A könyv, amit ajánlani fogok, egy 
bátor ember magánkiadványa. A saját bevallása szerint nemigen bír üzleti
 érzékkel, nem igazodik hát el a könyvpiacon sem. A terjesztést tekintve
 ezek a kiadványok vannak a legnehezebb helyzetben, olvasóikat 
nehezebben találják meg, hiszen semmi reklám, hírverés nem kíséri őket. A
 boltos kénye-kedvére vannak bízva, ha egyáltalán eljutnak legalább a 
főbb boltokba, hálózatokba. Ezért bátorság így könyvet kiadni, saját 
költségre. Holott e kiadványok között legalább annyiszor akadnak 
gyöngyszemek, mint a nagy kiadók agyonpromotált, ismert szerzők nevétől 
„védjegyes” termékei között. 
Egészen sajátos érzés, ha egy régi
 ismerős barátjának könyvét veszed a kezedbe. A könyvnek könnyebb dolga 
van – de ugyanakkor nehezebb is. Az ismeretség olvastatja el az első 
oldalakat, a kialakuló vélemény - talán - megengedőbb, ám nehezebb dolga
 akad a könyvnek így az olvasójával, valahol a kezdetek közelítő 
gesztusa távolságot tart, amit nehezen küzd le az olvasmány, nehezebben 
„szív magába”. S ha ez mégis megtörténik, ha nem a baráti gesztus 
olvastat, hanem a felébredő érdeklődés, a kellemes meglepetés, hogy íme,
 a könyv jó, működik, kerek-egész világ-tükör, pedig az írói szándék 
szerint „csak” egy személyes, őszinte visszaemlékezés rosszra-jóra, 
akkor hatványozottan bizonyos lehetsz benne, hogy az olvasására immár a 
könyv maga provokál. Ez megtörtént velem Temesi Tamás könyvét olvasva. 
Pedig nem volt könnyű dolga. A 
puritán kivitel – a magánkiadás sokszori következménye – önmagában engem
 nem riaszt. Annál több gondom van a két színnel nyomott kötettel – ahol
 a szerző mintegy a lapok színével jelzi, más megközelítés, más 
mondanivaló mentén törik egy ponton a könyv; a színek elválasztó szerepe
 hangsúlyos tartalmi elválasztást előlegez, leggyakrabban magyarázó 
részeket, amelyek puszta jelenléte sokszor azt jelenti, a hagyományosan 
fehérre feketével írt történet nem áll meg magában a lábán. E feltevésem
 elmosta azonnal a kék színű bevezető, a keresetlen egyszerűen 
fogalmazott pár napló-lap, úgy markolt szíven, ahogyan kell. Kicsit 
talán túl erős is a hatása a könyvhöz. 
Hiszen maga a könyv, a történet, 
amit keretbe foglal a más színű papíron nyomott bevezető és utószó, egy 
tengerész tizennégy nap alatt elmesélt kaland-gyűjteménye, egy tizennégy
 hónapos hajóút összefoglalása. Maga a hajóút delikát 
tengerész-élménybeszámoló, a MAHART egykori „tengerhajózó” motorosai 
közül az Ady-ra száll fel hősünk, a főiskola után kadétként – 
tisztjelöltként – matrózkodni. Hogy aztán bejárja ez alatt a tizennégy 
hónap alatt Szingapúrtól Dél-Amerikáig a világtengereket, élményeit 
színes, élvezetes csokorba gyűjtve. Kapunk itt ízelítőt a tengeren 
töltött mindennapokról, kikötőkről és lakóikról, de semmi zaft, ízléssel
 egyensúlyoz a szerző a maga szemérmes lénye és a kielégítendő – bíz 
korunk-formálta, tehát kevésbé finnyázó – olvasói kíváncsiság között, 
középen, a maga erkölcse által kifeszített elmesélhetőség-kötélen. 
Mindezt keretbe foglalja a tizennégy nap, ami alatt egy kölcsönlakásban 
az író mindezt papírra veti. Mondhatnánk, feleslegesen, de semmi így nem
 világítja meg a tengerészmesterség kvázi gyökértelenséget építő-formáló
 lényegét, mint az, hogy a tizennégy fejezet elején „látjuk” a mesélőt, 
amint először pénze nélkül – a bére nélkül, amely még nem érkezett meg 
-, a napi cigaretta-sör-kaja hármasával egyensúlyozgat. Mert ez az 
életforma valójában erről – is – szól, annak tudomásulvételéről, hogy 
lemondunk a „fix pontokról”, s hogy pokoli nehezen építhető így 
magánélet, párkapcsolat, pokoli nehezen nevelhető gyerek, etc. Ez a 
könyv önmagában élvezet, ráadásul olyan életformáról mesél, amit immár 
ebben a formájában nem tekinthetünk elérhetőnek. Hiszen hol van már a 
magyar tengerhajózás, a magyar hajók… 
S ami mindezt keretbe foglalja –a 
kék alapon fekete betűk -: a szeretett társ, az Igazi Feleség elvesztése
 keltette gyász és fájdalom. Mert annak ellenére, hogy az életformája 
nem pont erre predesztinálta, a szerzőnek megadatott, hogy megélhesse a 
szerelem teljességét valakivel, még ha fájdalmasan rövid ideig is. 
Ugyanaz a visszafogott, szemérmes mesélő, voltaképp ugyanaz a mesélői 
hang. De amit elmesél, valóban zárójelek közé teszi a 
„tengerésztörténetet”, a történetet, amit a kedves szavára ír meg, tesz 
közzé, hiszen megígérte neki; annak, aki ebben a formában nem láthatta 
már a könyvet. Torokszorító dráma bomlik ki az olvasó szeme előtt, 
anélkül, hogy a felháborító részletekbe – hanyag, figyelmetlen orvosok, 
hozzá nem értés, személytelenség – folyna az írás. Nincs rá szükség. Ami
 elénk tárul, amit a szavak mögött látunk, az a hitelesség, az 
őszinteség, az a tiszta „mesélem neked az életem” hang, amit a 
tengerésztörténetben megismertünk. Ettől hat. Minden bravúrkodás és 
művészkedés nélkül. Torokszorító, mondom, és azt is mondom ezzel, hogy 
el kell olvasni. Mert minden további leírás, „érzékeltetés” méltatlan 
lenne hozzá. 
Lehet, hogy én másképp 
szerkesztettem volna, a végére kötve a kék lapokat, mindet, hogy 
egyszerre kapjon más távlatot egy fiatalember „nagy kalandja”, s főképp 
hogy ne nehezítse a befogadó dolgát. De ez az író dolga, és ő másképp 
döntött. Csak remélni merem, hogy eljut az olvasóihoz, hogy sokan kézbe 
veszik majd. S hogy nem teszik le az utolsó oldalig. Mindenkinek szívből
 ajánlom.
Korábbi kommentek a tovább után...

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése