Vannak
 könyvek, amik érthetetlen okoknál fogva egyszerűen nem találják meg a 
közönségüket, amik megjelennek, elkel belőlük pár ezer darab, aztán szép
 lassan elsüllyednek a feledésben, és a könyvtárak legalsó polcain 
várják a leselejtezést anélkül, hogy bárki feléjük nézne. Pedig többet 
érdemelnének. Nyilván ezer meg ezer oka van annak, hogy miért lesz ez 
meg az a könyv világsiker, bestseller, mindenféle sikerlisták éllovasa, 
és miért felejtődnek el mások. De amikor az ember rátalál egy ilyen 
észrevétlen gyöngyszemre, mint A titkos történet, akkor legszívesebben a
 falba verné a fejét, hogy miért, könyörgöm, egy ennyire jó könyv miért 
nem lett sokkal nagyobb siker nálunk, miért nem kapta meg az őt 
megillető figyelmet?
Én először Nimánál
 olvastam róla, azt hiszem, az Urak és játékosok kapcsán, aztán több 
blogon is megjelent, szinte mindenki lelkesen írt róla, nagyon örültem 
hát, amikor végre megtaláltam a könyvtárban, és hatalmas várakozással 
vágtam bele. Cseppet sem csalódtam.
A
 titkos történet egy kis vermonti egyetemen játszódik, egy kis, zárt 
közösségben, amelynek tagjai egyszer elkövetnek egy bűnt, amivel aztán 
együtt kell élniük, fel kell dolgozniuk, meg kell magyarázniuk maguknak.
 Egyfajta modernkori Bűn és bűnhődés. Nem szokványos krimi, hiszen maga a
 bűn és az elkövetők személye egy percig sem kérdéses számunkra, ami a 
sokszáz oldalt kitölti, az annak a boncolgatása, hogy hogyan jutottak 
idáig és hogyan mennek tovább. Pszichológiai thriller, antifejlődésregény, filozófikus eszmefuttatás. Mindez egyszerre, és 
egyik sem igazán.
Főhősünk,
 ha lehet egyáltalán annak nevezni, a történet narrátora, Richard Papen 
egy csóró munkásosztályból származó kaliforniai srác, aki a családjából 
való kiemelkedés, a menekülés, az önfejűség, az önteltség valami sajátos
 keverékének köszönhetően az USA másik végéig, Vermontig fut 
bölcsészetet tanulni. Sajátos amerikai főiskolai közegbe csöpen, egy kis
 létszámú főiskolán, végenincs diákbulikkal, lerészegedésekkel, 
klikkekkel, számtalan fő-, al- és mellékszakkal, órák közti szabad 
átjárással. Mindig is bírtam ezt az amcsi főiskolai rendszert, ahol az 
ember gyakorlatilag a fősuli teljes kínálatát végigkóstolhatja, ide-oda 
váltogathatja a szakokat, aztán a végén kap egy tök ugyanolyan diplomát,
 mintha végigunt volna egy szakot. Nagyon kényelmes megoldás 
szerencsétlen egyfolytában önmagukat kereső húszéveseknek. Richard addig
 keresi önmagát, amíg rá nem lel a főiskola legzártabb, 
legtitokzatosabb, legelitebb klubjára, az ógörögöt tanuló kis körre. Az 
ógörög szak öt diákból áll, tanáruk, a félve tisztelt Julian nem 
egykönnyen enged magához közel újabb diákot, Richardot mégis befogadják 
maguk közé. Olyan körbe kerül, amiről addig nem is álmodott. Nem 
egyszerű diákok ők, akik a hétvégi maratoni lerészegedések és kúrások 
közti szüneteket töltik ki némi tanulással, hanem igazi megszállottak, 
akiknél az ógörög nyelv és az ókori kultúra egyfajta életformává vált. 
Képtelenek is beilleszkedni a hétköznapi diákok közé.
Megszállottságuk
 juttatja el őket a szakadék szélére, oda, ahol egy gyilkosságot már 
csak egy újabb gyilkossággal lehet leplezni. Mire Richard megismeri a 
titkaikat, mire valóban befogadják maguk közé, addigra már nincs 
visszaút, ő is bűntársukká válik, és egy orgiákkal, bacchanáliákkal, 
önkívülettel, vérfertőzésekkel teli játszmába keveredik. Mégis úgy 
tűnik, nem csak nem tud, de nem is akar kiszállni. Nagy kérdés, hogy 
meddig vihet egy embert a kiemelkedés, a különbözés vágya? Tudjuk már 
sok példából, hogy gyakorlatilag bármeddig. Azt hiszem, nincs erősebb 
hajtóerő a sértett hiúságnál, és az elnyomásnál. Richard annyira 
szeretne különbözni családjától, gyerekkori környezetétől, annyira 
szeretne kiemelkedni, maga mögött hagyni régi életét, az új „barátaihoz”
 hasonlítani, kivételesnek, okosnak, gazdagnak érezni magát, hogy 
mindent elnéz nekik, mindenben bűntársuk lesz, hagyja, hogy úgy 
irányítsák, ahogy akarják. És nem veszi észre, hogy nála sokkal okosabb 
és ravaszabb emberek kezébe adta magát, akik ha kell, játszi 
könnyedséggel feláldoznák őt is. Mindvégig sajnáltam Richardot, mert 
értettem, milyen kétségbeesetten vágyik arra, hogy olyannak érezze 
magát, mint Henry, mégsem tudtam szeretni. Ahogy igazából senkit nem 
lehet szeretni ebben a regényben. Mindenki a maga módján szerencsétlen, 
szánalmas, kudarcokkal, elfojtásokkal teli, tehetetlen figura. A kivétel
 Henry, aki az érzelemmentes zseni a történetben, ő a valóban kivételes 
elme, aki ugyanakkor, ha nem is velejéig gonosz, de annyira eltöltötte a
 saját valós kivételességének tudata, hogy nem törődik senkivel és 
semmivel, nem ér neki semmit az élet és a hétköznapi értékek. A 
Henry-félékből lesznek a zseniális katonai stratégák, épp, mert érzelmek
 nélkül képesek bárkit feláldozni saját céljaik érdekében. Néha az volt 
az érzésem, hogy a többiek – a kőgazdag úrifiú Francis, a buta, ám 
gyönyörű ikrek, Camilla és Charles, a közönséges, alkoholista Bunny – 
mind csak statiszták Henry kísérleteihez.
Egy
 hatszáz oldalas kriminél, aminek már az elején tudjuk a „megoldását”, 
hisz tudjuk, ki követte el a gyilkosságot, sokáig várjuk, hogy legyen 
valami csavar, derüljön ki még valami, helyeződjön egészen új 
megvilágításba a történet. Aztán ahogy peregnek az oldalak, már nem 
várunk semmit,  csak azért drukkolunk, hogy ne bántsák már egymást túl 
sokat a szereplők, hogy érjenek már véget a megpróbáltatások, a legvégén
 pedig már azért szorítunk, hogy ússzák meg, és menjen mindenki a maga 
útjára, mert épp elég büntetés nekik megbékélni saját magukkal.
Fantasztikusan
 megírt thriller, igazi lelki borzongatás, magával ragadó atmoszférával,
 nagyon jól megfestett közegben, tele feszültséggel, izgalommal, és jó 
nagy adag gondolkodnivalóval. Szeretnék még sok ilyet olvasni!

bocs, látom, hogy 2010-es poszt, de "buta, ám gyönyörű ikrek, Camilla és Charles"???? buta???
VálaszTörlésÉn már meg nem mondom miért tűntek akkor butának, a tavalyi újraolvasásnál már biztos más volt a véleményem, van arról is poszt ;) azt hiszem inkább sekélyesek a többiekhez képest.
Törlés