Szerencse, hogy kíváncsiak voltunk a Múzeum+ múlt csütörtöki rendezvényére,
 hiszen az előtte-utána rendelkezésre álló időben megnézhettünk két 
teljesen különböző karakterű, de a maga nemében helyénvaló kiállítást: 
Fernando Botero képeit és szobrait, majd a bécsi szecesszió korai éveit 
bemutató tárlatot.
Fernando Botero 
Bíz
 nem sok szeretet van abban, ahogyan a kolumbiai származású festő az 
emberekre tekint! Ha a parafrázisait, ha a kolumbiai hétköznapok és 
ünnepnapok képre csent pillanatait nézem, valahol a „megtalált művészi 
önkifejezésmód”, a „test-tömeg ábrázolásának mikéntje” mögött nem lakik 
empátia, annál több megvetés, keserű dac és undor. Ez a „kövérség” 
minden vállalt paródiajellege mellett is a kifejezéstelen-kétségbeesett 
arcokat jelenti, az üveges, olykor rémült tekinteteket emeli ki. Még a 
kutyák is a legkiszolgáltatottabb pózokban ülnek a gazdik lábánál. A 
püspök sehova révedő tekintettel ázik reverendástul a kádban: ebben a 
„keresztelőben” egy deka megváltás sincs, mondhatni „nem látá a szamár 
az úrnak angyalát”. A sokadalom-képeken a párok szeparált magánya ül ki 
az arcokra, az intimebb képeken az ölelkezés üzletiesen buja – itt 
mindenki egyedül van, a saját kövérségébe börtönözve. Az egyetlen 
kifejezésteli arc az öngyilkosé; úgy látszik, csak a becsapódás előtti 
pillanat rémülete és borzalma töri fel az értetlen bambaságot, a zuhanás
 kétségtelensége teremt egyedül arckifejezést.
Viszont
 a szobrok bumfordi tömegei egyszerűen bájosak. Kerekdedségük nemcsak 
megnyugtató, a kövérségi sztereotípiák közül egyenesen az adakozó testi 
gazdagság érzetét keltik. A szobrok kövérsége elégedett kövérség, olyan 
tömeg, ami nem teher, hanem egyfajta mozdulatlan erő. A szobrok 
simogatást követelnek, azt akarják, hogy közel kerüljünk hozzájuk, üdítő
 jelenségként a képek falra szegezett kilátástalan kövérség-sivársága 
után.
Ambivalens
 anyag ez, amit még órákig bámulhattunk volna. Ha több időnk van, 
szívesen éltem volna a szervezők által felkínált interaktív 
lehetőséggel: hogy az elénk tárt klasszikusokat én is parafráljam a 
magam módján, vagy komponáljak az adott képi elemekből, pálcikára 
applikált figurákból „Botero-színházat” magamnak. Lehet, hogy vissza 
kéne mennünk erre a kiállításra?
Gustav Klimt és a bécsi szecesszió 
Nos,
 ide biztosan vissza kell mennünk, mert a pódiumbeszélgetés utáni másfél
 óra bizony nem volt elég. A Secession-csoport megalakulását és 
működését bemutató kiállítás felért egy szemináriummal, informatív volt 
és teljességre törekvő – kár, hogy Klimt nevére húzták rá a marketinget,
 hiszen a kiállítás Klimtet ha nem is „nyomokban tartalmaz”, mint azt 
írták róla egyhelyütt, de az a néhány kép soványka támogatás a név 
kiemeléséhez. Főleg mivel a kiállítás másról szól: arról a mozgalomról, 
aminek Klimt valóban emblematikus alakja, úgymond ő a király a 
sakktáblán, de legalább ennyire fontos a többi „figura” a táblán. Akik 
egyébként sem kapnak akkora figyelmet, mint amekkorát végül is 
érdemelnének.
A
 kiállítás tehát a mozgalomról, annak kialakulásáról, majd 
polarizálódásáról szól, középpontban a mozgalom „eseményi 
csúcspontjával”: a Beethoven-kiállítással. Remek anyag ez, tehát most 
különösen fájó, hogy sokadszorra fut bele a múzeum ebbe a hibába: 
felemás érzeteket kelt egy remek kiállítás kapcsán annak félresikerült 
reklámozásával. Nekem személyes elégtétel egyébként, hogy ennyi vázlatot
 láthattam Klimttől, hiszen az életmű meghatározó elemei maradtak 
vázlatban, és a magam részéről hálás vagyok ezért – az izgat, hogyan 
születik meg a  k ép
 – viszont kétségtelen az is, hogy még többet adhatott volna a kiállítás
 egy ennyire áttekintő jelleg mellett is több Gustav Klimt-festménnyel. 
Így
 is órákat tölthettünk volna még a kiállítótérben, ha nem zárt volna a 
múzeum. Teli lakott szemekkel mentünk haza, mert ha létezik olyan, hogy 
szellemi táplálék, akkor ez a hármas program – két kiállítás közte egy 
pódiumbeszélgetéssel – igazi lakoma volt a szemnek és a szívnek.
Korábbi kommentek:


Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése