Ha
 már az előző bejegyzésben taglalt szórakozató kiállításfajta nem jött 
be, nem sokkal utána kaptam egy igazán hagyományos, képeket csendben 
bámulós kiállítást is, mégpedig a Szépművészeti Múzeum Degas-tól 
Picassóig című tárlatát. Amikor néhány hónapja megnéztük Zolival a 
Botticellitől Tizianoig kiállítást, viccesen azt találtam mondani, hogy 
menjünk inkább a francia kiállításra, és reneszánszok helyett nézzünk 
„igazi” festőket. Hát, kaptam a fejemre ezért a beszólásért, de 
sajnálom, az az igazság, ahogy anno írtam is, hogy nekem a festészet az 
ez a korszak. Az impresszionistákkal kezdődően az avantgárdokig bármit 
szívesen nézek bárhol, bármikor.
A
 moszkvai Puskin Múzeumból kölcsönzött kiállítás anyagát 55 kép képezte,
 ami nem sok, ám pont elég arra, hogy kényelmesen minden kép előtt 
elidőzve nézelődjünk egy fél délutánt. Lehetett volna persze jóval több,
 a jegyárért meg pláne, de így legalább minden képre jutott elég idő, 
figyelem, energia. És ezeket aztán megérte alaposan szemügyre venni! 
Egész kis művészettörténeti gyorstalpalót kaptunk a két francia 
festészetért rajongó orosz iparmágnás, Ivan Morozov és Szergej Scsukin 
gyűjteményét nézve. Hihetetlen érzéke volt a két fickónak, ők aztán 
minden valamirevaló festőtől bevásároltak a századforduló környékén, az 
ismertetőkből azt is megtudhattuk, hogy néhányukhoz jó személyes 
kapcsolat is fűzte őket és külön rendelésre is festettek nekik képeket.
A 
kiállítás nyolc tematikus blokkra volt bontva, ezek lefedték a 
századforduló minden jelentősebb irányzatát. A Realizmus, a Barbizoni 
iskola, az Impresszionizmus, Cézanne, a Modernizmus elindítói, a 
Szimbolizmus, a Fauves-ok, és a kezdődő Avantgárd is értelemszerűen csak
 néhány képpel lett bemutatva, de csak ismételni tudom önmagam, 
gyorstalpalónak épp megteszi. Mert a válogatás, az bizony elképesztően 
színvonalas volt. Láthattuk itt Courbet, Corot, Degas, Manet, Monet, 
Renoir, Gauguin, Van Gogh, Toulouse-Lautrec, Cézanne, Matisse, Picasso, 
Henri Rousseau képeit. Azért nem egy olyan kép volt ebben a 
válogatásban, ami önmagában is becsalogatna a múzeumba, és simán 
elüldögélnék előtte pár órát. 
A kedvenceim a válogatásból természetesen Picasso Harlekinje,
 ami előtt tényleg álldogáltam hosszú-hosszú percekig, kedves 
látogatótársaim szemrehányó tekintetének kereszttüzében, és Rousseau 
elvarázsolt képei. Volt néhány eddig számomra ismeretlen festő is, aki 
nagyon megtetszett, például Raffaelli, akinek Boulevard Saint-Michel című képe egyszerűen lenyűgözött.
Csodás
 élmény volt az egész kiállítás, nagyon örülök, hogy megnéztem (utolsó 
héten, mikor máskor…) de azért picit most már bosszant, hogy a 
Szépművészeti még mindig annyit bakizik a kiállításai berendezésével. 
Most kivételesen volt elég hely, nem kellett nyomorogva tíz centiről 
nézni a képeket, viszont szinte mindet sikerült úgy bevilágítani, hogy a
 kép egy részét vagy nem láttuk rendesen, vagy csillogott a lámpától. Az
 meg külön történet, hogy a kiállításlátogatók miért érzik úgy, hogy 
minden képet csak nagyonnagyon közelről lehet nézni. De minden 
bosszúságunk eltörpült a képek nagyszerűsége mellett, és azt hiszem, ez 
az igazi fokmérője egy kiállításnak.
 Korábbi kommentek:



Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése