Az Éjféli mesék kuriózum, a rendező és a színészek által közös munkával létrehozott reflexió E. T. A. Hoffmann
 életművére -  játék a könyvekbe rejtett gondolatokkal, szereplők játéka
 a könyvek szereplőivel, egyszeri összegyúrása annak a szózuhatagnak, 
amit a zaklatott sorsú, önmagát elsősorban zeneszerzőként, és csak 
mellékesen íróként aposztrofáló bíró-hivatalnok papírra álmodott kettős,
 olykor „hármas” élete folyamán. Vlad Troickij játékra 
hívta a Bárka társulatát, a színészek által fontosnak vélt 
szövegrészletekből, improvizatív úton formálódott az előadás – született
 meg ez az egyszeri, elénk tárt Hoffmann-olvasat.
Mintha
 a parodisztikus hercegi udvaron át egyetlen kaotikus gyerekfejbe 
látnánk, a takaró alatt, a meghitt, mégis borzongató sötétben: álom 
előtt rémeket fantáziáló kultúránk gyerekkorának zavaros fejébe, ahol 
jelen van ketrecébe zárva a tudás, a lelkiismeret, a hatalomvágy, az 
ösztön ugyanúgy, mint a szeretetvágy, a naivitás, a nemiség, de az 
irigység, a kiábrándultság, a cinizmus, vagy a harag is – mintha a 
szereplők E. T. A. Hoffmann egy-egy fontos írói szólamának hús-vér 
imitációi lennének, egymással folyamatos, meddő vitában, egymást 
szeretve vagy gyűlölve, irigyelve és másolva, akár bedobva a 
képzeletbeli törölközőt egy eldönthetetlen, fájdalmas, 
kultúra-gyermekkori belső vitában, mindenki mindvégig a színpadon, ahogy
 bennünk is folyamatosan nyitva áll minden cselekvési, megszólalási, 
érzeti lehetőség.
A
 folyamatos színi jelenlét gyilkos követelmény: a beszéd által fókuszba 
került szereplők „hátterében” izgő-mozgó, olvasgató, dohányzó, 
táncikáló, egymásba habarodó, vagy épp egymással huzakodó „élőképi” 
színpadi létezés nem ad igazi pihenőt egyik színésznek sem, a néhol 
túlságosan is vonszolódó, számtalanszor fékezett előadástempó ellenére 
is kegyetlenül sokat dolgozik benne mindenki – egyszerűen kénytelen 
kegyetlenül sokat dolgozni benne, mivel mindenki örökké „látszik”; mivel
 valaki mindig „kommentálja” a beszélőt a testbeszédével, vagy épp a 
mozdulatlanságával, mivel folyamatos a szereplők közti interakció.
Ennek
 az egymásra-hatásnak ritmusosan visszatérő elemei a közösen előadott 
dalbetétek is, a zene, a dalok nem egyszer tolakszanak a figyelmi 
fókuszba; bár a folyamatosság-érzetét is leginkább a zenei kíséret 
teremti a mozaik-szerűen, apró, sokszor egymásból nemigen következő 
epizódokból összegyúrt színi „patchworknak”. Az egyik legötlettelibb 
színi húzás ez a hol ellenpontozó, hol kísérő, néhol főszereplő, néhol a
 történteket értelmező zene-jelenlét. Remekül ágyaz a néhol zseniálisan 
koreografált együttmozgásoknak – a mintakövetés marionetté torzító 
gesztusainak érzékeny feltárása, vagy az „esküvő” előtti visszajátszás, 
látványba oda-vissza tekerés videó-kori morbid pillanatai például 
lenyűgözőek.
De
 az előadás nem áll össze egésszé mégsem – szerintem azért, mert 
Hoffmann túlságosan ismeretlen ehhez. Az asszociációs kiegészítősdi 
posztmodern nézői feladatának azért jobban meg kéne ágyazni, egy ennyire
 evidencián kívül szorult életmű erre sok tekintetben alkalmatlan. 
Elhiszem, hogy ennek a Kafka-elődnek is vannak embléma-erejű mondatai, 
hallom is őket időnként a színpadról, de mindez túlságosan távoli marad,
 a kifeszített asszociációs háló lyukain könnyedén kipottyan a néző, és 
az a baj, hogy ez a kihullás-érzet tudatosul is – az „érzem, de nem 
pontosan értem, hogy most mit is akartok” zavaró nézői érzete 
kialakulásával elfolyósítja a befogadást.
Persze
 maga a Hoffmann-i szövegvilág is szétfolyik – ez az egész meghökkentő 
párbeszédekkel és monológokkal terhes, önmagával viaskodó, a környezet, a
 külvilág eseményeit, a körülötte alakuló kulturális közeget, de akár a 
saját olvasóira való hatásait sokszor egyszerűen figyelmen kívül hagyó, 
valójában eléggé „irodalmiatlan” kísérleti irodalom, Murrostul, 
Kreislerestül, Homokemberestül. A kortársak számára a korban szokatlan 
abszurd valóság-olvasat újdonságereje tette izgalmassá – a mai 
kíváncsiak számára viszont túlságosan „korban ragadt”, nehézkes, 
körülményes. Nemigen olvassák itthon, emlékszem például a Murr kandúr életszemlélete
 újrakiadásának nyögvenyelős eladásaira: nálunk a műveltségnek nem 
kötelező eleme Hoffmann – félő, hogy az előadás így kulcsfontos ponton 
„üresbe fut”, hogy kevesekben ébreszt maga a téma kíváncsiságot.
E
 légkörben a legnehezebb a dolga a színésznek – immár láttam azt is, 
hogyan viseli el ez a társulat a befogadói értetlenség légkörét. A 
rengeteg munkával közösen létrehozott darab iránti érdeklődés 
elfonnyadásának lehetőségét. Egy társulat ereje akkor látszik, amikor 
kevés nézőnek kell élve-boncolódni, és ezen a vizsgán a Bárkalakók 
szelíd természetességgel mennek át: rajtuk – a hozzáállásukon, a 
személyes színészi hitelükön - nem múlik az előadás sikere.
Mi
 marad ezek után? A sugallt asszociációs tartalmak „sötétben 
ragadásával” a közösen megalkotott, improvizációkból, 
saját-értelmezésekből összegyúrt játék kellene elvigye önmagát önmaga 
hátán, és ugyan látszik koncepció, kifutás, van hova érkezni a darabbal –
 férjhez adják a végzet menyasszonyát – de az odavezető epizódok 
túlságosan egyenetlen „ívet” húznak, nem egységesülnek, nem alakulnak 
„történetté”. Az értelmezés túlságosan tágra nyitott szabadsága így eszi
 meg a mondanivalót – és ez rendezői felelősség.  Megértem Vlad Troickij
 érveit arról, hogy mennyire kevés a fél-tucat hét egy koncepció 
megágyazásához – de ha ahhoz kevés, hogy egy rendezői látomást 
átvegyenek a színészek, hogy élettel töltsenek meg egy adott keretet, 
mennyire nem elég ahhoz a sokkal munkásabb alkotói folyamathoz, ahol 
maga a látomás, a darabot átható koncepció, s végül maga a darab is 
létrejön? Mennyire lehet elég ez az idő, ha magát a darabot is ez alatt 
kell „megírni”?
Aki
 szereti az abszurd, a kísérletező színházak feszült, nézőtől is sok 
munkát követelő légkörét, az ne hagyja ki ezt az előadást. Nagyon 
nyitottnak kell lenni ehhez, és az se árt, ha nézője akár a befogadás 
kísérlete után előveszi és lapozgatja kicsit a könyveket – Hoffmann 
gúnyba áztatott egykori rend-kori szabadságszövegeit.


Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése