés gyilkosság -, ezen a vértelen 
alienen, amely mellkasrobbantás nélkül, szolidan, kulturáltan gyarapszik
 a mi kárunkra. Elmerengtem a történet fordulatain, hogy valójában 
milyen nehezen áldoz be az író hősöket, hogy mennyit dolgozik a 
legártalmatlanabb megoldások kiötlésén. Meyer széplélek, a szó szoros 
értelmében, egyre jobban értem, miért neki köszönhetjük a legjámborabb 
vámpírokat. Hogy ennek ellenére képes legalább időnként feszültséget 
kelteni és fenntartani, az valódi író-bukfenc, igazi attrakció. Mert bár
 teremt és fenntart feszültséget, izgalmat, biztosak lehetünk benne, a 
vége, amennyire lehet kerek lesz, szelíd, szolid, igazán 
középnyugati-háziasszonyi, olyan, mint a csaknem teljesen erőszakmentes 
idegen létforma, amit az író kitalált.
És
 persze a szöveg könnyen emészthető, mint az Alkonyatban, ha 
örvendetesen meg is szaporodtak a fordulatok a terjedelemhez képest. 
Írtam, olvastatja magát – visszájáról nézve ez annyit tesz, nem igazán 
igényel agymunkát. Ha borhasonlattal élek, azt mondanám, fajsúlyos 
vörösből (kékoportó?) löttyintett hosszúlépés ez, egyfelől a bor istene 
ellen való vétek, másfelől mégis, milyen jól esik – szóval fajsúlyos 
gondolatok (tolerancia, közösségi dinamikák, környezetóvás etc.) 
szódával és jéggel. Bárkinek ajánlható, kárt nemigen okoz, kíváncsiságot
 viszont ébreszthet.
Kiadó: Agave

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése