Az
 1926-os irodalmi Nobel-díj kitüntetettje, Grazia Deledda jóformán 
ismeretlen a magyar olvasók előtt – regényei közül mindössze egy jelent 
meg magyarul, a most a Metropolis Media Irodalmi Nobel-díjasok Könyvtára
 sorozatában is olvasható Szerelemből gyilkolt. Pedig
 az írónő szűkebb hazájában, Szardínián szinte „nemzeti írónak” számít, a
 szárd nép és nyelv egyik legnagyobb krónikásaként tartják számon, 
számtalan regényében és elbeszélésében foglalkozott a szárd parasztok 
életével, írásai alapján Olaszországban film is készült.
A Szerelemből gyilkolt
 az írónő pályafutásának elején, 1908-ban íródott, ám legfontosabb témái
 már itt is megjelennek: a paraszti élet, a vidéki kisközösségek 
mindennapjai, az egzisztenciális és hitbeli válság, a végzetszerűség, a 
sorssal való szembeszegülés hiábavalósága. A verizmus képviselőjeként 
Deledda a maga valójában ábrázolja a mindennapi életet, szépítés és 
parasztromantika nélkül, annak nehézségeivel együtt, ahogy az embereket 
is gyarlóságaikkal, kicsinyességükkel együtt jeleníti meg. Talán ennek 
is köszönhető, hogy könyvét nem lehet távolságtartás nélkül olvasni: 
nincs egyetlen szerethető, szimpatikus szereplője sem, se szép tája, 
vagy egy boldogító eseménye – ebben a regényben minden drámai.
Ez
 a túlfokozott drámaiság hordoz magában némi színpadiasságot, ám ezt nem
 tudom a szerző szemére vetni, hisz a nagy sorstragédiák valahol mindig 
színpadiasak – márpedig Deledda regénye igazi sorstragédia, egy korlátok
 között vergődő egyszerű lélek kanosszajárása, aki számtalan félreértés,
 rosszul felfogott önérdek és a másik által meg nem érdemelt segíteni 
vágyás miatt egész életében bűnhődik egy bűnért, amit a helyében tán 
sokan ugyanúgy elkövettek volna.
Maga
 a történet egyszerű, mondhatni kiszámítható, ahogy a végkifejletet 
illetően sem lehetnek kétségeink: egy elszegényedett nemesi családot 
ismerhetünk meg, ahol a nagyszülők körömszakadtáig őrzik őseik 
hagyományát, és a régi dicsőség és vagyon romjain próbálnak büszkén 
túlélni, míg a mindenki által léhűtőnek tartott unokájuk próbál újabb és
 újabb kölcsönöket szerezni, hogy megmentse a családi birtokot az 
elárverezéstől – amitől könnyű szerrel megóvhatná őket a náluk lakó 
nagybeteg nagybácsi, aki azonban önzése és az unoka iránt táplált 
gyűlölete miatt nem hajlandó segíteni.
A
 fiatalúrba szerelmes cselédlány, az egyébként családtagként kezelt 
Annesa elkeseredésében az egyetlen számára látható utat választja, hogy 
segítsen megmenteni gazdáit: megöli a mindenki által gyűlölt beteget – 
ám tette a nincstelenné válásnál is kegyetlenebb helyzetbe sodorja a 
családot. A falu kiveti őket magából, rágalmazás és letartóztatás 
követik egymást, Annesa pedig mindenki szemében a gonosz megtestesítője 
lesz. Amiben Deledda remek, az a gyanút, majd a bűntettről való 
megbizonyosodást követő reakciók megjelenítése: az addig közkedvelt, 
áldozatkészsége és dolgossága miatt becsült és maguk közé befogadott 
cselédlány egy perc alatt válik pusztító démonná, bibliai kísértővé, 
haszonleső gyilkossá – az addig megvetett és gyűlölt beteg nagybácsi 
pedig halálában felmagasztosul.
Lélektanilag
 nagyon érdekes regény, Annesa benső vívódása, hogy feldolgozza a bűnt, 
amit elkövetetett, és a falusiak reakciói a lány tettére egyaránt 
hitelesek; és képet adnak nem csak a tudatlanságból fakadó korlátoltság 
romboló hatásáról, hanem a tradicionális kisközösségek oly könnyen ítélő
 világáról is. Deledda ebben a korai regényében megcsillant valami 
kiemelkedőt, a magam részéről szívesen olvasnám a későbbi műveit – ez az
 egy kevés ahhoz, hogy meg lehessen ítélni általa egy Nobel-díjas író 
munkásságát.
Kiadó: Metropolis Media
Fordította: Székely Éva

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése