Johnny
 Bunk olyan, mint te meg én – lehetne akármelyikünk, ahogy a fülszöveg 
is írja. Egy teljesen átlagos huszonéves, aki a szülőkre és a 
pályaválasztási tanácsadóra hallgatva egy „piacképes” pénzügyi területen
 tanult, ahelyett, hogy kiélte volna kreativitását, majd elhelyezkedett 
egy nagyvállalat számtalan kockairodájának egyikében, és évek óta éjt 
nappallá téve ugyanazt az egyhangú, szellemileg cseppet sem kielégítő 
munkát végzi, remélve, hogy egyszer majd felfedezik a tehetségét és 
kiemelik a több száz hasonszőrű közül.
Első
 látásra a képregény semmiben sem különbözik a tengernyi önsegítő 
jellegű könyv közül, amivel az állást kereső tömegek kétségbeesését 
próbálják kihasználni a kiadók, azonban ha jobban megnézzük, a Johnny Bunk kalandjai
 egész más. Mindenekelőtt vicces, kedves, és nem akarja megmondani a 
tutit. Leginkább a Dilbert-képregényekre emlékeztet, azok féktelen 
iróniája nélkül. Igazán nem is a munkát keresőkhöz szól, hanem azokhoz a
 fiatalokhoz, akik Johnny-hoz hasonlóan már bekerültek a nagyvállalati 
struktúrába, és nem látják, hogy lenne bármiféle lehetőségük kitörni 
belőle, vagy épp érvényesülni benne – és nyilván nem akarnak egész 
életükben ugyanabban az irodában és ugyanabban a munkakörben aszalódni.
Johnny
 egy különösen fásult napján egy váratlanul előbukkanó szusibárban hat 
pár különleges evőpálcikát kap, melyeket széttörve megjelenik előtte 
Diana, a huszonegyedik századi dzsinn-lány, hogy jó tanácsaival 
átsegítse a kissé töketlen srácot a karrier felé tett első lépéseken. 
Diana a klasszikus mesebeli dzsinnekre hajazó módon folyton szívatja 
szegény fiút, és ki-kiszólva az olvasó felé időről időre kifejezi, hogy 
ilyen béna páciense még nem volt. Mégis, tanácsai – és Johnny két 
kollégája – segítségével a képregény végére az aktatologató srác ha nem 
is csinál pikk-pakk karriert, de legalább elindul valami új irányba.
A
 hat jó tanács nem is arra irányul, hogy hogyan „valósítsuk meg 
önmagunkat”, hanem arra, hogyan találjuk meg a helyünket egy cégen 
belül, hogyan lépjünk előre, és hogyan vetessük észre magunkat. Nem 
tartozik hát azon ma divatos, ezoterikus beütésű karrierkönyvek közé, 
amelyek a „vágj be magad mögött minden ajtót, és kezdj valami gyökeresen
 újba” elvét hirdetik. Johnny nem hagyja ott a csúnya nagyvállalatot, és
 nem áll festőművésznek, divattervezőnek, nem utazik Tahitire 
búvároktatónak, és nem indít gasztroblogot sem. Ő csak elkezd felemelt 
fejjel járni, és nagy nehezen beépíti a tudatába, hogy hiába csak egy 
kis hangya a nagy gépezetben, igenis fontos a munkája és ugyanúgy jár 
neki némi elismerés, mint bárki másnak.
Tagadhatatlan,
  hogy a könyv megjelenését egy multinacionális nagyvállalat támogatta –
  akik szép reklámot is csináltak neki a neten, saját  
karrierlehetőségeiket is hirdetve ezzel. Kicsit keserű az ember szájíze,
  mert mindannyian szívesebben olvasnánk arról, hogy Johnny mindent maga
  mögött hagyva új életet kezd és valami hihetetlenül kreatív munkába 
fog,  de be kell látnunk, hogy így életszerűbb. Lehet könyveket, 
cikkeket,  tanulmányokat írni a kiugró sikeremberekről, de a 
legtöbbünkre nagyobb  valószínűséggel Johnny útja vár. Ez a képregény 
arra jó, hogy viccesen  megmutatja, hogy nem kell okvetlenül belehalni 
abba, ha az ember „csak”  egy szorgos hangya a nagy bolyban, és lehet 
találni olyan utakat, ahol  megmutathatjuk magunkat. Kicsit utópisztikus
 tán, és lehet vitatkozni  azzal, hogy a magyar cégeknél ez mennyire 
valósítható meg, de az biztos,  hogy kedves és jószándékú kiadvány. A 
világot nem váltja meg, de ha már  épp kezdenénk belefásulni a 
munkánkba, nevethetünk rajta egy jót –  aztán mehetünk elkövetni valami 
kiváló hibát, hátha felfigyelnek ránk.
Kiadó: HVG Könyvek
Fordította: Bayer Antal

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése