A Corvina Kiadó Magánélet…
 sorozatának ötödik kötete a két  világháború közti időbe repít vissza 
minket. Picit aggódtam, hogy ezt  az ellentmondásos korszakot, amit 
egyfelől a második világháború  eseményei árnyékolnak be, másfelől 
viszont mérhetetlen nosztalgia övez,  hogyan lehet elfogulatlanul, 
történetileg hitelesen, és mégis  szórakoztatóan bemutatni, de a sorozat
 esetében már megszokott módon, a  kötet most is rácáfolt az előzetes 
aggodalmaimra. Gyáni Gábor (aki szintén tanárom volt az egyetemen)  ugyan kevésbé szórakoztató módon ír, mint például a Magánélet Kádár János korában című kötetet jegyző Valuch Tibor, 
 a szöveg sokkal inkább tudományos jellegű, ám még bőven az  
olvasmányosság határán belül mozog, a korabeli idézetek (többnyire  
visszaemlékezések) pedig – noha eleinte megnehezíthetik az olvasást –  
csak tovább árnyalják a képet.
Több
 szempontból is furcsa  visszatekinteni az 1919 és 1945 közötti 
időszakra. Egyrészt, ha nem is  annyira, mint a Kádár-kor esetében, de 
itt is működik a  nosztalgia-faktor – ugyan személyes élményeink 
legtöbbünknek nincsenek a  korról, a nagyszülők elmondása alapján lehet 
róla egyfajta képünk.  Másrészt, a mi jelenünk sok szempontból a két 
világháború közti időt  idézi, nem kevés leírt társadalmi folyamatot 
érezhetünk húsbavágóan  ismerősnek – ami nem csoda, a történelem 
természetes menetéhez tartozik,  hogy diktatórikus berendezkedést mindig
 az azt megelőző korhoz való  visszatérés követ.
Ismerősek
 lehetnek páldául a „Lakni  valahol” és a „Lakni valamiben” fejezetekben
 leírt lakásviszonyok és  problémák. Az 1920 után kialakult vízfejű 
ország jelensége, az  erőltetett városiasodás és a tizenkilencedik 
századi iparosodás nyomán  a fővárosba költöző munkások – akik sokszor 
tízen-húszan laktak együtt  nyomorúságos kis odúkban – és a kivételezett
 társadalmi rétegek  életmódja közti szakadék akkoriban nőtt tán a 
legnagyobbra. Ugyanígy  óriási eltérés volt a tanyákon élő parasztok és a
 valamikori dicsőségük  romjain vegetáló arisztokraták fényűző élete 
között. Iszonyatosan  kétarcú időszak volt ez, ami az élet minden 
területét érintette.
Ám
  nem csak a jövedelmi viszonyokat és az életmódbeli különbségeket  
jellemezte kétarcúság, hanem a hagyományokhoz való ragaszkodás és a  
modernizációs törekvések is éles ellentétben álltak egymással. A  
századelő tőlünk nyugatra az emancipációs mozgalmak időszaka volt, és  
noha a női egyenjogúságért harcoló mozgalmak Magyarországra is  
eljutottak, az uralkodó nemzeti-keresztény ideológia a hagyományos női  
szerepek és a családi értékek mellett tette le voksát. A nők munkába  
állása, a válás, az abortusz szabályozása, a nemi szerepek megítélése  
terén inkább visszalépés volt tapasztalható.
A
  városiasodás és a hagyományos falusi közösségek közti ellentét is 
fontos  szerepet kap a kötetben – noha egyre többen költöztek a 
nagyvárosokba,  és választották a kispolgári vagy munkáslétet a paraszti
 helyett, a  „maradókban” mintha csak erősödött volna a tradíciók 
tisztelete. Ez az  öltözködés, az étkezési szokások és rituálék, az 
ünnepek megülése és a  lakberendezés terén egyaránt megmutatkozott – és 
az érzelmi okok mellett  racionálisakat is hordozott, egy falusi lánynak
 például, aki már  összeállította kelengyéjét, vállalhatatlan terhet 
jelentett volna  „kivetkőzni” és teljesen új ruhatárat kiállítani, vagy 
épp új, városias  bútorokat vásárolni. Így virult egymás mellett a 
tiszta szobás  parasztház, melynek lakói nyáron az istállóban aludtak, 
és a tipikus  háromszobás középosztálybeli városi otthon.
A
  visszaemlékezések mellett sok aprólékos leírás – például a 
szalonnaevés  hagyományos módjáé, vagy a kelengye közszemlére tételéé –,
 korabeli  illusztrációk, újságcikkek és fényképek színesítik a könyvet.
 Érdekes,  informatív – ha nem is annyira szórakoztató, mint a sorozat 
előző  részei, legalább annyira elgondolkodtató.
Kiadó: Corvina
Korábbi kommentek:

Kiadó: Corvina
Korábbi kommentek:

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése