Mindenki
 számára ismerős lehet az érzés, amikor egy rendkívüli látvány, egy 
addig soha nem látott esemény, ne adj’ isten, egy tragédia beleég az 
emlékezetünkbe, és miután azt hisszük, hogy lezártuk, hogy vége, hogy 
elmúlt, újra meg újra előjön, a legváratlanabb helyzetekben tör a 
felszínre, és rányomja a bélyegét a tetteinkre. Ian McEwan Szombat című 
regényének főszereplője, Henry Perowne is azt hiszi, letudta a hajnalban
 a hálószobája ablakából látott égő szárnyú repülőgép keltette 
félelmeket, mikor látja, hogy a gép biztonságban földet ért. Ám 
szembesülnie kell vele, hogy a nyugodt álmába betörő lángoló repülő csak
 a kezdet, békés, kiszámított középosztálybeli életébe minden 
óvintézkedése dacára betör a külvilág a maga veszélyeivel, 
kiszámíthatatlanságával, őrjöngésével.
Londonban
 járunk, 2003 február 15-én, a történelem legnagyobb angliai 
háborúellenes megmozdulásának napján. A neves idegsebész Perowne jól 
megtervezte magának a napját: miután bevásárol, fallabdázik kollégájával
 és meglátogatja az idősek otthonában édesanyját, halragut főz, és 
tökéletes családi vacsorát rendez felesége, zenész fia, látogatóba 
érkező lánya és apósa számára. Csakhogy a véletlen közbeszól. Egy lezárt
 útszakasz, egy piros BMW, egy idegbeteg rosszfiú, és doktor Perowne 
gondosan tervezett napja kicsúszik az irányítása alól. Ám épp ez a 
kiszámíthatatlanság, a kézből kicsúszott gyeplő vezeti rá az orvost 
arra, hogy átértékelje életét, családtagjaihoz és hivatásához fűződő 
viszonyát.
Ahogy
 Perowne megy előre a történetben, a nap eseményeivel párhuzamosan 
bomlik ki előttünk az egész élete, folyamatos visszaemlékezések, 
gondolatfoszlányok, elő-előtörő képek ismertetik meg velünk az orvos 
családját, munkáját, küzdelmeit és győzelmeit. Mert mintha csak azok 
lennének, kudarc alig. Henry Perowne igazi sikerember, kezében tartja  
az életét, mindent előre megtervez, mindent jól kiszámít, épp úgy éli 
életét is, ahogy a keze alá kerülő betegeit operálja. Az idegsebészet 
milliméterre pontosan kiszámított rendjét azonban nem lehet ráhúzni az 
életre, azt hiába tervezzük, hiába osztjuk be, bármikor történhet valami
 váratlan, ami felborítja. Mint egy égő repülőgép, vagy mint egy könnyű 
koccanás, ami aztán búvópatakként újra meg újra előtör, és helyet 
követel magának.
Amikor
 összekoccan a Baxter nevű bűnözővel, a lehető legrosszabb eszközhöz 
nyúl, magabiztosan, felsőbbrendűségének teljes tudatában akarja 
lerendezni a dolgot, amivel csak azt éri el, hogy majdnem megverik. 
Szorult helyzetéből orvosi tudománya menti ki: külső jelekből 
megállapítja Baxter betegségét, és ezzel pillanatnyi előnyhöz jut. Ám 
nem számol azzal, hogy egy halálos beteg kispályás londoni gengszter nem
 felejti el a megaláztatást. Perowne annyira biztos magában és orvosi 
mindenhatóságában, hogy eszébe sem jut a nyilvánvaló: Baxter akár 
bosszút is állhat. Az orvos kénytelen szembenézni azzal, hogy saját 
életébe – saját házába is – betörhet az utca, hogy nem tudja magát és 
szeretteit megóvni a bejáratott módszereivel, hogy vannak olyan 
helyzetek az életben, amikor az eddig elért eredményei nem érnek semmit,
 amikor ki van szolgáltatva néhány félőrültnek.
Briliáns
 szerkesztésű könyv ez, a tökéletesen megkomponált, keretbe foglalt 
történet, a nyugodt, idilli szépségű képek és a cselekmény zaklatottsága
 közt óriási ellentét feszül. Ez és a McEwan által alkalmazott 
gondolatfolyam-technika adja a történet sodrását, ennek köszönhető, hogy
 bár a felszínen „alig történik valami”, csak úgy faljuk a lapokat, és 
végére akarunk érni ennek a zaklatottságnak.
S
 miközben egy idegsebész ráébred élete kiszámíthatatlanságára, a nagyon 
is személyes történet kitágul, és helyet kap benne a nyugati civilizáció
 rettegése. Azé a civilizációé, ami mindent elért, megszelídítette az 
elemeket, millióknak adott munkát, élelmet, biztonságos lakóhelyet, 
aztán belekényelmesedve az elért eredményekbe egyszer csak összeroppant a
 terror erejétől. A magyar megjelenés kissé elkésett, az eredetileg 
2005-ben megjelent könyv így elvesztette aktuális mondanivalóját, ám 
kérdésfeltevései - a biztonság elvesztése, a terrortól, az életünkbe 
betörő ismeretlen erőtől való félelem, a civilizációba, a tudomány 
vívmányaiba vetett hit megrendülése - univerzálisak. Ahogy a  kötet 
elején olvasható Saul Below-idézet is:
„Például
 az a probléma, hogy mit jelent: embernek lenni. Nagyvárosban. 
Évszázadunkban. Átmeneti időszakban. Tömegben. A tudomány átalakító 
hatása alatt. A szervezett hatalom uralma alatt. Iszonyatos 
ellenőrzésnek kiszolgáltatva. A gépesítés előidézte körülmények között. A
 gyökeres változásba vetett remények meghiúsulása után.” 
Henry Perowne napja is erről a problémáról szól. Hogy vajon mit jelent embernek lenni, mit jelent élni,
 mit jelent szeretni. És arról, hogy tetszik vagy sem, a 
kiszámíthatatlanság és kiismerhetetlenség épp úgy része az életnek, 
ahogy az elme működésének.
Kiadó: Ulpius
Fordította: Lukács Laura
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése