A
  Divapali, vagy Divali ünnepe a hinduk számára az év legfontosabb  
eseményei közé tartozik. Nemcsak a jó diadalát ünneplik a gonoszság  
felett, a legfontosabb indiai mítosz, a Ramajana történetére emlékezve; 
 nemcsak Ráma visszatérését birodalmába és a mécsesek gyújtását idézik  
fel. Az ünnep öt napja alatt valójában a spirituális „fény”  
világrajövetelét, a belső fény, az Atman újjászületését ünneplik nemcsak
  a hinduk, de más mitológiai elemeket az ünnephez rendelve a dzsainák, 
 sőt a szikhek is. Az ünnepet számtalan módon ülik meg a kontinensnyi,  
sokkultúrájú tájon: ünnepi tűzijátékkal, Kolam-mécsesek gyújtásával és  
elrendezésével, édességek kínálásával, templomi szertartással, tánccal –
  a Millenárison kis ízelítőt kaptunk mindebből múlt szerdán.
A
  fények ünnepébe kicsit beleszólt az időjárás, kevesebb valósulhatott  
meg a szemetelő esőben a szervezők eredeti szándékánál. A szabadtéri  
fény-játék után a színpadon Bitter Meenakshi Dóra és Saskia Kersenboom a
  Baratanatyam és Dasi Attam klasszikus dél-indiai templomi  
tánchagyományából adott nekünk ízelítőt. Voltaképp ezek a tánc nyelvén  
elmesélt mesék, történetek a mítoszok felidézését segítik – Síva és  
Parvati szerelmét eltáncolva a táncos a mozdulatokkal elmeséli a  
történetet. Minden mozdulatnak jelentése van, s aki ismeri a tánc  
nyelvét, az megérti – ahogyan a keresztény a katedrális freskói és  
szobrai által mintegy „középkori képregényként” láthatta a saját vallása
  kulcspontjait.
E
  tánc-nyelv ismerete nélkül - ennek sajnos nem vagyok a birtokában - 
sem  lebecsülendő esztétikai élmény látni ezt a táncot, még ha némiképp 
 olyan érzés is, mintha szinkron nélkül néznénk egy gesztusaiban is  
teljesen más kultúra „filmjét”. A befogadást tovább nehezítette a  
technika ördöge: a Saskia Kersenboom előadásának zenei anyagát „hordozó”
  CD többször is ugrott, nehéz helyzetbe hozva a táncost – komolyan  
szurkoltam neki, hogy „végigmesélhesse a mesét”.
Aztán
  India budapesti nagykövete, Őexcellenciája Gauri Shankar Gupta szólt  
néhány szót a közönséghez, szinkrontolmács segítségével. Kedvesen  
összekapcsolta a Divalit és a karácsonyt – megragadva az alkalmat, hogy 
 egyúttal boldog karácsonyt kívánjon az egybegyűlteknek.
Számomra
  az est legizgalmasabb része azért Lantos Zoltán és Szalai Péter  
hegedű-tabla duója volt. A hagyományos Rága alapjait erős etno-jazzes  
felfogásban továbbkombináló zenét igen szívesen hallgattam volna még  
tovább. Az öt plusz tizenhat húros hegedű (tarangini) hallatlanul  
soklehetőségű hangszer Lantos Zoltán kezében, és Szalai Péter  
tabla-felfogása – meglepve olvastam, mennyire hagyományhű! – is távol  
áll a megszokott „körbecizellálni a dallamot” tabla-felfogásától, nem a 
 szokványos hallott-hallható. Biztos, hogy keresni fogom a lehetőségét, 
 hogy halljam őket élőben játszani, mert izgalmas kísérletezés terepének
  tekintik azt a zenei hagyományt, ami az improvizációt egyébként is  
alapvető lehetőségként kezeli.
A program alatt lehetőségünk volt indiai ízeket kóstolni a Bombay Expressz jóvoltából.
Habár
  mindvégig éreztem kicsit egyfajta „azzal főzzünk, amink van” jelleget a
  programon, s a szervezés kócos-kamaszos esetlenségei sem segítették 
elő  a műélvezetet, egészében nem bántuk meg, hogy „együtt ünnepeltük”  
innen, Magyarországról a Divapalit az egész hindu-dzsaina-szikh  
Indiával. 
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése