Most,
 hogy már a harmadik kötet, a Megszentelt életek is megjelent, épp 
ideje, hogy bejegyzést kanyarítsak az Egy pohárral a háború előtt című 
Dennis Lehane regényről. Kicsit vicces, ahogy elkerültem a könyvet a 
megjelenés környékén; a Titokzatos folyó tehet róla, miért. Az annyira 
tetszett, hogy sokáig nem akartam felülírni a lassan leülepedő érzeteket
 valami egyfenekű detektív-izével. Most már látom, kár volt halogatni az
 olvasást, ha másféle (mondjuk úgy: műfaji) hitelesség szintjén is, de 
az Egy pohárral… ugyanúgy működik.
Patrick
 Kenzie-t és Angela Gennaro-t, a két szabadúszó magánnyomozót egy eltűnt
 fekete takarítónő felkutatásával bízza meg néhány magasrangú politikus;
 pontosabban nem is őt, hanem az általa esetleg eltulajdonított 
titokzatos dokumentumokat kellene általa megtalálniuk. A feladat nem 
bonyolult, de a megoldása a faji villongások légkörétől terhes Bostonban
 vérfürdőt indít el, s hőseink e vérfürdő fókuszában, célpontokként 
próbálnak életben maradni, és rájönni, hogyan menthetnék meg a bőrüket. 
Többet nem is árulnék el, a cselekmény feszesen pergő, erős ritmusa 
mellett is többrétegű – igazi csemege minden krimirajongónak.
Lehane
 egyszerre két feladatot old meg, mégpedig példaszerűen. A főhősök által
 megteremtődő légkör, a magánnyomozói szál (vállaltan Chandler 
nyomdokain) igazi harmincas évekbeli noir, annak minden műfaji 
kellékével – mint ahogy Pat Kenzie számára Angie igazi végzet asszonya, 
annak közelségétől még kínzóbb elérhetetlenségével. A kettejük 
kapcsolata, a kapcsolat elénktárása Philip Marlowe szerelmeire rímel, 
odabeszél a műfajba, igazából műfaj-hiteles. Akárcsak a Devlin-Oscar 
nyomozópáros viszonya hőseinkkel, vagy a leleplező riportokban utazó 
újságíró-barát; ez a noir-mitológia menazsériája, az a szereplőgárda 
mozog ezeken a lapokon is, és úgy ahogyan azt a noirban kell. Viszont 
ezt a (mondjuk úgy) műfaji „burokvilágot” a huszadik század végi Boston 
veszi körül, és az író megint képes kíméletlen élességgel, szinte 
szocio-írói szemmel látni és láttatni faji terrort és ellen-terrort, 
politika és bűn házasságát, hitelesen elénk skiccelt figurákkal 
felépíteni azt a kínosan megoldhatatlan helyzetet, amit a kortárs 
irodalom legjobbjai próbáltak nem egyszer – és nemcsak Amerikában – 
ábrázolni. Valóságszagú közegbe ágyazódik hát a noir-mese, és itt jön az
 igazi írói bravúr: egyetlen, erős szövegvilágú regénnyé olvad.
Főleg
 azért, persze, mert Lehane a történetlassító epizódokban, a kis 
betéttörténeteiben igazi realista. Kenzie apafigurájának befűzött 
története, vagy Angie házasságának morbid humorú „leütése” önálló 
novellaként is működne, avagy az Oscarral spékelt kocsmajelenet – 
sorolhatnám. Az igazi hatása e „kisrealizmusnak”, hogy a noir-figurák 
hús-vér alakokká lesznek. S a hús-vér alakok, a külvilág szörnyetegei 
viselkedésükben noir-szereplőkké, ha érintkeznek a főhősökkel. Így 
hihető el az egymás hátának feszülő és el mégse dördülő pisztolyok 
morbid köre például. Vagy Bubba egész figurája. Aki naná, hogy a 
kedvencem a maga agyelhagyott módján.
Én szeretek „könnyű műfajokkal” pihenni két fajsúlyos cucc között, Lehane általában a kettő egyben. Nekem bejön.
Korábbi kommentek:

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése