Az éhezők viadala
 eléggé levett a lábamról, az utóbbi idők egyik nagy meglepetése volt, 
kíváncsian vettem hát kézbe  a folytatást - annak, hogy vártam egy évig 
az első résszel, az egyetlen jó oldala, hogy így legalább rögtön 
belevághattam.  A Futótűz, noha magán viseli a trilógiák 
középső darabjainak örök átkát, egyfajta átvezetés, alapozás a nagy 
fináléhoz; semmiben sem marad el az első kötettől, és a legkevésbé sem 
okoz csalódást.
Vigyázat! Spoilerveszély lehetséges!
Katniss
 és Peeta, miután megnyerték az Éhezők Viadalát, ünnepelt sztárokként 
térnek vissza körzetükbe, gazdagságot, biztonságot és egész hátralévő 
életükre szóló médiafigyelmet kapva a győzelem mellé. Ennek első 
felvonása egy győzelmi körút, melynek során a győzteseket végigviszik a 
legyőzött körzeteken, demonstrálva, hogy ők is ugyanúgy a Kapitólium 
bábjai, mint mindenki más, és arra kényszerítve a többi körzet lakóit, 
hogy éltessenek valakit, aki legyőzte az ő kiválasztottjukat. A show 
mindenekelőtt, Katniss és Peeta kénytelen úgy ugrálni, ahogy a rendezők 
fütyülnek, részt vesznek számtalan partin, magukra húzzák a méregdrága 
dizájnercuccokat, eljátsszák a szerelmespárt a kamerák előtt, és maguk 
sincsenek tudatában annak, mi zajlik az ünneplés mögött.
Katniss
 öntudatlanul is elindított valamit a Viadalon, ami – és ez a szerzőt 
dicséri – a főszereplővel együtt bennem sem tudatosult, így igazi 
meglepetésként ért a második kötet gerincét adó történet. A körzetek 
lázadoznak, egy kiválasztott egyetlen apró cselekedete felébreszti 
bennük a hetvenöt éve szunnyadó öntudatot, a Kapitólium pedig ezt nem 
tűrheti, és minden eddiginél véresebb bosszúra készül. A győzelmi körút 
után megrendezésre kerül a Nagy Mászárlás, ami a Viadalok történetében 
mindig valami különlegességet jelent. Volt, hogy kettő helyett 
körzetenként négy kiválasztottat tereltek be az Arénába, volt, hogy a 
körzetekben szavazniuk kellett az embereknek, ki vigye vásárra  a bőrét,
 ezúttal azonban egy még különlegesebb falattal készült a Kapitólium: az
 eddigi győztesek közül kerülnek ki a versenyzők. S mivel a 
tizenkettedik körzetben Katniss az egyetlen női győztes, újra az 
Arénában találja magát.
Elsőre
 iszonyú bosszantónak tűnt, hogy Collins újra betereli  a főszereplőket 
egy Viadalra, már épp fantáziátlanságot, önismétlést és rókabőrt 
kiáltottam volna, ám szerencsére az események hamar úgy alakulnak, hogy 
ezt ha nem is jó szívvel, de megbocsátjuk. Míg az előző kötetben 
huszonnégy idegen került egy Arénába, és ölte halomra egymást, itt olyan
 emberek kerülnek szembe egymással, akik ha csak hírből is, de 
valamennyire ismerik egymást, és mindannyian megjárták már egyszer a 
Viadalt. Keményebbek, taktikusabbak, jobban viselik a küzdelmet. És 
vannak köztük jópáran, akiknek titkaik vannak.
Szépen
 lassan kibontakozik egy összeesküvés, amit furcsa módon a főszereplő 
tud meg utolsóként. Érdekes húzás ez Collinstól, hogy a kulcsszereplője –
 és egyben a könyvbeli összeesküvésé – egy olyan lány, aki képtelen 
taktikázni, ösztönlény, csak a túlélés és a szerettei védelme hajtja, de
 a sok világméretű küldetéstudattal megvert fantasy-hős között igazság 
szerint üdítően hat a természetességével. Azt már csak halkan jegyzem 
meg, hogy ebben is felfedezhető némi társadalom- vagy inkább 
médiakritika, hisz a középpontba tolt „sztár” mögött mindig ott 
gyülekezik a tanácsadók, ötletemberek, szervezők hada, akik az igazi 
munkát végzik, és sokszor az „arc” azt sem tudja, miről van szó. Nem 
akarom bántani Katnisst, de kicsit ezt éreztem nála is: jelkép lett, de 
észre sem veszi, az meg pláne meg sem fordul a fejében, hogy mekkora 
volumenű dolog jelképe lett, ha csúnyán akarom megfogalmazni, mire is 
használják őt, mint jelképet – egyébként el lehetne indulni egy olyan 
irányba is, hogy vajon azok, akik a „jó ügyért” használják fel Katnisst,
 vajon mennyivel jobbak azoknál, akik az Arénába küldték, de ez már 
csúnya moralizálás, ami azt hiszem, messze túlmutat a könyv keretein.
Amiben
 határozottan erősebb volt a kötet az előző résznél, az a 
mellékszereplők bemutatása. Az éhezők viadalában alig néhány 
kulcsszereplőt ismertünk meg, a Viadalon részt vevők abszolút háttérben 
maradtak Katniss és Peeta kettőse mögött, itt viszont egy csomó érdekes 
szereplőt ismerünk meg, akiken keresztül szintén kritikát fogalmaz meg 
Collins: a korábbi Viadalok győztesei közt többségben vannak azok, akik 
megzakkantak, alkoholba vagy drogokhoz menekültek, vagy épp a saját 
sztárságukba habarodtak bele annyira, hogy teljesen eltávolodtak a 
valóságtól. És igen, ezt is nap mint nap láthatjuk magunk körül: hogy az
 egyes valóságshow-k győzteseinek, a pillanatnyi sztársággal 
megajándékozott szerencsétleneknek hogy teszi tönkre az életét a média, a
 feledés, vagy épp a saját hiúságuk.
Egyetlen
 olyan szál volt, amit nem sikerült maradéktalanul tovább vinni az első 
kötetből: a szerelmi háromszög. Az első részben még teljesen a helyén 
volt ez a többszörösen idézőjelbe tett romantikus szál, de itt már rezeg
 a léc, és sajnos kezd elmenni az ifjúsági regényekben manapság már 
kötelező szenvelgős irányba. De ez az egyetlen kritikám, minden egyéb a 
helyén van, sikerült úgy folytatni, hogy megugorja – olykor még túl is 
szárnyalja – az első kötet színvonalát, ezek után kíváncsian várom a 
befejezést.
Kiadó: Agave
Fordította: Totth Benedek

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése