Anna
 Gavalda lassan de biztosan belőtte magát azon írók közé, akik bármit 
írnak, én elolvasom, akikben még soha nem csalódtam, mert alkossanak bár
 különböző műfajokban, írjanak bár regényt vagy novellát, mindig magas 
színvonal kerül ki a kezük közül. Gavalda írásai szerethetőek, 
érzékenyek, hétköznapiak, egyszerűen, drámázás nélkül ír, mégis legtöbb 
írása mögött nagyon is mély mondanivaló rejtőzik. Nincs ez másképp a 35 
kiló remény esetében sem.
A
 történet elbeszélője, a 13 éves Gregoire, helyét kereső kiskamasz, 
komoly iskolai problémákkal, tanulási és összpontosítási nehézségekkel, 
viszont hatalmas kézügyességgel. Gregoire egészen pici korától kezdve 
barkácsol, megjavít mindent ami a kezébe kerül, minden kacatból épít 
valami újat, és a világon egyedül talán nagyapja barkácsműhelyében érzi 
jól magát. Azonban legyen bár istenáldotta tehetsége a kézműves 
munkákhoz, neki is helyt kell állnia a modern iskolarendszerben, ami 
elsősorban és mindenekfelett töméntelen mennyiségű lexikális tudást 
követel meg a diákoktól. Nem csak nálunk, nem is csak Franciaországban, 
szerte a nyugati világban így van ez. Az állami oktatási rendszerek 
iszonyú kevés, van ahol gyakorlatilag semmi teret nem engednek a 
gyermeki fantáziának, a kézügyességnek. Azon egyszerű oknál fogva, hogy 
nem ez kell a továbbtanuláshoz.
Sokezer
 szociológiai tanulmány foglalkozik azzal, hogy miért jutott idáig 
elsősorban a nyugat-európai társadalom, hogy gyakorlatilag mindenkitől 
azt várjuk, hogy tanuljon, tanuljon, tanuljon, szerezzen diplomát, 
„vigye valamire”. Közben az olyan gyerekek, mint Gregoire, kipotyognak a
 rendszerből, mert nem tudnak megfelelni a követelményeknek. Pedig 
nagyon sok olyan gyerek van, mint ő. Akik képtelenek bemagolni a 
másodfokú egyenlet megoldóképletét, de tudnak bútort építeni, utakat 
építeni, megszerelni a mosógépet, és így tovább. Az már össztársadalmi 
probléma, hogy miért is nem képeznek (nem csak nálunk, szintén egész 
Európára jellemző probléma) annyi szakembert, amennyire szükség lenne.
Gavalda
 kis könyve persze nem a probléma társadalmi vetületeit elemezgeti, ő 
egy tizenhárom éves gyerek gondolatain keresztül tárja elénk azt, hogy 
kallódik el majdnem egy tehetséges, józan kisfiú, mert nem tud 
beilleszkedni abba a rendszerbe, amibe szülei és tanárai be akarják 
tuszkolni. Óriási szerencséje van, hogy ott van neki a példaképként 
tisztelt nagyapja, aki felnyitja a szemét, és segít bekerülni egy 
szakiskola jellegű internátusba, ahol végre kiélheti magát, és kedvére 
barkácsolhat, a tanárok és diáktársai által is elismerve.
Nem
 igazán tudom, kinek szánta Gavalda ezt a könyvet, ifjúsági irodalomként
 árulják, szerintem gyerekek és szülők egyaránt forgathatnák, ki azért, 
hogy lássa, nincs egyedül a problémájával, ki azért, hogy rájöjjön, nem 
kell ráerőltetnie a gyerekére a saját elképzeléseit a tanulásról, 
érvényesülésről. Jó kis könyv, mindenképpen megérte elolvasni, de elég 
nagy jóindulattal nevezhető akár csak kisregénynek is. Nem is értem, 
miért kellett külön kötetben megjelentetni, simán belefért volna egy 
novelláskötetbe ez a nyolcvan nagyon szellősen gépelt oldal. Vagy akár 
ki is bővíthette volna, én szívesen olvastam volna Gregoire történetét 
regénnyi terjedelemben is.
Kiadó: Magvető

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése