Nick
 Hornby legújabb regénye, A Meztelen Juliet egy minneapolisi bár 
WC-jében kezdődik. Ahogy a főszereplő Annie-től megtudjuk, ez a WC sem 
más, mint a többi bár WC-je, lepukkant, szürke, graffitikkel a falon, 
csakhogy egy maroknyi ember számára ez a világ legkülönlegesebb WC-je. A
 maroknyi ember a nyolcvanas évek szépemlékű rocksztárjának, Tucker 
Crowe-nak a rajongója, aki ’86 óta visszavonult a zenéléstől, nem 
mutatkozik a nyilvánosság előtt, senki nem tud róla semmit. 
Visszavonulásának rejtélyes oka pedig valamiképpen kapcsolódik a 
minneapolisi mellékhelyiséghez.
A
 maroknyi rajongó közé tartozik Annie barátja, Duncan is, aki 
valószínűleg a világ legfanatikusabb crowológusa, mindent tud vagy tudni
 vél bálványáról, a világ legnagyobb Crowe-kalózfelvétel gyűjteményének 
tulajdonosa, és épp bejárja az egész USA-t átszelő Tucker-túrát, melynek
 során érinti Tucker életének szinte minden fontos állomását. Annie 
pedig, jobb híján, és mert valamit azért így is lát az Államokból, vele 
tart. Így kerülnek egy WC-be.
Annie
 és Duncan negyven körüli párocska, tizenöt éve élnek együtt egy 
tengerparti kisvárosban, Goolenessben, ahol mintha megállt volna az idő.
 Szép lassan haldoklik a város, ahogy a lakói elöregednek. Annie a maga 
negyven évével a kávézós legfiatalabb vendége, az egyetlen pszichológus a
 városban egy nyugdíjas könyvelő, a helyi celebek a hetvenes évekből 
ittragadt bártáncosok, és senki sem hiszi el, hogy Goolenessben él egy 
leszbikus pár. Ahogy Hornby írja, a város olyan, mint egy kiöregedett 
kurva smink nélkül. Annie pedig a saját életét is legalább olyan 
reménytelennek érzi, mint a városát.
Tizenöt
 éve leragadt Duncan mellett, különösebb szenvedély vagy szerelem 
nélkül, jobb híján. Pusztán megszokásból maradtak együtt, mert semmi nem
 motiválta őket, hogy ne így tegyenek, gyerekük nem született, és mire 
Annie feleszmélne, hogy váltani kéne, ráébred, hogy minden bizonnyal 
elszúrta az egész életét. Hogy tizenöt évet csak úgy elhajított a 
semmibe. Duncan persze ebből semmit sem vesz észre, túlságosan 
lefoglalja rajongása. Egész élete a Tucker-univerzum körül forog, nap 
mint nap képes egy húsz éve hallgató rocksztár lemezeit hallgatni, 
dalszövegeit elemezni, rejtett utalásokat keresni, és erről értekezni a 
Tucker-rajongók honlapján. Amire egyszer csak felkerül egy írás 
Annie-től, aki saját véleményt formál Tucker Crowe új albumáról, amely a
 legendás Juliet című album dalainak nyers, hangszerelés nélküli  
verzóit tartalmazza.
Duncan
 odavan a lemezért, egész élete új értelmet nyer, a világa kifordul 
sarkaiból tőle, míg Annie nem érti mire ez a nagy felhajtás, neki sokkal
 jobban tetszik az eredeti album. Aztán ezt közzéteszi a neten, mire 
Duncan egy másik nőnél keres vigaszt, Annie kirúgja, és meglepő módon 
levelet kap egy férfitól, aki Tucker Crowe-nak mondja magát. S miközben 
Duncan ízekre szedi a Meztelen Juliet minden sorát, minden dallamát, 
minden lehetséges jelentését, és tovább építi a Tucker-legendát, Annie 
megismerkedik az igazi, hétköznapi Tucker Crowe-val.
Hornby
 most sem okoz csalódást, úgy ír hétköznapi emberek hétköznapi 
gyötrelmeiről, hogy közben felváltva nevetünk és gondolkodunk el, 
bosszankodunk és megdöbbenünk, olykor elérzékenyülünk. A nő, aki 
negyvenévesen jön rá, hogy elszúrta az életét, és tán késő újrakezdeni, a
 pasi, aki képtelen felnőni, és egy délibábot kerget, és az öregedő 
rocksztár, aki tényleg elcseszte az élete nagy részét, és azon 
tépelődik, jóváteheti-e valaha, mind nagyon jó karakterek. Hétköznapiak,
 hitelesek, minden mondatuk a helyén van, és igazából szerethetőek, vagy
 legalábbis szánnivalóak.
Miközben
 középkorú szereplői elbarmolt életéről elmélkedik, Hornby komoly görbe 
tükröt mutat a rajongóknak, a rajongásnak. Tudjuk, hogy ezen a terepen 
otthonosan mozog, hiszen írt már zenefanatikus- és focifanatikus könyvet
 is, de én még nem olvastam, hogy ilyen élesen szembeállította volna a 
rajongót és az ő hagymázas délibábját rajongása tárgyával és az ő sivár 
valóságával. Duncan azon rajongók prototípusa, akiknek nincs saját 
élete, napjaikat, terveiket, értékrendjüket a rajongásuk tárgya 
határozza meg, akinek műveibe, megjelenéseibe, személyiségébe mindenféle
 jelentést beleképzelnek. Hogy az igazi Tucker Crowe mekkora csalódást 
okoz Duncannek, azt csak az tudhatja, akinek volt már része hasonló 
bálványdöntögetésben. Persze Hornby nem lenne önmaga, ha nem szolgálna 
egy kis tanulságul a visszavonult, öngyűlöletbe menekülő rocksztárnak 
is, ki tudja, tán még ő is tanulhat valamit a rajongójától.
Igazi
 Hornby-s könyv ez is, nagyon jó olvasni, szerethető, de nem váltja meg a
 világot, persze nem is ez a célja. Hornby szórakoztat, és közben 
elgondolkodtat, ehhez pedig nagyon ért. Azon meg tök jól el lehet 
szórakozni, hogy vajon mennyit írt bele saját magából Tucker Crowe-ba, 
lehet vadászni az erre utaló jeleket, találgatni, hogy mire akart ezzel 
utalni, és vajon akkor ez azt jelenti-e hogy… Vagy csak szórakozik 
velünk, és ez is a rajongók elé tartott görbe tükör része. De ez már 
csak a mi rajongásunktól függ.
Kiadó: Európa

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése