Az Együtt lehetnénk és a Szerettem őt
 után végre elolvastam Gavalda bemutatkozó novelláskötetét is. Ahhoz 
képest, hogy ez volt az első megjelent kötete, az első benyomásom az 
volt, hogy hihetetlenül érett író volt már akkor is. Eszméletlenül 
tömör, összeszedett, mondhatni szűkszavú a stílusa, mégis nagyon sokat 
mond. A két regény közül a Szerettem őt-höz áll közelebb, az is hasonlóan sűrű szöveg volt, míg az Együtt lehetnénk sokkal
 terjengősebb, csapongóbb, igazi „nagyregény”. Nem tudnék választani, 
melyik tetszett jobban, mindkét stílus nagyon jól megy neki.
A
 novellaírásban az a legnehezebb, hogy rövid terjedelemben kell 
ugyanolyan érzelmi reakciókat kiváltani az olvasóból, mintha „igazi” 
regényt olvasnának. Én nagyon sokáig épp azért utáltam a novellákat, 
mert mindig azt éreztem hogy egy nagyobb mű kis szeletét olvasom, és 
valahol elveszett a többi része. Kevés olyan szerzővel találkoztam 
eddig, akik igazán jól működő novellákat tudtak írni. 
Gavaldánál
 egy pillanatig sem éreztem, hogy „befejezetlenek” lennének az írásai. A
 kötet minden novellája egy-egy külön kis világ. Nem a szó szoros 
értelmében vett „történeteket” ír, van hogy csak néhány érzést, egy 
autóban utazó házaspár néhány gondolatát írja le, de azt olyan mély 
beleéléssel teszi, hogy a végére meggyőződésünk, hogy mindent tudunk a 
szereplőkről. Fantasztikus érzékkel választ ki és ír körül olyan apró 
momentumokat, amik a maguk egyszerűségével is mindent elmondanak egy 
emberről. Olykor egy ember teljes élete benne van, belesűrűsödik egy 
pillanatba, egy döntésbe, egy kimondott szóba. Hogy mi történik, az 
ebben az esetben mindegy, lehet az egy rossz mozdulat egy randevún, ami 
után teljes a kiábrándultság, vagy egy rossz mozdulat vezetés közben az 
autópályán, amit tömegszerencsétlenség követ, egy gyermek elvesztése, 
vagy egy ijesztően ostoba részeg kaland egy sportkocsival meg egy 
vaddisznóval, a lényeg valahol ugyanaz. Bármikor, bármilyen apróság 
miatt megváltozhat az ember élete, kifordulhat a sarkaiból mindaz, ami 
addig biztosnak tűnt. Valahol minden novella arról szól, hogy a 
banálisnak tűnő hétköznapi apróságok magukban hordozzák a legnagyobb 
drámák lehetőségét. 
Érdekes
 egyébként a stílusa. Aki hozzám hasonlóan a tudatfolyam-technikán 
nevelkedett, az hajlamos azt hinni, hogy érzésekről, az érzelmek 
áradásáról csak sok jelzővel, hangulatfestéssel, költői stílusban lehet 
írni. Gavalda ezzel szemben alig használ jelzőket, szinte csak kijelentő
 módban beszél, tőmondatokban, a mindennapi beszéd fordulataival, semmi 
hangulatjel, semmi költőiség. Mégis, ezzel a földhözragadt, egyszerű, 
szikár stílussal is eszméletlenül jól jelenít meg érzéseket.
A kötet utolsó, Epilógus
 című novellája volt a kedvencem, bár egy kicsit elüt a többitől. Egy 
kezdő írónőről szól, aki épp első novelláskötetét akarja kiadatni, és 
miután megkapta a kedvező választ a kiadótól, mint élete nagy 
pillanatára készül a találkozásra a mindenható szerkesztővel. 
Hihetetlenül őszinte, bensőséges írás. Bepillantást nyerhetünk az író 
érzéseibe, a mérhetetlen várakozást, a lelkesültséget, a csodavárást, az
 ostoba manírokat ugyanolyan őszintén elénk tárja, mint a 
csalódottságot, a „világvége”-érzést. Nem nagyon szeretem, ha egy író 
ennyire direkten önmagáról, az írás nehézségeiről, a megjelentetés 
nehézségeiről ír, de pont az egyszerű, sallangoktól mentes stílus miatt 
nem tűnik ez a novella bántó önreklámozásnak, vagy siránkozásnak. 
Egyszerűen, szerepek, pózolás nélkül ír, mintha csak azt mondaná, „Tessék,
 ez vagyok én, egy írónő, aki ugyanolyan szerencsétlen kis hétköznapi 
csaj, mint ti, és csak azt szeretném, ha valaki olvasná a könyvem 
valahol…”

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése