Nézem
 a Holdat, az erkélyünkön ülve, mikor is egy felszálló repülőgép – 
diadalmas? – dübörgése vonja magára a figyelmem. Szinte a Hold előtt 
repül el felszálltában, gyönyörűségében is végtelenül célszerű 
technológiánk egy példánya, az égitestre eljutó Apollo-11 mindennapivá, 
használati tárggyá szokványosult kistestvére. A gép, amit ember 
alkotott, hallatlanul bonyolult volta ellenére jellegében egy 
célszerszám, amit repülésre alkottunk, a magunk hasznára. Ahogy elnézem,
 innen lentről, valahogy jobban értem, mi vezérelte Norman Mailert, 
amikor nekiült ennek a riportsorozatnak, amikor az elvárt, szokványos 
technikai adatokkal telipakolt ismeretterjesztésbe csepegtetett emberi 
„érdekességek”,  személyes apróságok fűszerével kotyvasztott 
riport-főzet helyett a maga látomását írta meg a korszakalkotó 
expedícióról.
Ahogy
 J. Michael Lennon írja az utószóban, Mailer rádöbbent, hogy „az évtized
 fantasztikus és megjósolhatatlan eseményeit új szemszögből kell nézni… 
egymásba szőtte a riporter távolságtartó hangját, a regényírói 
technikát, és a saját ösztönös megérzését, hogy… új narratívát alakítson
 ki.” Valóban, az első oldalaktól érezni, ezt az embert nem a látvány 
„teste” érdekli, ami formálódik a szeme előtt, a kérdések, amiket 
feltesz, semmilyen értelemben nem technikaiak, alig is tudományosak – 
sokkal inkább foglalkoztatják a nagy esemény felvetette etikai 
problémák, folyamatosan az „esemény” – a Holdra szállás – provokálta, de
 a puszta tényen messze túlmutató következmények érdeklik. Nem a kis 
lépés – hogy Armstrong mondatát parafráljam – hanem a hatalmas ugrás: az
 emberiségé.
„…a
 NASA-földön csak a technológia létezett – a résztvevőket annyira 
hatalmába kerítette vállalkozásuk jelentősége, hogy szinte 
obszcenitásnak tartották a személyes, emberi indítékokat.” Mailer 
mindvégig ezen indítékokat kutatja, és a következményeket: mit is jelent
 az emberiség egésze számára, hogy néhány utazója olyan „idegen talajra”
 teheti a lábát, ahol még nem nyugszanak holtak – hogy beköszönt-e az 
ember „megvalósult örökkévalóságának” kora, elszakadunk-e a Föld 
„életétől” valóban? Avagy épp a meghiúsított örökkévalóság kora jön el, 
hiszen „a fehér, protestáns embernek, aki az űrbe repült” fel kellene 
tennie a kérdést: istennek tetsző cselekedet, avagy az ördög műve az 
űrutazás – hogy maga a technológia istentől, vagy ördögtől való-e…
Ezért
 irritálja mérhetetlenül Armstrong hidegvérű profizmusa például, a 
technológia tolvajnyelvén túl is a válaszokból sütő halvérű profizmus, 
látványos „fantáziátlanság”. A start előtti utolsó sajtótájékoztatón 
feltették az űrhajósoknak a kérdést, mit tesznek majd, kinek üzennek, ha
 a visszatérésre nem lesz remény, ha a technika csődöt mondana – mivel 
töltenék a hátralévő időt. Mire Armstrong így válaszolt: „Én 
megpróbálnám megjavítani a felszálló hajtóművet”. A kérdés persze 
bárdolatlan, illetlen, és megválaszolhatatlan – de voltaképp Mailert is 
ezek a kérdések ingerlik a leginkább.
Irritálja
 Von Braun kétségtelen karizmája – jó kis összetett 
rokonszenv-ellenszenv koktélt ír le kíméletlen tollal, aminek csak egy 
alig jelentős rétege a bevándorló zsidók leszármazottjának viszolygása 
az egykori nácitól, sokkal inkább a technokrata viszolyogtatja, talán 
leginkább ezért a technokratát szeretné megérteni. Von Brauntól 
származik a meghatározás: a Holdra lépés lesz a történelem legnagyobb 
eseménye azóta, hogy a vízilények kimásztak a szárazföldre. Valóban 
korszakalkotó esemény tehát a Holdra szállás? Ha az, miben áll az új 
korszak, amit alkot?
S
 ezeket a kérdéseket egy olyan, korára érzékeny ember teszi fel, aki 
látta – mint következményt – a mi „ablaktalan termekbe zárt, számítógép 
vezérelte korunkat” egyfelől, és a korban ellenpontként megjelenő 
drogos-mámoros „új barbárságot”, aki látta a technológiát, a maga 
meztelen céltalanságában. A felbocsátás pillanatai előtt az újságírók 
páholyait a Kennedy-központ látótávolában egyetlen italautomata volt 
hivatott ellátni. „Tiszta amerikai idiotizmus. Hitvány technika, az 
amerikai hitványság legrosszabbika az embert gépekkel helyettesítette, 
amelyek nem tudták a feladatot olyan jól elvégezni, mint az ember.” 
Olyan ember teszi fel ezeket a kérdéseket, aki tisztában van vele, a 
kereskedelem hajtóereje a silány minőség, a kiszámított amortizáció: „A 
kapitalizmus központi erkölcsi problémája a tökéletes golyóscsapágy. A 
modern kapitalizmus a beépített kopás bűneivel él – ez a méreg serkenti a
 vérkeringését…” Tudja, a szeme láttára diadalt arató csúcstechnológia 
következmény-jövője, az űrbe telepíthető gyárak víziója – a 
súlytalanságban gyártható tökéletes golyóscsapágy víziója – alapvető 
ellentmondásban van a világunkat szervező érdekekkel.
Voltaképp
 tudathasadt élmény hát kézbe venni és lapozgatni ezt a pazar kiállítású
 albumot, hiszen a képek magát a küldetést, stációit és diadalát 
mesélik, eddig sosem látott gazdagsággal, a NASA szakemberei által 
összeállított tudományos-ismeretterjesztő módon informatív 
képaláírásokkal. Első átlapozáskor a képek uralják a figyelmet, annak 
ellenére, hogy a szerkesztői mindent megtettek azért, hogy a szöveg 
gondolati tartalmát, jelentőségét ne nyomják el teljesen; ennek jegyében
 ahol csak lehetett, a képaláírásokban is idézik Norman Mailer odavágó 
sorait, a fejezetnyitó oldalakon Mailer kéziratának lapjai láthatók - 
mintegy lehetővé téve nekünk, olvasóknak is, hogy átélhessük az 
író-riporter által elénk tárt kérdéseket, hiszen a küldetés igen gazdag 
képanyagának átlapozása közben átélhetjük mi is a dilemmát ami az írót 
leginkább foglalkoztatta: új korszak születésének tanúja-e?
Ha
 válaszolnom kéne, azt mondanám: nem. Annyi év távolából inkább 
intermezzónak tűnik csillagok után nyújtózásunk sajátos történetében, 
minden kétségtelen jelentősége ellenére. Hiszen a Holdon tapasztaltak 
által az emberes Mars-expedíció inkább távolabb, semmint közelebb 
került, mert mostanában ha tehetjük, inkább automatákat küldünk, hiszen 
azoknak nem kell magukkal vinniük azt a „tartálynyi Földet”, ami 
számunkra a túlélés elengedhetetlen kelléke. A nap káros sugaraitól 
félig-meddig védett magasságban kiépült ugyan a Nemzetközi Űrállomás, de
 nagy kérdés, kerül-e az űrbe valaha jelentős ipari termelés – a 
kereskedelem és ipar ma sem működik máshogy, mint a Holdra szállás 
idején. Az európai – mondanám inkább: nyugati – kultúra alapvető 
jellegéhez tartozik az expanzió, és tény, itt már nincs hová 
„expandálódni”, de a jelen paradigmaváltásai nem az űr felé mutatnak.
Persze
 ez csak az én magánvéleményem. Az album kézbe vehető, átlapozható, 
Mailer sorai mindenkihez szólnak, a kérdéseit mindannyiunknak felteszi. 
Mindenki meglelheti a maga válaszait általa – ez benne a szép.
Kiadó: Taschen/Vince
Fordította: Borbély Judit, Vándor Judit, Weisz Böbe 



Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése