Miután néhány rész erejéig a huszadik század és az ókor között ingáztunk, a Corvina Kiadó Mindennapi történelem sorozatával
 végre visszatérünk az igazi „kosztümös” időkbe. A nyolcadik kötet a 
magyar történelem egyik legnépszerűbb, legtöbbet tanított korszakába, a 
reformkorba repít minket. Az 1825 és 1848 közötti időszak a magyar 
társadalom számára rendkívüli változásokat hozott – a gazdasági, 
politikai és kulturális fejlődés magától értetődően kihatott a kor 
emberének magánéletére is.
A
 kötet a már megszokott felosztást követi, négy nagyobb fejezetre 
(Család, nevelés, erkölcs; Ruha és test; Lakás és kényelem; Étel és 
asztal) tagolva mutatja be a mindennapokat. Újfent rendkívül gazdag 
képanyag és korabeli idézetek kísérik a szöveget – hála a romantikus 
festőknek és a korabeli divatrajzoknak, ezek minden eddigi kötetnél 
szemet gyönyörködtetőbbre sikerültek.
A
 tetszetős külső azonban mit sem érne érdekes tartalom nélkül – a 
szerző, Fábri Anna történész jóvoltából ismét olyan érdekességeket 
tudhatunk meg egy jól ismert korról, amik kimaradtak a 
történelemórákról. Ez esetben nyilván azért, mert Széchenyi és az ő 
korszakalkotó tettei elvonták a figyelmet róluk. Pedig például a családi
 élet és a nemi szerepek terén végbemenő változások legalább olyan 
fontosak voltak, mint a politikai vagy gazdasági reformok.
Azt
 például egyáltalán nem tanítják az iskolában, hogy a korban uralkodó, 
hagyományos patriarchális családmodell ellenére is egyre nagyobb szerep 
jutott a család irányításában a nőknek – sőt, olykor ki is léphettek a 
családi élet zárt falai mögül, és munkába állhattak, közszereplést 
vállalhattak. Persze egyenjogúságról még szó sincs, de megjelentek a női
 élet új lehetőségei. Ráadásul a családi élet sem jelentett már 
feltétlenül örökre szóló elköteleződést, a korban egyre többen kezdték 
pedzegetni a válás lehetőségét. Mindemellett természetesen a nők 
legfontosabb feladata az anyaság maradt, a boldog, összetartó család a 
korban is a társadalom alappillérének számított, ám a jótékonyság, a 
társadalmi gondoskodás és a „honleányi” szerep egyfajta alternatívát 
jelentett.
Míg
 a társadalmi változások valamivel több szabadságot engedtek meg  
nőknek, a divat épp ellenkezőleg, egyre inkább gúzsba kötötte őket. Az 
előkelő hölgyek szoros fűzőbe préselve, hatalmas krinolinban vonultak 
fel, több méternyi selymet és bársonyt cipelve magukon – szebbnél szebb,
 ámde rém kényelmetlen és mai szemmel néha megmosolyogtató öltözékek 
hódítottak a korban. Ekkor vált általánosan elterjedt viseletté a 
díszmagyar is, ami hamar a nemzeti önkifejezés szimbóluma lett – már 
akkor jókora vitákat gerjesztve arról, vajon a  valódi hazafiság 
rászorul-e ilyen külső jegyekre vagy sem.
A
 társadalmi különbségek tetten érhetőek voltak az öltözködésben épp úgy,
 mint a higiénés szokásokban, vagy a lakóhely kényelmében, ám itt is 
érnek meglepetések: meglepve olvastam például, hogy egy parasztasszony 
ünnepi főkötőjének ára (csipkével, gyöngyökkel, függőkkel) vetekedett 
egy előkelő hölgy divatos kalapjáéval. A higiénés szokások egyébként 
minden társadalmi rétegben hagytak maguk után kívánni valót, ám legalább
 az igény megjelent az ápoltságra és a tisztaságra.
Mint
 ahogy megjelent a lakóhelyek tekintetében a lakályosságra és a 
kényelemre való igény is – ez korábban sem a kastélyokra sem a 
parasztházakra nem volt jellemző. Az ország lakosainak kétharmada ekkor 
még falun és tanyákon élt, a parasztházak a hagyományokhoz való 
ragaszkodás jegyében épültek; a polgárházak és a nemesi villák építői 
azonban egyre jobban figyelembe vették a célszerűséget. Ezt szolgálta 
számos új találmány, például az angol WC, a hőtartó kályhák, vagy a 
gázvilágítás.
Az
 utolsó fejezetben – Étel és asztal – képet kapunk a kor elkeserítő 
táplálkozásbeli egyenlőtlenségeiről is: a városokban az éhezés 
mindennapos volt; a szegényparasztok volt, hogy egy nyáron át csak 
dinnyét ettek; aszályok, árvizek idején pedig az egész ország ellátási 
gondokkal küzdött. A legnagyobb kincs ilyenkor a gabona volt – ami 
persze nem jelenti azt, hogy kevésbé ínséges időkben nem virágzott a 
konyhakultúra. És persze már akkor is rendkívül népszerű volt a pálinka,
 amit a hatóságok minden igyekezete ellenére úton-útfélen mértek, no meg
 a dohány – ahogy John Paget angol utazó írta: „Még sose láttam ilyen szenvedélyesen dohányzó nemzetet…”. Úgy tűnik, van, ami nem változik.
Kiadó: Corvina

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése