Ismerkedés
 Agatha Christie-vel, második felvonás. A Gyilkosság az Orient 
Express-en után azt kértem Gábortól, aki az én személyes 
Agatha-kölcsönzőm, hogy hozzon valami teljesen mást. Sikerült. A 
Sittaford-rejtélyben nincs se Poirot, se Miss Marple, van viszont 
bűntény, sok gyanúsított, és ködbe burkolózó, eldugott kis falu Anglia 
közepén. 
A
 legjobban ez tetszett. A világtól a hóesés miatt elzárt, egy 
udvarházból és hat kisebb bungalóból álló falucska a maga furcsa 
lakóival már önmagában klausztrofób hangulatot teremt. Olyan hely, ahol 
okvetlenül történnie kell valaminek. Erre a rejtélyes, gótikus 
regényekbe illő hangulatra csak ráerősít, hogy a falucska unatkozó lakói
 a kor divatjának megfelelően szellemidézéssel ütik el unalmas 
délutánjukat, hogy aztán a „szellem” adja tudtukra, hogy az udvarház 
tulajdonosa, Trevelyan kapitány gyilkosság áldozata lett. 
Egészen
 vicces, ahogy az írónő ábrázolja a harmincas években épp divatos 
asztaltáncoltatós, szellemidézős ismerkedést a „természetfölöttivel”. 
Ennyi idő távlatából nagyon megmosolyogtató, ahogy a szereplők először 
halálra rémülnek, aztán mind elutasítják a természetfölötti létezését, 
végül egymástól függetlenül többé-kevésbé tudományos alapon közelítik 
meg a kérdést. Azt gondolnám, az írónő fricskának szánta ezt a könyvet a
 szellemidézést divatból űző kortársainak. 
Míg
 az Orient express esetében tényleg sajátos és számomra meglepő 
végkifejlettel volt dolgunk, itt a klasszikus „mindenki gyanús egy 
kicsit, mindenkinek lett volna oka megtenni, a végén mégis az a gyilkos,
 akire a legkevésbé számítunk” séma érvényesül. Az írónő dícséretére 
szóljon, hogy ezúttal sem sikerült kitalálnom, ki a gyilkos.
Amit
 nagyon viccesnek találtam, az a saját, a rendőrségtől független 
nyomozást folytató Emily alakja. Emily vőlegényét tartóztatják le 
elsőként a gyilkosság vádjával, és a talpraesett hölgyemény, mivel 
túlságosan teszetoszának tartja a vidéki nyomozót (tényleg az), saját 
kezébe veszi az ügyet. Nagyon jól szórakoztam azon, hogy a nem kevéssé 
korlátoltnak ábrázolt harmincas évekbeli vidéki angol kispolgárok mit 
össze szörnyülködnek azon, hogy ez a nőszemély milyen ravasz, milyen 
ügyesen kihasznál mindenkit a célja érdekében, mennyire nem retten 
vissza semmitől, hogy információkat szerezzen. Ma már nagyon vicces, de 
elhiszem, hogy azok az emberek, abban a korban így reagáltak. Persze a 
végén Emily az, aki megoldja a rejtélyt, és leleplezi a valódi gyilkost.
Ennél
 a könyvnél is azt éreztem, hogy nem a krimiszál a legfontosabb, hanem a
 hangulat, a vidéki Anglia egy sajátos, kritikus, ám szeretetteli 
ábrázolása. Tetszett! A következő most már tényleg a Tíz kicsi néger 
lesz.

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése