Bárhogy
 is tagadjuk, azért minden vérbeli Harry Potter-rajongónak összeszorul 
kicsit a szíve, amikor beül az utolsó kötetet feldolgozó első mozifilm, a
 Harry Potter és a Halál Ereklyéi bemutatójára. Tetszik vagy 
sem, egy korszak szép lassan véget ér. Ugyan kaptunk még egy kis 
haladékot azzal, hogy a hetedik könyvet két részben filmesítették meg, 
és egészen 2011 júliusáig várhatunk a nagy csatára, de ez az utolsó 
előtti, ha úgy tetszik, felvezető rész már visszavonhatatlanul jelzi, 
hogy vége a varázslatnak. A gyerekek felnőttek, és velük mi, olvasók is.
 Akik hozzám hasonlóan a tízes éveikben kezdték olvasni, azok érzik 
igazán, hogy nem csak a varázslótanoncokat játszó színészekkel fordult 
meg a világ, hanem velünk is: egészen más szemmel nézzük ma már a 
Potter-filmeket, mint 2001-ben.
Gondolom, az senkit nem lep meg, hogy a sorozat egyre sötétebb, kiábrándultabb, horrorszerűbb. Az előző rész, a Félvér Herceg
 végén érte el a történet egyik legdrámaibb pontját, ami után a hetedik 
film nem is kezdődhet másként, mint a teljes reménytelenség állapotában.
 A hatodik film kissé gyermetegre és erőltetetten poénosra hangolt 
részei után félve ültem be a moziba az új részre, de már a kezdő 
képsorokkal sikerült eloszlatni a kétségeim nagy részét: párhuzamosan 
látjuk, ahogy  a három barát készül a nagy útra, hogy maguk mögött 
hagyjanak iskolát, otthont, családot, mindent. Amikor Hermione kitörli 
magát a szülei emlékezetéből és egy szál maga elindul az ismeretlenbe, 
már nyeljük a könnyeinket, pedig még csak a film harmadik percében 
járunk.
Szívbemarkoló
 apró jelenetekben, elharapott félmondatokban, lopott pillantásokban 
folyamatosan ott van a filmben a fenyegetettség, a reménytelenség, a 
háborús hétköznapok rettegése – ebben van olyan erős, hogy elfeledteti 
velünk a fantasy zsánert, és azt vesszük észre, hogy úgy nézzük, mint 
egy világháborús filmet. És persze óriási súlyként nehezedik ránk, hogy 
három még csak diák varázsló indul el, hogy legyőzzön egy olyan gonoszt,
 akinek az erejét elképzelni se nagyon tudják: a könyvben még csak-csak 
kapálóznak a felnőttek, hogy segítsenek, itt nem. Itt bizony magukra 
vannak hagyva a terhükkel.
Harry
 nagyszabású akciójelenettel kísért átmenekítése az Odúba, majd Bill és 
Fleur érzelmes jelenetekkel tarkított esküvője után el is kezdődik a 
könyv legnagyobb részét kitevő és a filmkészítőket nehéz feladat elé 
állító vándorlás. Harry, Hermione és Ron gyakorlatilag hónapokon át mást
 se csinálnak a könyvben, csak vándorolnak erdőn-mezőn át és törik a 
fejüket, hogy hol találják a horcruxokat és hogyan semmisítsék meg őket.
 Valljuk be, ezek a könyv legunalmasabb részei. A filmkészítőket 
dicséri, hogy meg tudták oldani, hogy ne váljon unalmassá a vándorlás, 
az viszont bosszantó, hogy nem használták ki jobban.
Az
 összezárt hármas érzelmi csatározásait elég jól belesűrítették a 
filmbe, viszont fájóan keveset tudunk meg a történet igazi lényegét adó 
horcruxokról és egészen a végéig gyakorlatilag semmit a Halál 
Ereklyéiről. Már a hatodik filmben is problémás volt számomra, hogy 
Dumbledore nem mondta el Harry-nek, amit a horcruxokról tud vagy sejt – a
 könyvben azért több információ állt a  gyerek rendelkezésére – de itt 
már teljesen érthetetlen, hogy mi is lesz azzal a maradék három 
horcrux-szal, az meg pláne, hogy hogyan sűrítik bele az utolsó részbe a 
Halál Ereklyéit, és ezzel összefüggésben Dumbledore múltját is. Ezek 
azok a dolgok, amiknek épp a hosszú, eseménytelen vándorlás alatt lett 
volna helyük a filmben, a második részben mindenképpen zsúfolniuk kell, 
és ezzel elkerülhetetlen lesz, hogy kihagyjanak valamit.
A
 két részre bontás egyébiránt, ha nem is szimpatikus gesztus – mert hát 
ne legyenek illúzióink, elsősorban a profitmaximalizálás volt a célja – 
nagyon is jól jön. Annyira sűrű az utolsó könyv, hogy ilyen 
részletességgel biztos nem lehetett volna egy részbe tömöríteni – csak 
hát óhatatlanul felmerül a  kérdés, hogy ha már dupla játékidő állt 
rendelkezésre, miért maradt ki mégis annyi minden? Sokáig találgattunk, 
hogy hol lesz kettévágva a film, itt is felemás alkotói döntés 
született. Az egyik legnagyobb drámai csúcsponton vágták ketté, amikor 
Harry-ék épp hogy kimenekülnek az ellenség karmaiból, Dobby meghal, és a
 teljes reménytelenség állapotában vergődnek; Voldemort pedig megszerzi a
 legerősebb fegyverét, és hatalma még nagyobb lesz, mint addig. Viszont 
bármilyen jó ez a befejezés, kihagytak egy még nagyobb dramaturgiai 
magas labdát, Harry vívódását a horcruxok és az ereklyék között. 
Gyanítom, hogy ha eddig nem került szóba, akkor ez a szál is kimarad a 
filmből, pedig a könyv egyik legerősebb része, hogy Harry maga is 
vívódik, merre induljon, az ellenség gyengítése az előbbre való, vagy  a
 saját erejének növelése?
Mindezen
 kritikáim ellenére azonban a film a sorozat legjobban sikerült darabjai
 közé tartozik – már persze leszámítva az Alfonso Cuaron rendezte Azkabani fogolyt,
 ami önálló filmként is briliáns darab. Kifejezetten jót tett neki, hogy
 kiszabadult a Roxfortból, én ugyan imádom a varázslósulit, de sokkal 
erősebb film született így, hogy nem volt ott a gyerekek háta mögött a 
minden rejtett fenyegetése ellenére is biztonságot adó kastély. Viszont 
így a diákszerepből is ki kellett nőniük a szereplőknek, ami nem ment 
zökkenőmentesen. Persze összefonódtak már annyira a szerepükkel, hogy 
nem is nagyon kell játszaniuk, ők már egy az egyben Ron, Harry és 
Hermione, de azért a történet vége felé egyre több (és még több lesz) az
 olyan drámai csúcspont, ahol a tíz éve állandóan bevetett 
arckifejezések mellé kéne valamit mutatni. Az meg pláne a főszereplő 
hármas pozícióit gyengíti, hogy olyan színésznagyságokkal mozognak egy 
vásznon, akiknek a kisujjukba több tehetség szorult, mint hármukba 
együttvéve.
A
 Potter-filmekben megfordult már a brit színjátszás színe-java, minden 
film hozott legalább egy új nagyszerű vendégszereplőt, itt épp Bill 
Nighy tűnt fel a mágiaügyi miniszter nyúlfarknyi szerepében. Szintén 
csak villanásnyi idő jutott a remek Alan Rickmannak, a többi tanárnak 
pedig gyakorlatilag semmi. Amire viszont nem lehet panaszunk, hogy végre
 valamivel többet kapunk Ralph Fiennes Voldemortjából, mint eddig – 
Fiennes, aki nem kissé elfogult véleményem szerint  a világ egyik 
legjobb színésze, olyan szuggesztív erővel jeleníti meg a Sötét 
Nagyurat, hogy sikeresen szétfeszíti a sablonosra formált pszichopata 
fantasy-gonosz szerepét. Alig várom, hogy a befejező részben még többet 
lássam. A felemelkedő sötét oldal szereplői egyébként is remekelnek a 
filmben, Helena Bonham Carternek eszméletlenül jól áll a teljesen őrült 
Bellatrix szerepe, Jason Isaacs pedig úgy játssza a szétcsúszott, 
rettegő, egykor magabiztos Lucius Malfoyt, hogy jóféle angol filmek 
lecsúszott alkoholista arisztokratáit idézi.
Sűrű,
 sötét és nagyon horrorisztikus utolsó előtti rész született, amit jó 
szívvel már nem igazán ajánlanék gyerekeknek, persze akik a könyvet 
elolvasták, úgyis megnézik. Alaposan megágyazott a nagy finálénak, 
amitől mindannyian tudjuk, mit várhatunk. Hatalmas csatákat, nagy végső 
összecsapást, óriási morális tanulságokat és – ha mindent 
belepasszíroznak, ami innen kimaradt – iszonyú gyors tempót és 
zsúfoltságot. Van bennem egy jó adag pesszimizmus, de ha tartják ezt a 
színvonalat, akkor azért nagyjából elégedett leszek.
Korábbi kommentek:



Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése