Ugyan
 már nem veszem kézbe évről évre a könyvet, de rémületes, hogy’ bele 
tudok ragadni órákra, ha mégis. Pedig csak egy idézet kéne onnan, meg 
innen, aztán azon kapom magam, hogy belefeledkezem. „Otthoni táj” lett -
 ha menekülésileg is, tudom - , a hallatlanul tiszta, önmarcangtól 
mentes viszonyok világa, ahol a gonosz „kint lakik”, és küzdeni ellene 
nem erkölcsi meg etikai kötelesség (de főleg nem pszichomeccs), hanem az
 egyetlen lehetőség az életben maradásra. Talán ezért kavart fel mindig –
 tán a legjobban - a középföldei szöveg-birodalomban való „bentlakásaim”
 alkalmával  az emberek halandóságának fájdalma, a tündék 
halhatatlanságának fájdalma, és a számtalan hiábavaló kísérlet a dolgok 
állásának megváltoztatására. És persze az is felkavart – lévén én is 
„halálraítélt” -  hogy mindez miért nem izgatja a hobbitokat.
Hitek és bizonyosságok
Nem
 mondom, hogy elsőre feltűnt, de elég hamar: Középföldén nemigen lakik 
vallás. Teljesen hiányzik az egyház, annak hierarchiája, pápája, 
püspökei, papjai, de látszólag az antik értelemben vett kultuszok és 
kultuszhelyek is. Hiányoznak a hívek, a hitviták, az eretnekek, a 
különböző vallások közti gyűlölködés. Persze főleg az utóbbi hiányzik a 
fenének, de nyilván oka van, hogy Tolkien – hívő ember létére – a teljes
 (és mélyen emberi) problémakört kihagyja.
A
 válasz persze egyszerű: a tündék jelenléte okán lesz Tolkien világa 
teljesen más dimenzió. Középföldén a tündék által, Iluvatar „idősebb 
gyermekei” által folyamatosan „jelen van” a teremtői akarat, és 
jelenlétük által a halhatatlanság is. Tudjuk, minden vallásunk mintegy 
születés- és halálprovokált, a „honnan jöttünk” és „hová tartunk” 
kérdéseire adott válaszok képezik azt az alapot, amire aztán ráépülnek a
 „mi dolgunk van itt” tanításai. E tekintetben a tünde-jelenlét 
hihetetlen távlatot nyit: ugyanis hiteink mindig az ismeretlent, a 
tudásunkon kívülit célozzák. Legfőképp ezért nincs Középföldén vallás: 
ha van „tudomás”, nem kell a hit.
S
 persze azért, mert mint a bevezetőmben írtam: a gonosz „kint lakik”. 
Alaposan „keresztényi” gonosz ő: bukott angyal, elromlott jó. Sauron 
valaha Annatar volt, a maia, aki Melkor szolgájává lett, szolgálta 
korokon át, s túlélve annak bukását, lett a „legnagyobb”. A népét alkotó
 orkok valaha korccsá silányított tündék kései, szapora leszármazottai, 
igazi, csak korbáccsal vezethető csőcselék – nem is csoda, hogy 
háromszor is vereséget szenved. Az utolsóról szól a könyv. Tudjuk: a 
második csak Isildur, meg a Gyűrű miatt nem lett teljes. De először 
Arany Ar-Pharazon, a númenoriak királya győzi le – mint ahogyan az a 
Gyűrűk Ura függelékében olvasható: „…oly nagy volt a númenoriak hatalma 
és a híre, hogy Sauront még a tulajdon szolgái is elhagyták, ő maga 
pedig megalázkodott, behódolt és bocsánatért könyörgött. Akkor 
Ar-Pharazon elvakult gőgjében fogolyként hazavitte magával Númenorba. 
Nem sok idő telt el, és Sauron megigézte a királyt…mondván, örök életet 
nyer az, aki Halhatatlanföldét birtokolja, a Tilalmat pedig csak azért 
rendelték el, hogy az emberkirályok ne múlhassák felül a valákat.” 
Ar-pharazon hadaival hajóra szállt, és pusztulásba rohant. Így ért véget
 Númenor dicsősége, s csak a hűségesek élték túl a vészt, akik Elendil 
vezetésével keletre menekülve Középföldén leltek menedéket. Itt „talált”
 aztán rájuk újra Sauron, ki új testet formálva magának – hisz részese 
volt a „hadjáratnak”, de mint tudjuk, egy maia nem pusztul egykönnyen - 
akkoriban épp a tünde-kovácsoknak segített gyűrűműves-tudásuk 
„tökéletesítésében”.
Láthatjuk,
 a Tolkieni gonosz-felfogás a „megrontáson” alapul – s ez alapjában 
keresztényi szemlélet. Gandalf többször kifejti: Sauron semmit nem 
teremt, csak megrontani képes a világot, mintegy Melkor a teremtésbe 
szőtt disszonáns dallamának következő „szólamaként”. De Númenor 
bukásához nagyban hozzájárult az, hogy az Elros által elfogadott 
ajándék, az Ember Jutalma a númenoriak számára akkorra már inkább tűnt 
átoknak. Furcsa ez: elég néhány nemzedék, és elfelejtődik, mitől is 
áldás ez a halálnak nevezett nyílt távlat. S mivel a szomszédban ott 
lakik a halhatatlanság, aminek előzőleg már taglalt átkai „nem látszanak
 át a kerítésen”, nem is csoda, ha a többség elfelejti mibenlétüket. És a
 kevés Hűséges leszármazottai, Gondor urai később ugyanezt a hibát 
követik el. Sauron második, csaknem végzetes veresége után Isildur 
örökösei sem kerülhetik el ezt a számvetést. Hallgassuk Faramírt: „A 
halál örökké ott lebegett fölöttünk, mert a númenoriak, mint régi 
birodalmunkban, amit ugyanígy veszítettek el, most is soha nem változó 
és véget nem érő életre áhítoztak. A királyok pompásabb sírokat 
építettek, mint palotákat, s büszkébben számlálták elő a tekercsekről 
őseik nevét, mint fiaikét. Gyermektelen urak üldögéltek ódon termeikben s
 törték a fejüket címertani kérdéseken; titkos kamrákban aszott emberek 
kotyvasztottak életelixírt, vagy faggatták magas tornyokban a 
csillagokat. S a királynak, aki Anárion utolsó sarja volt, nem született
 utóda…” (közbevetőleg: a film bővített változatában ezeket a mondatokat
 Gandalf szájába adják – a forgatókönyvírókat dicséri, hogy akkor és ott
 is helyénvaló).
Amiről
 eddig szóltunk, annak jórészt a Hagyomány az alapja, amit versbe 
szedtek Északon, és tekercseken őrzik Gondor tornyainak mélyén. Tolkien 
azért hihetetlen finoman, szinte a sorok között tudatja velünk azt is: 
mindaz, amit eddig taglaltunk, a középföldei „művelt emberek” ügye csak.
 A másodkor ember-birodalma - Númenor - a harmadkori halandó számára 
régmúlt-legenda. Ideje leszállni a magas lóról és elgondolkodni rajta:
mit gondol minderről az „egyszerű nép”.
Bizony,
 sarkalatos kérdés, mennyit ismerhetett mindebből a gyűrűháború-kori 
„átlagpolgár”! Mennyit tudhat a tündékről és númenoriakról például a 
derék Papsajt Ászok, a Brí-beli Pajkos Póni fogadó tulajdonosa? Vagy egy
 beorning, túl az Anduinon? Erről túl sokat nem tudunk mondani, arról 
annál inkább, hogyan gondolkodik, s mit hisz egy rohír. Emlékezetes 
pillanat, amikor Rohan rétjein először találkozik a három vadász 
Éomerrel és a lovasaival:  „Szóval az Aranyerdőben ott él az Úrnő, 
akiről a régi regék szólnak! – mondta (Éomer) – Azt mondják, a hálójából
 kevesen menekülnek. Különös időket élünk! De ha titeket az ő kegye 
kísér, akkor ti afféle cselszövők és garabonciások vagytok…” Tehát a 
tünde-hagyomány már nem „hatol le” a rohír-kultúrába, az óidők 
történetei számukra nem képezik a szellemi közkincs alapját, ahogy 
valamilyen szinten egy gondori úrnak még igen – már csak azért is, 
hiszen a tünde-rokonság a númenori alapmitológia része. A rohírok nem 
tudnak e hagyományról, csak annak hordozóiról vélnek tudni ezt-azt; 
regélnek róluk, de a maguk szájaíze szerint. Vagy hallgassuk Éothiant, 
Éomer lovasát, mikor Aragorn Trufáék után érdeklődik: „…Félszerzet! – 
nevette el magát a lovas, aki ott állt Éomer mellett – Félszerzet! Ők 
hát az az apró nép az Északon költ régi énekekben és gyermekmesékben. 
Most hol vagyunk, a regében, vagy a zöld földön, fényes nappal?...” 
Számunkra ebből most annyi a lényeges: a rohíroknak vannak saját regéik.
 Énekeik egy része „Északon költ”, a „régiek”; más részük már itt, az új
 otthonukban.
Tudjuk
 még róluk, hogy tisztelik nemes halottaikat, halomsírokat emelnek 
föléjük. Számon tartják uralkodóikat, éneklik a cselekedeteikről szóló 
énekeket. Idézzük fel Théoden búcsúját az élettől: „Az én testem 
megtöretett. Apáimhoz megyek. S még az ő dicső társaságukban sem kell 
majd szégyenkeznem! Komor a reggel, boldog a nap, arany a napnyugta!…” 
Az ősök körükbe fogadják a dicső halált halót, őt köszönti  Éorl, ki 
szárnyas patájú, beszélő lova, Félaróf hátán az új hazába vezette népét,
 köszönti Helm, ki puszta kézzel ölt, és állva halt meg, s a többi ős… 
látnunk kell, hogyan bomlik ki a halál-kultuszból egy komplex, erős, 
germán jellegű isteni pantheon. Tolkien hajszálpontosan „csípi el” a 
számunkra, modellálja a saját történetén belül, hogyan keletkezik egy 
vallás. Ne feledjük, az ember kora jön, minden régebbi faj „elköltözik 
vagy kialszik” avagy ahogyan már Galadrieltől idéztük: parlagi néppé 
satnyul, aki felejt és elfelejtik. Még néhány nemzedék, és az énekmondók
 nem adják tovább az Északról hozott regéket, vagy ahogy gyakrabban 
történik, az új föld „héroszai”, Éorl, s a többiek lesznek azok hősei is
 – az emberi emlékezet véges, a szájhagyomány ferdít és tipizál – s nem 
telik el, csak vagy harminc nemzedék, és maga Théoden, Magosvár Bajnoka 
is „megistenülhet”. Harminc ember-nemzedék – tünde szemmel semmi - s 
Középfölde embernépei számára a tündék mesehősök lesznek: „…nem 
gondolunk rájuk, csupán a gyermekeinknek emlegetjük őket, megszokásból”.
Amíg világ a világ
A
 félelmetes az, hogy Aragorn az utolsó númenóriak egyike. Akár 
elmerenghetnénk azon is, miféle hanyatlás, tornyok omlása, tekercsek 
égése; hány nemzedék kellhet hozzá, hogy elfelejtsék a Telcontar-ház 
származását… ehelyett idézném a számomra kedves sorokat:
„Te
 most a végső választás előtt állsz: megtérsz és elmégy a Révbe, és 
nyugatra viszed együtt töltött napjaink emlékét, amely ott is megmarad 
örökzölden, bár emléknél több nem lehet soha; vagy pedig bevárod az 
emberek végzetét.
Nem,
 kedves királyom – felelte Arwen -, rég volt, amikor e kettő közül 
választanom lehetett. Most már nincs hajó, amely elvinne innen, és 
igenis be kell várnom az emberek végzetét, akár tetszik, akár nem: az 
elmúlást, s a némaságot. De megmondom neked, númenoriak királya, hogy 
mindmostanáig nem értettem a népedről és bukásáról szóló történetet. Úgy
 gondoltam, hogy ostobák és bolondok voltak, de most már szánom őket. 
Mert ha csakugyan úgy van, mint az eldák mondják, hogy az Egyetlen ezt 
adta ajándékul az embereknek, akkor nagyon keserves elfogadni.
-
 Meglehet – mondta Aragorn – De ne bukjunk el most az utolsó próbán, mi,
 akik annak idején megtagadtuk a Homályt és a Gyűrűt. Bánatban kell 
távoznunk, de nem kétségbeesésben. Hiszen nem vagyunk örökre a világ 
tereihez kötve, azokon túl pedig más is van, nemcsak emlék. Isten veled!
-
 Estel, Estel! – kiáltotta Arwen, a király pedig a keze után nyúlt, 
megcsókolta és máris álomba merült. Akkor nagy szépség ömlött el rajta, s
 akik később odamentek, csodálkozva nézték, mert egybefonódva látták 
Aragorn arcán ifjúkora üdségét, férfikora erejét, öregkora bölcsességét 
és méltóságát. Így feküdt ott az emberkirályok fenségének teljében, 
olyan dicsőségben, amely nem halványulhat el, amíg világ a világ.” 
Ha
 valaha lesz kedvem továbbfűzni a szót, az entekről és  a törpökről 
fogok írni, meg arról, miért nem örül Szilszakáll jobban Gimli 
látogatásának, mint maga Gimli. 
A sorozat további részei:
Rajongásunk tárgya - A Gyűrűk Ura I.Rajongásunk tárgya - A Gyűrűk Ura II.
Rajongásunk tárgya - A Gyűrűk Ura III.
Rajongásunk tárgya - A Gyűrűk Ura V.
Rajongásunk tárgya - A Gyűrűk Ura VI.
Rajongásunk tárgya - A Gyűrűk Ura VII.
Korábbi kommentek:






lassan időszerű lesz folytatni - így négy év távlatából...
VálaszTörlés