Az
 idős milliárdos, Henrik Vanger immár negyven éve minden egyes 
születésnapján egy különleges bekeretezett virágot kap egy ismeretlen 
feladótól. Ugyanolyat, mint amilyet tizenéves unokahúga ajándékozott 
neki éveken át. Csakhogy a lány negyven éve nyomtalanul eltűnt, s az 
idős férfit azóta sem hagyja nyugodni a kérdés, hogy mi történt az 
imádott Harriettel. Amikor már minden nyomozás kudarcot vallott, és 
körülötte mindenki elfeledte a történteket, felbérel egy oknyomozó 
újságírót, hogy még egyszer, utoljára járjon utána a történetnek.
Mikael
 Blomkvist épp elvesztett egy sajtópert Svédország egyik leggazdagabb 
gyárosa ellen, amivel szakmailag hitelét vesztette, újságját, a 
Millenniumot pedig a csőd szélére juttatta. Bár nem lelkesedik az 
ajánlatért, hogy egy negyven éve történt esemény után nyomozzon, és nem 
hiszi, hogy bármilyen új nyomra bukkanna, tudja, a legjobb amit tehet 
magával, az, hogy száműzi magát az újságírás területéről, így hát 
elfogadja a megszállott öregember ajánlatát.
Persze
 mielőtt betekintést nyújt neki családja legbizalmasabb titkaiba, és a 
nyomozást leplezendő megbízza egy nagyívű családregény megírásával, 
Henrik Vanger lenyomoztatja az újságírót. Egy magánnyomozó iroda fiatal 
munkatársa, Lisbeth Salander áll rá az ügyre, és felkelti a figyelmét 
valami, ami új megvilágításba helyezi a sajtópert, Mikael személyét, és 
saját nyomozásra indítja a nőt.
Ők
 hárman a főszereplői A tetovált lánynak, Stieg Larsson politikai 
felhangokkal teli, társadalomkritikus krimijének. A három szál 
külön-külön is megérne egy-egy regényt, azonban ahogy Larsson 
összefésüli őket, és egymásba bonyolítja a szálakat, az zseniális. 
Blomkvist nyomozása Harriet Vanger eltűnése után adná a történet 
gerincét, de meg kell mondjam, nekem éppen ez a krimiszál volt a 
legkevésbé érdekes. Hogy mi történt Harriettel, azt szerintem nem nehéz 
kitalálni, ami igazán meglepő tud lenni, az, hogy ki és miként volt 
okozója a történteknek. A nyomozás eredményénél sokkal érdekesebb volt 
számomra az út, ahogy odáig elérkeztünk.
Blomkvist
 a családregény megírásának idejére maga mögött hagyja stockholmi 
életét, és beköltözik az oroszlán fészkébe, a Vanger család birtokára, 
Hedestadtba. A szétágazó iparmágnás család számtalan titkot rejteget, 
tagjai közt bőven találunk őrülteket, idős nácikat, korrupt 
politikusokat és gátlástalan üzletembereket is. Mind egytől egyig nagyon
 jól megrajzolt karakterek, Larsson nem dolgozik papírmasé 
mellékszereplőkkel. És persze mindannyian gyanúsak. Az eldugott kisváros
 nyugodt, vidékies élete és az intrikákkal teli família egyszerre 
szippantja be az újságírót. Kimondva-kimondatlanul mindenki sejti, miért
 van ott, miért faggatózik a múltról, és mindenkinek megvan a saját 
elképzelése a történtekről. De senki egy percig sem hiszi, hogy Mikael 
Blomkvist valóban talál bármi nyomot, ami új irányt adhatna a 
történetnek. Talán őt lepi meg a legjobban, amikor mégis.
Lisbeth
 Salander, aki addig csak távoli mellékszereplője volt a történetnek, 
ekkor kapcsolódik be Mikael nyomozásába. Lisbeth-nek is megvannak a maga
 titkai, többszörösen sérült, terhelt személyiség, nem is kicsit 
szociopata, viszont nagyon jó kutató és zseniális hacker. Amiben Mikaelt
 visszatartja az újságírói etika, azt Lisbeth gátlástalanul meglépi, és 
hamarosan személyes ügyévé válik a nyomozás. Általában Lisbeth Salandert
 tekintik a regény igazi főszereplőjének, ő a tetovált lány, a legtöbb 
olvasónak ő lett a kedvence, én viszont nem szerettem annyira. Hozzám 
közelebb férkőzött Blomkvist a maga tűnődő, néhol elesett, apró 
részletekben előrehaladó módján, mint az úthengertermészetű Salander.
Érdekes
 vonása a könyvnek, hogy bár nagyon jól kidolgozott szereplői vannak, a 
legtöbbjüket jó újságíróhoz méltón becsülettel körülírja, kevesen 
maradnak homályban, igazán senki nem tud közel férkőzni hozzánk. 
Larssonból mintha hiányozna az a fajta írói attitűd, hogy szimpi 
karaktereket fessen, hogy az olvasók szeressék őket. Inkább 
karcosan-realistán mutatja be a szereplőit, azok hétköznapi kis 
piszkálódásaival, áskálódásaival, hisztijeivel. Mikael, Lisbeth, Henrik 
Vanger, Erika Berger, az összes Vanger rokon, mind megkapják a magukét. 
És mire a könyv végére érünk, mindannyian elkövetnek olyan dolgokat, 
amik miatt megkérdőjelezhtővé válik a viselkedésük. Az egyik átveri a 
másikat, és valójában semmit sem ad abból, amit ígért, a másik 
elhallgatja az információkat a nyilvánosság elől, a harmadik meg… nos, 
ez a legérdekesebbb. Vajon ha másként dönt, másként alakulnak az 
események?
Azt
 írtam, nem a krimiszálat tartom a legfontosabbnak a könyvben. Sokkal 
fontosabb szerintem az a nagyon összetett, nagyon jól körülírt 
társadalomkritika, amit Larsson megfogalmaz. Sokszor pufogtatott frázis,
 hogy lerántja a leplet a Svédországról kialakult idilli képről, de 
szerintem nem kell ahhoz oda menni, hogy az ember szembesüljön mindazzal
 a borzalommal, amit a regény ábrázol. Játszódhatna bárhol a világon. A 
lappangó idegengyűlölet, fasizmus, a nőkkel szembeni erőszak, a 
szadizmus éppúgy ott van a világ minden szegletében, mint a korrupció, a
 gazdasági machinációk. Nem szokványos témák egy alapvetően populáris 
regényben, de Larssonnak sikerült úgy belefűznie mindezt a történetébe, 
hogy nem vált tőle nehézkessé, olvashatatlanná.
Szeretem
 az ilyen könyveket, amik a könnyed fogyaszthatóság felszíne alatt 
nagyon is mély mondanivalóval rendelkeznek, igazi agytornára hívják az 
olvasót, elgondolkodtatnak. Régen nagyon sok ehhez hasonló 
társadalomkritikát, politikai, gazdasági, történelmi témájú könyvet 
olvastam, aztán ezt jól elnyomtam, és beszippantott a szépirodalom. Most
 ez a könyv felélesztette a régi lelkesedésem a kicsit komolyabb témák 
iránt. Kíváncsian várom, mit tesz hozzá mindehhez a két folytatásban.
Korábbi kommentek:

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése