Rengeteg
 tartozásunk van a blogunk felé, már írtunk mostanában róla, miért. 
Ígérem, utoljára vesztegetek erre szót, bár remekebb indokot nehéz 
találni rá, miért nem az aktuális könyv-élményeinkről írok, s persze 
könnyebb is jóval korábbi olvasmányról írni – bátrabban utalhatok annak 
tartalmára, mint egy ajánlóban. Tehát, csökkentendő a felhalmozott 
tartozásaink, elmesélem, mire gondoltam, amikor becsuktam az utolsó 
oldalak után Gaiman Anansi fiúkját.
Lazább,
 könnyedebb történet ez, mint az író általam korábban olvasott művei. 
Inkább pl. a  Christopher Moore-i felszabadult, könnyed kézzel vezetett 
történetmesélés ugrik be róla, pedig akárhogy is, az Anansi Boys is 
Amerikai Istenek-történet. Odabeszél a maga módján Gaiman egyik 
legerősebb mítoszához, és nemcsak a szereplőkön, idősebb Nancy-n és 
fián-fiain keresztül. Itt is van makacsul itt-maradó nőalak, ezúttal 
szellem, nem zombi, a megoldás (egyik) kulcsa ismét nála van. Hőseink 
boldog tudatlansága cselekedeteik (valódi) okairól megint csak 
történet-vezérlő elv, a Gaiman-i szereplő-sorssal való játszadozás is 
rímel az Amerikai istenek cselekményszerkezetére. Viszont az annak 
általam oly sokra becsült tágassága, a bárhol továbbgondolható 
mítosz-szövet itt nincsen sehol, és bizony hiányzik is. Helyette Anansi 
történet-birtokos volta (az egyetlen mítosz-nézet) és a Tigris éhsége a
 történetek birtoklására (s a mitikus „világ kezdete”, a 
totemállatokkal) kicsit kevésnek bizonyul, hiányzik a
 mesei keret tágas prérilevegője - ezt a többi történet ismeretében tudomásul kell venni, ha élvezni akarjuk ezt a mesét. Nekem 
kicsit az a pontosan körül se írható hiányzik ebből a könyvből, amiért Gaiman-t a legjobban 
szeretem.
Persze,
 ami marad, még így is egészen élvezhető, a könyv azért jóval több az 
„egynek elmegy” kényszer-olvasó kategóriájánál. Gaiman soha nem írt még 
ennyire felszabadultan vicces történetet, és ez illik is Nancy 
Senior világához. Hiszen Anansi, a legendák tréfamestere, legelsősorban jól 
akarja érezni magát a világban – akár a saját koporsójában is. És 
kétfelé szakított fiának Kövér Charlie-nak és Póknak is erre van 
leginkább hajlama, még ha a történet elején valójában tényleg 
„összerakva” adnák ki csak az apai életörömöt (ennyit elárulhatok: ez a mese épp az ő 
sajátságos „kiegészülésük” története).
Hiányzik
 tehát szinte minden komor szín ebből a meséből, a teljes, szenvtelenül előadott horror-vonal - azaz éppenhogy NEM hiányzik. Jól elvan ez a történet 
tragédiák nélkül. Kedvesen üde könyv ez, mondhatnám: felnőtteknek írt 
esti mese, magas színvonalon. Szinte sajnálom, hogy akkora 
előzetes várakozással vágtam neki, és lehet, hogy a puszta élvezet 
kedvéért fogom másodszor is elolvasni, meg persze azért, mert valójában 
én is ilyen harmonikus, kísértő-gyötrő szörnyetegektől mentes, 
izgalmaiban és kihívásaiban a képességeinkhez simuló életbe szeretnék 
érkezni egyszer, azokkal, akiket szeretek, mint a végén a hősei.
Kiadó: Agave

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése