Lehet,
 hogy elcsépelt, ócska húzás egy kritikát úgy kezdeni, hogy „ez a film 
tényleg olyan, mint a címe…”, most mégis ezt teszem. Ez a film tényleg
 olyan, mint egy áfonyás pite jó sok tejszínnel… Krémes, édes, eltelít, 
elringat, megnyugtat, valahogy kerekebbnek, kisimultabbnak látszik a 
világ az elfogyasztása után. 
Wong
 Kar-Wai, a szomorú szerelmes filmek hongkongi mestere ismét nagyot 
alkotott, ezúttal azonban nem hazájában, hanem európai koprodukcióban, 
amerikai színészekkel. A tempó és a filmnyelv ennek megfelelően 
változott, jelentősen könnyebben befogadható, mint a Szerelemre hangolva
 vagy a 2046, viszont az amerikai filmekhez szokott közönségnek félő, 
hogy még így is túl lassú, hömpölygő, érzelmes. Mert ez nem változott. A
 rendező most is az érzelmek nyelvén beszél. Nem a történet, a 
fordulatok a fontosak, hanem az ember érzései, vágyai, a másik és 
önmagunk megismerése. 
A
 film egyszerre szerelmi történet, sajátos road movie, és egy lány 
fejlődéstörténete. Jeremy kávézójába egy nap beállít egy rendkívül 
feldúlt lány, Elizabeth, aki a pultostól vár választ a kérdésre, vajon 
barátja megcsalja-e. Miután megbizonyosodik róla, hogy igen, nap mint 
nap visszatér a kávézóba, hogy megtudja, a csalfa barát eljött-e az 
otthagyott lakáskulcsaiért. Minden este megeszik egy áfonyás pitét, és 
egyre többet árul el önmagáról Jeremy-nek. Ahogy a két ember szép apró 
lépésekkel megnyílik egymásnak, az szerintem túl azon, hogy nagyon bájos
 a filmen, nagyon emberi is, nagyon természetes. Nem látunk nagy 
egymásra találást, hatalmas könnyes, szerelmes pillantásokat, egyszerűen
 egyre közelebb kerülnek egymáshoz, és egyre fontosabbak egymásnak. 
Azonban még egyikük sem zárta le a múltját. Mint kiderül, Jeremy is 
azért maradt ott a kávézóban, mert várja egykori barátnője 
felbukkanását. Toporognak egy helyben, vágynak a továbblépésre, de 
képtelenek megtenni. 
Aztán
 Elizabeth egyik este felkerekedik, és a leghosszabb úton megy át az 
utca túloldalára. Elindul bele a vakvilágba, hogy felejtsen. Buszra 
száll, és városról városra jár. Mindenhol eltölt egy kis időt, 
pincérkedik, bárokban, kávézókban, mindig más néven. Nem tudja, meddig 
utazik, nem tudja, hova tart, csak megy tovább. Hajtja a vágy, hogy 
megszabaduljon régi életétől, és régi önmagától. Utazása egyszerre 
menekülés a múlt elől, felejtés, önkeresés. Csak a Jeremy-nek küldött 
képeslapok kötik össze a múltjával. Minden állomásról ír neki, de soha 
nem ad meg válaszcímet. Tán mert tudja, hogy továbbáll, tán, mert nem 
akarja, hogy a férfi megtalálja, de az is lehet, hogy azért, mert fél a 
csalódástól, ami akkor érné, ha megadná a címét, de nem jönne válasz. 
Miközben
 Elizabeth-et követjük útján, különböző történeteket ismerünk meg, mert ő
 sem kerülheti el, hogy ne kerüljön kapcsolatba másokkal. Bármennyire 
védi magát, bármennyire próbálja elszigetelni magát, őt is megérintik 
történetek. Mint a rendőré, akit elhagyott a felesége, mert megfojtotta a
 végtelen szeretetével. A nő menekült a kisajátítás, a fojtogató 
ragaszkodás elől, a legrosszabb úton, egy (több) másik férfi karjaiba, a
 férj vissza akarta kapni, és egymást hajszolták az elkerülhetetlen 
tragédia felé. Vagy mint a szerencsejátékosé, aki maga is menekül, apja 
elől, aki irányítani akarja, a saját, jól kiszabott, tökéletes élete 
elől. Menekül a veszélybe. 
Különböző
 életeket ismerünk meg, mindannyian menekülnek, mindegyiküknek megvan a 
saját kis élethazugsága, ami a szemünk láttára hullik darabjaira. És 
Elizabeth az ő történeteiket látva talál rá saját magára, és döbben rá, 
hogy a helye ott van, ahonnan elindult. Az önmaga megismerésére tett 
utazás végső felismerése az, hogy minél több ember tükrében látjuk 
önmagunkat, annál többet tudunk meg saját magunkról. Ez az egyetlen 
módja.
Gyönyörű
 ez a film, nem egy tipikus nyáresti könnyed alkotás, inkább borongós, 
melankolikus hangulathoz illik, de megéri megnézni. A színészi játék 
majdnem tökéletes, egyedül a főszereplő Norah Jones áll kissé 
elveszetten a szerepben, de mivel egy elveszett, önmagát kereső lányt 
alakít, ez megbocsátható. A többiek fantasztikusan jók! Jude Law nem 
csak szép, de okos és lelke is van, Rachel Weisz nagyon meggyőző a 
kikapós feleség tragikus szerepében, Natalie Portman pedig egyre 
sokszínűbb, egyre jobb színésznő. Rajtuk kívül is minden a helyén van, 
az atmoszféra, a filmzene, a borongós, néhol szemcsés, sárgás képek, az 
egésznek nagyon jó hangulata van. Teljesen bele lehet feledkezni, magába
 szippant, és elvarázsol. Aztán jóllakottan, álmosan és szomorkás 
mosollyal felkelünk a moziszékből és az az érzésünk, hogy kérünk még… 
Mert tényleg olyan, mint az áfonyás pite. Repetázni kell belőle!
Korábbi kommentek:



Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése