Rabindranath
   Tagore születése 150. évfordulójáról emlékeztünk meg a Millenárison –
   az est szervezőinek megint sikerült India mérhetetlenül gazdag   
kultúrájából egy kellemesen összetett estét elénk varázsolni. Laza,   
kötetlen fesztivál-jellegű programot kell elképzelni, ahol senki nem néz
   rád ferde szemmel, ha felállsz, és – akármi is történik a színpadon -
   elsétálsz a következő pohár mangó lassziért.
India
  budapesti nagykövete, Őexcellenciája Gauri Shankar Gupta nyitotta meg 
 az estet, megemlékezve Tagore személyiségéről és jelentőségéről. A  
századelő sajátos világra csodálkozásában – a világkiállítások korának  
egzotikum-kultusza idején – saját maga által angolra fordított  
költeményei teljes kortársi pompájukban, korszerűségükben egy magára  
ébredő kultúra modern szöveg-követei voltak, s az is kétségtelen tény,  
hogy sokak figyelmét irányította a függetlenség bölcsőjét ringató  
gyarmat aktuális problémáira szelíd, de következetes politikai  
állásfoglalásaival is.
Megtekinthettük  Tóth Tamás Guru című
 dokumentum-játékfilmjét, amelyet 2010-ben, a Kumbh  Melá zarándoklaton 
forgattak Vindrávanban. A történet Rámdász, a  megöregedett, felesége 
halála után magára maradt utazó kereskedő útját  mutatja be e 
zarándoklatra, ahova asztrológusa tanácsára mestert keresni  indul. A 
film tempós lassúsággal, gyönyörű képekkel időzik el hosszan e  
mesterkeresés állomásain, az úton, ahogyan ez a magányos, életunt ember 
 gurura, s közben voltaképp újra magára talál. Ahogyan Tóth Tamás egy  
interjúban kifejtette: valójában Rámdásznak nem tanítómesterre van  
szüksége, hanem olyan útmutatásra, amit örömmel elfogad. A film  
legnagyobb értéke számomra a főszereplő olykor monológokat mesélő, élénk
  tekintete – szinte hihetetlen, hogy a rendező és a forgatókönyvíró  
rátalált. A filmbe időnként bevágott szöveges „üzeneteket” viszont  
feleslegesnek éreztem – ezek a lassan, folyók módjára hömpölygő képek  
csodálatosan „közölték” ugyanezeket a tartalmakat.
Megcsodálhattuk
  Bittner Menakshi Dóra táncát – a dél-indiai klasszikus tánc lírai  
szépsége mellett most még inkább feltűnt, mennyire színészi feladat a  
hagyományos indiai templomi tánc. A gesztusok, az arc minden rezdülése  
történetet mesél. A magam részéről ajándéknak tekintem, hogy alkalmam  
van látni ilyesmit itthon, ilyen elismert előadó tolmácsolásában, még  
akkor is, ha nem vagyok tisztában e tánc gesztus ABC-jével, mert nem  
megítélni szeretném, hanem átadni magam, s erre minden alkalommal  
alkalmam volt, amikor csak láttam e táncokat. A Bharatanatyam szanszkrit
  kifejezés a legelfogadottabb magyarázat szerint a Bha - bhava  
(érzelmek), ra - raga (dallam), ta- tala (ritmus) és natyam (tánc)  
szavak összeolvadásából keletkezett. Minden tánc egyszerre komplex  
utazás egy kultúra legenda-múltjába és a táncos egyéni, belülről megélt 
 interpretációja, ahol az adott keretet a táncos „tölti ki”, s mindezt  
úgy, hogy a tánc minden rezdülése a dél-indiai klasszikus zene  
ritmusára-dallamvilágára simul. Igazi „utazást” élhet át az arra  
fogékony ember a Millenáris székében ülve, Bittner Menakshi Dóra táncát 
 figyelve.
S
  végül Rágákat hallgathattunk Debasish Ganguly  és Szalai Péter  
tolmácsolásában. Nem egy nálam hozzáértőbb tartja úgy, hogy Szalai Péter
  tabla-játéka nemcsak hazai viszonylatban kiemelkedő – és azt kell  
mondjam, ezt az estét inkább ő vitte a hátán. Debasish Ganguly neves  
mesterek tanítványaként és fesztiválok vendégeként ugyanúgy ismert, mint
  filmzeneszerzőként (A Guru című film zenéjét is ő szerezte). Ezen az  
estén viszont kissé indiszponáltnak tűnt, nem egy esetben választotta az
  improvizációs „terep” egyszerűbb dallam-útjait, benne hagyva a zenében
 a  bonyolultabb lehetőségeket. És én nemigen láttam még olyan  
Rága-művészt, aki ennyire kihelyeződött volna a zenéből némi  
utánhangolás kedvéért.
Mindezzel
  együtt megint sikerült tartalmas estét töltenünk a Millenárison,  
belemerítve a kíváncsiságunk bögréjét egy a miénktől számtalan ízében  
különböző kultúra forrásaiba. Köszönjük szépen!

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése