Ahogy az Odaadó hívetek, Surik
 kapcsán már írtam, Ulickaja engem a kisregényeivel fogott meg. 
Szerettem azt a szikár, összefogott, mégis nagyon oroszos elbeszélőt, 
akit a Szonyecskában és a Vidám temetésben megismerhettem. Na, ehhez 
képest a Surik egészen más világ volt, és utána még nagyobb 
kíváncsisággal álltam neki egy újabb Ulickaja regény olvasásának. 
Ráadásul a Kukockij esetei az orosz írónő talán leghíresebb műve, ez 
hozta meg neki az igazi világhírt és népszerűséget, a kortárs orosz 
irodalom megkerülhetetlen regényének tartják – legalábbis a kritika, 
ahogy a netes böngészések után látom, az olvasók a Médeát szeretik 
legjobban. Mindezek fényében hatalmas várakozással és sajnos nagy 
elvárásokkal kezdtem neki a Kukockij eseteinek, és azt kell mondjam, 
félig-meddig csalódás volt.
A
 regény a klasszikus orosz regény hagyományait követi, nagyívű 
családregény, számtalan szereplővel, közben társadalomrajz, egy korszak 
lenyomata, rengeteg politikai- tudományos- és vallási kitérővel, 
filozofálással. Mindez nyakon öntve egy jó nagy adag transzcendenciával,
 amitől – bocs, de – kirázott a hideg. Kicsit olyan érzésem volt, hogy 
Ulickaja itt túl sokat akart elmondani egy „nagy” regényben, de talán 
jobb lett volna, ha ezt-azt kihagy belőle. Vagy ha jobban összefogja a 
cselekményt. Mert miközben ezeket írom, folyamatosan motoszkál bennem az
 érzés, hogy igazából ez egy nagyon jó könyv volt, nagyon sok érdekes és
 fontos szállal, de olvasás közben néha nagyon untam. Talán ha nincs 
annyi kitérő, makulátlan lett volna az élmény.
A
 történet váza az a bizonyos igazi oroszos családregény, középpontjában 
Pavel Alekszejevics Kukockij doktorral, és a köré sereglő nőalakokkal. 
Kukockij doktor a Szovjetúnió leghíresebb nőgyógyásza, belső látásával 
hihetetlenül pontosan érzékeli a női test minden rezdülését, s miközben 
gyógyít és új módszereivel adja vissza a reményt a meddő pároknak, 
elkötelezetten harcol a hatalommal az abortusz legalizálásáért egy olyan
 korban és országban, ahol évente több ezer nő hal bele a kontár módon 
végzett magzatelhajtásokba. Évtizedeken át húzódó küzdelme folyamatos 
kudarcokat hoz, és megmérgezi viszonyát feleségével is, aminek 
köszönhetően Kukockij az alkoholhoz menekül.
A
 feleség, Jelena tolsztojánus családból származik, és hitével 
összeegyeztethetetlen férje küzdelme, ezért elfordul Kukockijtól és 
saját belső világába menekül. Jelena furcsa kettősséget hordoz magában. 
Míg műszaki rajzolóként a precíz tények és számok, a szögletek embere, 
időnként teljesen elveszti a kapcsolatot a valósággal, és valamiféle 
furcsa „roham” következtében egy álomvilágba kerül, látomások gyötrik. A
 könyv leginkább emberpróbáló része az a majd százoldalas látomás, 
amiben Jelena látja a másvilágot, a lelkek megérkezését és eltávozását. 
Biztos akar valamit jelenteni ez a látomáshalmaz, és biztos utal 
valamire a cselekményben, amit én balga olvasóként nem fedeztem fel, de 
azt kell mondanom, hogy mint előttem jó páran, én is majdnem becsuktam a
 könyvet ennél a résznél. (Ha
 erre jár valaki, akinek sikerült értelmezni ezt a látomást és a 
szerepét, az ossza meg velem, mert tényleg kíváncsi lennék rá…)
Jelena
 lánya, Tánya, aki később a regény igazi főszereplőjévé válik, 
nevelőapjához hasonlóan a tudomány felé veszi az irányt. Csakhogy 
történik valami, elhangzik egy kérdés, aminek hatására megkérdőjeleződik
 benne egész addigi életfelfogása, és egyik pillanatról a másikra 
eldobja a tudományt, hogy aztán a művészi szabadságban, 
gyökértelenségben találjon önmagára. Míg Kukockij és Jelena 
tudományos-vallásos dilemmái távol maradtak tőlem, Vaszilisza és Toma 
pedig abszolút hidegen hagyott, addig Tánya karaktere és az az etikai 
dilemma, amit ő megtestesített, igazán közel került hozzám, számomra ő 
volt a regény legélettelibb alakja. A tudománnyal kapcsolatos 
dilemmáknak pedig egy külön dimenziót ad Ulickaja genetikus múltja.
Az
 írónő szokásához híven számtalan mellékalakkal veszi körül 
főszereplőit, akik mind megkapják a saját kis történetüket, most is 
ahányszor behoz egy új szereplőt, elkalandozik a múltján, így ismerjük 
meg Kukockij jóbarátját, a genetikus Goldberget, az ő ikerfiait, akik 
Tánya „férjei” lesznek, Tánya barátnőit, szerelmét. Sok-sok szereplő, 
sok-sok kis történet, és mindannyian részei a „nagy” orosz történetnek, 
amelyben, miképp az elmúlt század orosz történelmében egyszerre van 
jelen a kommunizmus, az üldöztetések, az osztálykonfliktusok, a babonás 
vallásosság, a tudományos fejlődés és az attól való elzárkózás.
Nagyon
 nagyívű történetet mesél Ulickaja, a tőle megszokott hatalmas 
mesélőkedvvel, csak úgy áradnak a lapok, mint egy hatalmas folyó, csak 
úgy érzem, kicsit sok hordalékanyagot visz magával ez a folyó. A 
Kukockij esetei nagyon jó könyv, fontos könyv, nagyon sok 
gondolkodnivalót hagy maga után, de az az érzésem, hogy túl sok, túl 
sokat akar mondani, túl sok minden akar lenni, családregény, politikai 
regény, vallási regény, tudományos regény, és mindez kicsit túlnő az 
írónőn. Viszont minden kritikám ellenére cseppet sem bánom, hogy végül 
átvergődtem rajta, és továbbra is olvasni fogok Ulickaját. De most már 
tényleg a Médea és gyermekei lesz a következő!
Kiadó: Magvető
Fordította: Goretity József
Korábbi kommentek:

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése