Kamaszkorom
 egyik kedvenc filmje volt a Tőzsdecápák. Oliver Stone valamit nagyon 
elkapott 1987-ben a korszellemből, Gordon Gekko fiatalok millióinak vált
 példaképévé, még akkor is, ha álnok kígyó volt, és megkapta méltó 
büntetését; a film divatba hozta a tőzsdét, a brókerek világát, a 
nagybetűs Wall Streetet, sőt, még a lakberendezőt játszó Daryl Hannah 
által tervezett csupagiccs lakásbelsőket is. Sokan várták a folytatást, 
Gekko és Bud Fox játszadozásaiban simán benne volt még néhány filmre 
való alapanyag, de Stone húsz évig tartotta magát egyik legfőbb 
szabályához: folytatást soha. Aztán mégis meggondolta magát, kár, hogy 
kissé későn.
A
 Tőzsdecápák 2 – A pénz nem alszik című folytatással az a legnagyobb 
gond, hogy a legrosszabbkor érkezett. Míg 1987-ben Gekko és társai 
példaképek voltak, csodálták őket világszerte, életstílusuk, 
hozzáértésük, menő szövegeik nyálcsorgatásra késztették a tömegeket, ma,
 2010-ben, valljuk be, mindenki utálja a brókereket. A legtöbb embernek 
azon nyomban kinyílik a bicska a zsebében, ha meghallja a tőzsde szót, 
és rögtön a devizaárfolyamok meg a hiteltörlesztések jutnak eszébe, úgy 
meg egy kicsit nehéz végig élvezni egy kétórás filmet, ha közben arra 
gondolsz, de képen törölnéd az összes szereplőt ott a Wall Streeten!
Kár
 érte, mert nagyon vártam ezt a folytatást, és nem is indult rosszul. 
Gekko, miután letöltötte nyolc éves börtönbüntetését, a korszellemnek 
megfelelően könyvet ír életéről, és egyetemekre jár előadásokat tartani a
 feltörekvő brókerpalántáknak, akik börtön ide vagy oda, továbbra is 
csodálattal csüngenek szavain. Közéjük tartozik Jacob Moore is, aki 
miközben a nagy pénzmágus követője akar lenni, épp elvenni készül Gekko 
lányát, az apját mindennél jobban gyűlölő Winnie-t. Épp ezért csak 
titokban veszi fel a kapcsolatot Gekkoval, aki persze kihasználja a 
leendő vejét arra, hogy lánya közelébe férkőzzön. És, mint utóbb 
kiderül, arra is, hogy visszakapaszkodjon a  pénzpiac csúcsára.
Van
 itt minden, mi szem-szájnak ingere, családi dráma, részben Gekko és 
lánya, részben Jacob és anyja között; tőzsdemanipuláció; egykori mentor 
rejtélyes halála; alternatív energia versus nagy olajtársaságok; 
országokon átívelő gyanús pénzügyletek. És közben persze beüt a válság. 
Kicsit a sokat markol és keveset fog tipikus esete áll fenn, Stone 
mindent bele akart zsúfolni a filmbe, ami az eltelt húsz évben eszébe 
juthatott, ám ennek köszönhetően egyik szál sem lett igazán erős.
Leginkább
 Winnie, Gekko és Jacob hármasának konfliktusai hiteltelenek, a 
legkevésbé ezt kellett volna beleerőltetni a filmbe. Winnie, aki utálja 
az apját, mert az tönkretette az egész család életét, és hánynia kell a 
pénz szótól, miközben egy radikális környezetvédő honlapot üzemeltet, 
azért nagyon jól elvan a tetőtéri kis luxusapartmanjában és egy menő 
brókerrel jár. Elég furcsán értelmezi az anyagi javak elutasítását… 
Ehhez kapcsolódik Jacob szívügye, az alternatív energiával kísérletező 
kutatócsapat támogatása, akiknek próbál pénzt szerezni, de végig rezeg a
 léc, hogy meggyőződésből, Winnie miatt, vagy csak a pénz kedvéért, mert
 „a jövőben a zöld energia lesz a varázsszó”.
A
 meghatónak szánt apa-lánya egymásra találás legkritikusabb pontja az, 
hogy a néző vajon el tudja-e hinni Gekkoról, hogy megváltozott. Az 
eredeti Tőzsdecápákban egyértelmű volt, hogy Gekko a mohó, gonosz kígyó,
 Bud Fox meg a szerencsétlen lúzer, itt már más a helyzet. A film végig 
el akarja hitetni velünk azt, amit zsigerből elutasít bárki, aki látta 
az első filmet, hogy Gekko biza megváltozott. És azt kell mondjam, 
majdnem el is hisszük, köszönhetően Michael Douglas fantasztikus 
játékának. Úgy ahogy van, lenyúlja az egész filmet, lubickol egykori 
legnagyobb szerepében, és majdnem, de csak majdnem elhiteti velünk, hogy
 jó útra tért. De azért színészi játék ide vagy oda, a lelkünk mélyén 
tudjuk, hogy kutyából nem lesz szalonna, ezért is nem ér minket 
meglepetésként a filmvégi csavar.
S
 hogy mi van a családi szálon túl? Nagyszabású tőzsdei akciók 
orrba-szájba, kicsit sok is a jóból. Mindenki hatalmas üzleteket csinál,
 a cápák kinyírják egymást, a kishalak meg csak pislognak, hogy mi 
történik körülöttük, amíg be nem üt a krach. Ám akkor sem változik 
semmi, csak épp felcserélődnek a szerepek. A film nagy tanulsága, hogy 
„mindig van egy újabb cápa”. Az csak a sors szeszélyén múlik, hogy épp 
kinek mi jut. És hiába Jacob nagyszabásúnak szánt bosszúhadjárata, és 
fifikája, a rosszfiúk is csak akkor szívják meg, ha egy még nagyobb 
cápának az érdekében áll.
Szegény
 Shia LeBeouf egyébként pont úgy jár, mint a filmbeli karaktere: 
elveszik a sok nagy cápa között. A jövő egyik - előreláthatólag - 
legnagyobb sztárja (gondoljunk csak a Transformers- vagy az Indiana 
Jones-sorozatra) hiába főszereplő, elvész a nagyok árnyékában. Douglas 
mellett a gátlástalan tőzsdemanipulátort játszó Josh Brolin is remekel, 
és egy kicsi, ám emlékezetes szerepben Frank Langella is nagyot alakít. A
 film legemlékezetesebb momentuma mégis a sokat látott tőzsdeveteránt 
játszó Eli Wallach-hoz kapcsolódik. Az idős színészlegendát mostanában 
inkább kedves kis rozzant bácsiként láthatjuk fel-feltűnni, ám itt egy 
nagyon markáns filmvégi jelenettel megcsillant valamit abból, mekkora 
nagy színész lehetett fénykorában. Furcsa ezt leírni, de a legnagyobb 
baklövésnek az amúgy roppant tehetséges Carey Mulligan tűnik, akinek 
vagy ennyire rosszul volt megírva a szerepe, vagy ennyire nem tudott mit
 kezdeni Hollywooddal, de az egész filmben csak tágra nyílt szemekkel 
picsog, mint egy ijedt kislány, pedig szerepe szerint öntudatos és 
határozott nő lenne.
Nem
 rossz film ez, sőt, nagyon jól lehet szórakozni rajta, csak épp nem ér 
fel az első részhez. Hosszú, itt-ott vontatott, és nagyon sok mindent 
zsúfoltak bele. Az már csak hab a tortán, hogy megszámolni sem tudom, 
hányszor fejezik be. Stone szerintem maga sem tudta, hol a történet 
vége. Ami viszont most is nagyon erős, az az atmoszféra. New Yorkot és a
 Wall Streetet nem nehéz hangulatosan fényképezni, a tőzsdei diagramokat
 meg mintha pont arra találták volna ki, hogy toronyházakat rajzoljanak 
meg velük. A fényképezés, a zene, a díszletek, mind parádésak, könnyű 
beleveszni ennek a filmnek a hangulatába, csak a történet gyengeségeit 
nem könnyű elfeledni…
Korábbi kommentek:

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése