Nick
 Hornby új regényére annak ellenére vetettem rá magam a könyvtárban, 
hogy nem igazán keltette fel az érdeklődésem a történet. Őszintén 
szólva, inkább kicsit elriasztott, amikor olvastam, hogy a Betoncsók 
főszereplője egy tizenhat éves fiú. Huszonéves nőként úgy gondoltam, mi 
sem áll távolabb tőlem, mint egy idióta kamaszfiú vergődése. Mégis adtam
 neki egy esélyt, Hornby ugyanis ritkán okozott csalódást.
A
 Betoncsók története rém egyszerű, arról szól, mihez kezd magával egy 
tizenhat éves srác, amikor kiderül, hogy élete első barátnője babát vár.
 Sam tök átlagos londoni srác, iskolába jár, lóg a haverokkal, 
éjjel-nappal deszkázik, szobája pedig valóságos Tony Hawk-szentély. És, 
mint minden tizenhat évesnek, nem keveset jár az agya a szexen. Összejön
 Alicia-val, akivel különösebben nem szerelmesek egymásba, csak épp úgy 
hozta a véletlen, megtörténik, aminek történnie kell, aztán épp, amikor 
már szakítanának, kiderül, hogy a lány terhes. És meg akarja tartani a 
gyereket.
Az
 egész lehetne egy elrettentő tanmese arról, hogy látjátok, gyerekek, 
milyen könnyű egy perc alatt elcseszni az életeteket, de Hornby elég 
intelligens ahhoz, hogy megmutassa, mit lehet kihozni egy ilyen, valóban
 eléggé elrontott helyzetből. Mert nem az az egyetlen forgatókönyv, hogy
 gyorsan fel kell nőni, össze kell házasodni, kulimunkát kell vállalni, 
és életed végéig keseregni, hogy mennyire elcseszted. Lehet másképp is. 
Csak mire erre a „másképp”-re rátalálnak a tizenéves szülők, addig meg 
kell vívni számos csatát elsősorban a saját szüleikkel, aztán az 
iskolával, a társadalmi előítéletekkel.
Sam
 története azért is pikáns, mert saját anyja is tizenhat évesen szülte 
őt, aztán hozzáment az apjához, évekig rossz házasságban élt, nem tanult
 tovább, és érthető módon folyton attól próbálja óvni fiát, hogy 
elkövesse ugyanazt a hibát, mint ő. Sam úgy nő fel, hogy a legnagyobb 
kiszúrás, amit saját magával elkövethet, ha túl fiatalon lesz apa. 
Furcsa mód amikor kritikussá válik a helyzet, épp Sam anyja lesz az, aki
 nem engedi fiát idő előtt „felnőni” és betagozódni, hanem ragaszkodik 
ahhoz, hogy Sam otthon lakjon, leérettségizzen, főiskolára menjen.
Ezzel
 szemben Alicia középosztálybeli szülei a klasszikus „elcseszett út” 
felé terelgetnék a gyerekeket, ők nem látnak más kiutat, mint az 
együttélést, munkavállalást, beletörődést abba, hogy kudarcot vallottak.
 Hornby-nál még nem olvastam ilyen kritikát az angol társadalomban 
meglévő osztálykülönbségekkel kapcsolatban. Alicia társadalmilag és 
neveltetését illetően is fölötte áll Samnek, és ezt a lány szülei soha 
nem felejtik el kihangsúlyozni, az „alacsonyabbról jött” fiút hibáztatva
 a történtekért, mégis, krízishelyzetben egyértelmű, hogy Sam csóróbb, 
tanulatlanabb anyja az, aki képes felülkerekedni a történteken, és 
értelmesen viselkedni.
Nagyon
 jó könyv ez, és azt hiszem, nagyon fontos is, mindenki, aki 
így-úgy-amúgy érintett volt már ebben a témában, tudja, hogy mekkora 
társadalmi előítéletekkel kell szembenézniük a tinédzser szülőknek, hogy
 milyen kényszerpályákat kell bejárniuk, hogy milyen nehéz normális 
gyereket nevelni és normális életet élni, ha a társadalom rásüti egy 
tizenéves gyerekre, hogy kész, fiam, elcseszted, vége az életednek.
Az,
 hogy Hornby mindezt úgy adja elő, hogy azt bármely korosztály szívesen 
olvassa, csak hab a tortán. Soha nem volt túlságosan cizellált stílusa, 
de ez a könyv még a többinél is hétköznapibb, lazább stílusú, tényleg 
úgy képes szólni a tizenévesekhez, ahogy a tizenévesek beszélhetnek. És 
nagyon jól elkapja ezt a kamaszkori rajongás-izét, amikor az ember a 
szobája falán lévő bálványnak meséli el ügyes-bajos dolgait, és várja 
tőle a megoldást. A bálvány - esetünkben Tony Hawk - pedig segít. Hol 
egy életrajzból vett idézettel, hol a jövőbe röpítéssel álmunkban, hol 
csak azzal, hogy hallgat.
Hornby
 nagy erénye és azt hiszem, részben ez teszi őt annyira népszerűvé 
világszerte, hogy teljesen hétköznapi, mindenkit érintő témákról ír, 
valami olyan természetességgel, szeretettel, közvetlenséggel, ami 
igazából ritka. Vannak nála jobb írók, de kevesen vannak, akik hozzá 
hasonló nyíltsággal, mindenféle művészkedés, pátosz, erőltetés nélkül 
tudnak jó könyveket írni az élet leghétköznapibb kérdéseiről.
Korábbi kommentek:

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése