Ulickajának
 eddig csak a kisregényeit olvastam, és mind a három – a Vidám temetés, 
az Életművésznők és különösen a Szonyecska – nagyon tetszett. Alig 
vártam már, hogy rávethessem magam a regényeire, végül a Surik akadt a 
horgomra elsőként a hosszabb lélegzetű Ulickaja-művek közül. Eléggé 
vegyes érzéseket ébreszett így a kisregények után. A rövidebb 
történetekben nekem nagyon tetszett Ulickaja stílusa, imádtam azt az 
áradó mesélőkedvet, az ide-oda csapongó elbeszélőt, akit azonban ott 
összerántott a rövidke terjedelem. Itt nem. A Suriknál azt éreztem, hogy
 a mesélőkedv kissé túláradó, az elbeszélés ide-oda csapong és 
semmi nem szab gátat neki, ennek legjobb példája amikor a főhősünk körül
 sürgölődő számtalan nőalak múltjába teszünk hosszú-hosszú 
kiruccanásokat, magunk mögött hagyva a regény cselekményét. Persze 
Ulickaja egészen kivételesen jó író, hatalmas mesélőkedvvel, mindig 
visszatalál és egy percig sem törik meg a regény sodrása, de nekem sok 
szempontból kicsit túlzás volt ez a könyv. Túláradó, túl sok szereplős, 
túl érzelmes és túl nagyok azok az érzelmek, miként a vacsorák és a 
szeretkezések leírása is túl sok. Olyan igazi orosz nagyregénnyel van 
dolgunk, ahol mindenből egy kicsit sok van. Lelassít a tempója, át kell 
venni a ritmusát ahhoz, hogy élvezni lehessen, és nagy figyelmet 
igényel, különben elveszhetünk a rengeteg szereplő, cselekményszál, 
érzelem útvesztőjében. Viszont megéri belefektetni az energiát, mert 
nagyon jó könyv.
Surik
 Korn, egy reményvesztett színésznő és egy zseniként induló, ám csak a 
zongorakíséretig jutó művész kései szerelemgyereke apa nélkül, gyenge, 
széltől is óvott édesanyja és erőskezű egyetemi professzor nagyanyja 
mellett nő fel. A két nő bálványozza, kényezteti, Surik pedig imádattal 
csüng rajtuk. Tökéletes fiúcska ő, okos, tehetséges, jól tanul, igazi 
mama kedvence. Soha nem is nőne fel, ha a nagymama halála nem 
kényszerítené rá. Surik kénytelen gondoskodni gyámoltalan édesanyjáról, 
és ez, hogy hirtelen családfővé kell válnia, hogy neki kell gondoskodnia
 a nőkről, míg eddig ők gondoskodtak róla, elindítja egy úton. Nem 
tanulta meg, hogyan kell a nőkkel bánni, hogy is tanulta volna meg, 
épkézláb férfimintát hírből sem ismert, a két nővel, aki felnevelte, 
kölcsönös imádattal csüngtek egymáson, Surik lesz hát hamarosan a 
szimpatikus balfék, akire minden nő számíthat, aki mindenkinek segít, 
aki mindig ott van, ha szükség van rá. Szükség pedig akad.
Segít
 az idősödő festőnőnek ellátni a macskáit, és közben a szeretője lesz, 
lefekszik a főiskola csúnya lányával, mert másnak nem kell, elveszi 
megesett évfolyamtársát, hogy a lány gyerekének névleg legyen apja, 
mindenben kiszolgálja nyomorék főnöknője igényeit és így tovább, és így 
tovább. A nők csak jönnek, jönnek, Surik pedig mindenkinek 
rendelkezésére áll. Mindenben. A szex is csak egy baráti szívesség az ő 
viszonyrendszerében, azt hiszi, minden nőnek ez kell, mert mindenkit meg
 lehet nyugtatni vele, Surik pedig megy, és teljesíti kötelességét. Soha
 fel sem merül, hogy ő kihasználja ezeket a nőket, mind szinte ráveti 
magát, és látszólag mind azt akarja, Surik pedig nem tudja, honnan is 
tudná, hogy a nők elsősorban kötődésre vágynak és a szexet épp a 
férfivágy eszközének látják. A tizenkét nő közös vonása épp az, hogy 
mind azt hiszi, ha lefekszik Surikkal, magához láncolja, 
kizárólagosságot kap, míg Surik szemében a szex csak egy eszköz amivel 
megnyugvást nyer az újabb követelésektől, ő épp azt az egy nőt szereti 
akit soha nem kapott meg.
Sokáig
 hisszük, hogy majd történik valami, hogy Surik végül valaki mellett 
boldogságra lel, hogy ki tud mászni ebből az ördögi hálóból, amibe 
belegabalyodott. De Surik nem tudja a kezébe venni saját életét, nem 
hőse ő a saját történetének, csak statiszta. Igazi felesleges ember, 
akivel csak úgy történnek a dolgok, ő meg csak sodródik. Amikor több 
mint tíz év után újra találkozik a lánnyal, akit szeretett és akire 
igazán mindig vágyott, az nem lát semmit abból a Surikból, aki olyan 
vonzó annak a sok nőnek, aki ennek a történetnek a hőse lett volna. Ő 
csak egy öregedő, poros, unalmas mama kedvencét lát, egy igazi balféket,
 ahogy írja. Valószínűleg ő az egyetlen, aki látja az igazi Surikot.
Kiadó: Magvető
Fordította: Goretity József 
Korábbi kommentek:

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése