Régóta
 szemeztem ezzel a könyvvel, itt várt a polcon majd’ egy éve, de nem 
tudtam rávenni magam az olvasásra, mert tartottam tőle. Egyfelől nagyon 
kíváncsi voltam, ha valamivel le lehet venni a lábamról, az  a 
disztópia, másfelől nagyon szkeptikus, mert egyre inkább tele van a 
hócipőm a mindent elárasztó ifjúsági fantasy-dömpinggel, és kövezzetek 
meg bátran, de vállalom: én mostanában nem olvastam olyat, ahol a 
„komoly” mondanivalót sikeresen ötvözték volna az ifjúsági tartalommal. 
Valahol mindig elcsúszott az egyensúly, és ettől tartottam most is. Nem 
kellett volna, mert Suzanne Collins ezen a téren nagyon jól teljesít: 
úgy ír disztópiát, hogy az abszolút fogyasztható az ifjabbak számára is,
 jól egyensúlyban tartja a különböző súlyú konfliktusokat, nem lesz sem 
túl komoly, sem gagyi, nincsenek benne erőltetett szálak, még  a 
mostanában mindenbe beleszuszakolt szerelmes(?) vonulat is helyén van. 
Engem A szolgálólány meséjére
 emlékeztetett, mintha Atwood remekének ifjúsági változata lenne 
(tekintsünk most el a Battle Royale-tól, tudom, hogy hasonlít rá, de 
mivel azt nem olvastam, erről nem tudok nyilatkozni).
Az
 egykori Észak-Amerika már a múlté, romjain Panem található, amely a 
Kapitóliumra és tizenhárom távoli körzetre oszlik. A mindent irányító, 
fejlett és gazdag Kapitólium kénye-kedve szerint zsákmányolja ki a 
körzeteket, melyek csak egyszer lázadtak fel ellene, ám a lázadást 
leverték, és büntetésül a tizenharmadik körzetet a  földdel tették 
egyenlővé. A megmaradt tizenkét körzetet a napi robot, félelem és éhezés
 mellett évről évre egy véres valóságshow-val emlékeztetik arra, hogy a 
Kapitólium mindenek felett áll, és úgy rendelkezik az életükkel, ahogy 
akar: ez az Éhezők Viadala. A Viadalra körzetenként kisorsolt egy-egy 
tizenkét és tizennyolc év közötti lány és fiú egy csapdákkal telizsúfolt
 Arénában kell megküzdjön egymással, mindaddig, amíg csak egy marad 
élve.
A
 tizenkettes körzetben élő Katniss önként jelentkezik a Viadalra 
tizenkét éves húga helyett, akit apjuk halála óta gondoz és védelmez a 
fájdalomba belebetegedett anyjuk helyett. Katniss kemény lány, akit a 
vadon törvényei neveltek: egy szegény körzetben, apa nélkül, 
családfenntartóként illegális vadászatból megélve küzd a fennmaradásért 
napról napra. Esélytelenként érkezik a Viadalra a körzetbeli pék kissé 
nyámnyila fiával, mint másik kiválasztottal és alkoholista mentorukkal, 
hogy aztán főnixként szülessen újjá, aki pusztán a túlélési ösztönével 
is képes borsot törni a hatalmasok orra alá.
A
 könyv legerősebb oldala az ezerszer kivesézett társadalomkritika. 
Olvastam olyan véleményt, mely szerint szerencse, hogy ez csak a 
könyvekben létezhet, hát én ebben nem vagyok olyan biztos. Rémesen 
kiábrándult és pesszimista vagyok, ha azt mondom, nincs már olyan messze
 az idő, amikor a tévében hasonló valóságshow-kat láthatnak, akiknek van
 gyomruk hozzá. Persze, adja az ég hogy ne legyen igazam, de tény, hogy 
az egyre durvuló tartalmakkal operáló reality-k nincsenek is olyan 
messze a könyvben ábrázoltaktól. Igaz, élesben gyilkolást még nem 
mutattak, csak épp önmagukból kivetkőző, pénzért és hírnévért minden 
emberi méltóságukat eldobó „túlélőket” meg „villalakókat” vagy épp 
„celebeket”. Ám míg a könyvbeli Viadal Panem egyik felének show, a 
másiknak büntetés és gyermekeik mészárszékre küldése.
Míg
 a tizenkét körzet lakói attól rettegnek, hogy nehogy őket, vagy épp 
gyerekeiket, barátaikat, ismerőseiket sorsolják ki, a Kapitólium 
közönsége évről évre hatalmas népünnepélyként éli meg a Viadalt. Hősként
 ünneplik a kiválasztottakat, akiket trendi dizájnerek ruháiba 
burkolnak, és úgy mutogatnak körbe a partikon, megnyitókon, interjúkon, 
mint a vásári majmokat. És igen, ebbe az is beletartozik, hogy a 
ruhájuk, a szerelmi életük, a kedvenc ételük jobban érdekli a népet, 
mint az, hogy túlélik-e a Viadalt, és hogy aki a legérdekesebb, a 
legnagyobb a hírértéke, az kapja a legtöbb szponzori felajánlást. Az 
élet itt csak harmadlagos az üzlet és a politika mögött.
Szerencsére
 a jól kidolgozott háttér és a sztori érdekessége feledteti velünk, hogy
 Katniss alakja nem épp a legmegnyerőbb. Kicsit világgyűlölő, nagyon 
kemény, önfejű, olykor kifejezetten idegesítő lány, aki belecsöppen egy 
olyan helyzetbe, amivel igazából nem nagyon tud mit kezdeni. Csak túl 
akarja élni, de különösebben nem küzd azért, hogy nyerjen. Az egyik 
legérdekesebb kérdés az egész Viadalban az, hogy túlélhet-e valaki úgy, 
hogy ne váljon gyilkossá? Nyilván nem, hisz legkésőbb a végén valakit 
meg kell ölni, de épp Katniss alakján keresztül látjuk, hogy az 
életösztön mennyire ki tudja ölni az amúgy jószándékú emberből is az 
emberséget. Katniss főleg menekül és sodródik, és az sem az ő érdeme, 
hanem mentoráé és a körzetéből jött Peetáé, hogy a showbiz a keblére 
öleli, és végül úgy tudnak kijönni abból az Arénából, ahogy.
Az
 utóbbi évek egyik legjobb ifjúsági fantasy-je, okos, fordulatos, 
kellően mély és nagyon kritikus, ami nekem különösen tetszik. Semmi 
felületesség, nyál, olcsó megoldás nincs benne, azért meg külön köszönet
 az írónőnek, hogy nincs túlírva, manapság igazán ritka, hogy egy 
ifjúsági szerző ne sokszor ötszáz oldalban akarja lenyomni a torkunkon a
 tanulságot. A maga nemében kiváló regény, ami után tűkön ülve várjuk a 
folytatást.
Kiadó: Agave
Fordította: Totth Benedek
Korábbi kommentek:

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése