Bárhogy
 is próbálom elnyomni, leplezni, krimikkel meg fantasy-vel elaltatni, 
van egy nagyon-nagyon lányos énem, aki nem hagyja magát eltántorítani a 
romantikus könyvektől. Néha egyszerűen muszáj kézbe venni ilyeneket is. 
Színes-szagos, kosztümös, nagy szerelmekkel és nagy drámákkal teli, 
kissé hatásvadász, ámde nagyon szerethető történeteket. Így jártam A 
szűz királynő szeretőjével is. Annak ellenére, hogy sem A 
Boleyn-örökség, sem A királynő bolondja nem tetszett annyira, mint a 
sorozatnyitó A másik Boleyn-lány, mikor megláttam a könyvtárban a 
frissen megjelent negyedik részt, nem tudtam ellenállni neki. Egyrészt, 
mert ezek a könyvek egyszerűen gyönyörűek (ki mondta, hogy nem számít a 
külcsín?), másrészt, mert végre-valahára Erzsébet a főszereplő!
Mária
 királynő halála után Erzsébet sok évnyi trónviszályt követően végre 
elfoglalhatja apja trónját, ami az ország egyik felének áldás, a 
másiknak átok, egyfelől az inkvizíció végét jelenti, másfelől egy újabb 
erőszakos rezsim megtorlásait, a főurak már a trónra lépés előtt szövik 
újabb összeesküvéseiket, az emberek pedig vagy imádják, vagy 
engesztelhetetlenül gyűlölik Boleyn Anna lányát, az összeesküvéssel, 
boszorkánysággal, erkölcstelenséggel is megvádolt fiatal királynőt. Aki 
legjobban örül Erzsébet hatalomra kerülésének, az régi titkos szerelme, 
híve, bűntársa az összeesküvésekben, Robert Dudley, aki pedig tán 
legkevésbé, az Dudley elhanyagolt felesége, Amy Robsart, aki tudja, jó 
eséllyel elveszti férjét, ha Erzsébet udvarába kerül. Az ő szerelmi 
háromszögükről szól a történet, a háttérben pedig kibontakozik egy 
fiatal lány lassú, buktatókkal és csalódásokkal teli királynővé érése.
Robert
 Dudley egészen fiatal kora óta szerelmes Erzsébetbe, ám szerelmes rajta
 kívül még valamibe: a hatalomba. Apját összeesküvés miatt végezték ki, 
családját tönkretették, minden vágya hát, hogy visszaszerezze régi 
dicsőségüket, és a legnagyobb angol főúri családdá tegye a 
Dudley-famíliát. A legmagasabbra tör, és persze nagyot zuhan. Nem 
elégszik meg a királynő szerelmével, a szerető státusszal, ő egyenesen 
király akar lenni, azonban ezt csak úgy érheti el, ha megszabadul 
feleségétől. A hűséges, egyszerű, jelentéktelen Amy, aki minden bukás 
ellenére kitartott férje mellett, menedéket nyújtott, dolgozott érte, 
csak veszthet a ragyogó királynővel szemben. Ám hiába tűnik gyenge, 
irányítható, egyszerű kis nőnek, egyvalamiben hajthatatlan, és semmi, 
még a királynő hatalma sem veheti rá, hogy beleegyezzen a válásba. 
Dudley igyekszik hát ellehetetleníteni feleségét, aki belebetegszik a 
bánatba, ám még ez sem elég, és férje bármeddig elmenne, hogy 
megszabaduljon tőle.
Azonban
 Erzsébet udvarában sokan vannak, akik bármit megtennének, hogy 
megszabaduljanak Dudley-tól. A királynő, aki huszonöt éves fiatal nőként
 lépett trónra, akit minden oldalról hataloméhes hiénák vesznek körül, 
aki a tapasztalt főurak politikai intrikái közepette kell lavírozzon, 
hogy megőrizze trónját, rá kell jöjjön, hogy akit legjobban szeret, az 
jelenti a legnagyobb veszélyt rá nézve. Szerelmes, mint egy csitri, 
majd’ belehal, ha le kell mondania Dudley-ról, de ha választania kell a 
trón és a szerelme között, akkor nem kérdés, hogy mit választ.
Azt
 hiszem, Philippa Gregory a legjobban a nagyívű szerelmi történetek 
írásához ért. Itt visszatért A másik Boleyn-lány alapfellállása: egy 
férfi, két vetélkedő nő, és a nagy tét, ami nem csak szerelem, hanem 
hatalom, nagyon nagy hatalom is. Hihetetlenül jól csűri-csavarja a 
szálakat a háttérben, jól ért az udvari intrikákhoz, mindennapi kis 
cselszövésekhez, korfestésben, hangulatkeltésben mindig nagyon jó, de az
 igazi terepe mégis csak a szerelmi csatározások. Talán ezért tetszett 
ez a rész jobban, mint az előző két folytatás. Ez áll legközelebb A 
másik Boleyn-lány hangulatához és színvonalához. Vagy csak nagyon 
elfogult vagyok Erzsébettel, de lehet, hogy az írónő is az, mert Boleyn 
Anna óta nem írt ilyen erőteljes, jól megrajzolt, igazi „hősnőt”, mint 
itt.

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése