Dávid
 Veron neve mára fogalommá vált az internetet gyakran böngésző magyar 
könyvrajongók körében. Tavaly bukkant fel először, egy csúnyácska, 
vékonyka, magánkiadásban megjelent könyv lapjain, amit lelkes olvasók 
küldözgettek egymásnak az ország egyik végéből a másikba, majd az a pár 
példány is elfogyott, és a szerencsés keveseken kívül, úgy tűnt, a nagy 
többségnek le kell mondania arról, hogy megismerje az ókanizsai 
könyvárus kisasszony kalandjait. Lett ugyan neki blogja,
 ahol maga írta történeteivel szórakoztatta rajongóit, ám a könyv mégis 
csak könyv, és mivel az írónő, Baráth Katalin jövendőbeli olvasói 
idegeit szem előtt tartva, a későbbi történetekben nem meséli el az 
Ókanizsán történteket, a kíváncsiság tovább burjánzott. Aztán jött a 
hír, hogy mindenki kedvenc krimikiadója, az Agave az idei Könyvhétre 
megjelenteti A fekete zongorát, méghozzá kibővített, átszerkesztett 
változatban, két novellával kiegészítve, és ami szintén nem utolsó 
szempont, tetszetős külsővel.
Már
 önmagában az előtörténet megmelengeti az ember szívét, igazi „kis 
magyar sikertörténet” Baráth Katalin könyvéé, sajnos ritkán látni ilyet.
 A könyvet kézbe venni is élmény, a kiadó most is remek munkát végzett, a
 borító szépséges, a hangulata máris régvolt korokat idéz, kinyitva 
pedig újabb kellemes meglepetés érte a közönséget: az Agavétől 
megszokott ajánlások közé ezúttal az első kiadást olvasó és méltató 
bloggerek írásaiból került be néhány. Volt is öröm az olvasók között és 
nem véletlenül: szép és kedves gesztus mind az írónőtől, mind a 
kiadótól, hogy azoknak az ajánlásával reklámozzák a könyvet, akik oly 
sokat tettek a maguk eszközeivel azért, hogy terjedjen a híre. Ennyi 
kellemes meglepetés és szemgyönyörködtetés után, az előzetes kritikákat 
olvasva, az elvárás a könyvvel szemben igen magas. Kicsit tartottam is 
tőle, hogy a fenenagy lelkesedés után hogy fog tetszeni a regény. Nem 
kellett csalódnom!
Az
 1900-as évek elejének poros kisvárosában, Ókanizsán mintha megállt 
volna az idő. Az új vívmányok ide nem értek el, sem elektromosság, sem 
kövezett utak, sem automobilok nincsenek, a városka, miképp a lakói is, 
mintha a tizenkilencedik században ragadtak volna, a „boldog 
békeidőkben”, amikor egy vidéki város nyugalmát semmi nem zavarhatja 
meg. Itt él Dávid Veronika, az emancipált eladókisasszony, aki ahelyett,
 hogy anyja kedvére téve végre férjhez menne - hiszen már huszonhárom 
éves! -, állást vállal, minden férfit elriaszt maga mellől, az irodalom a
 mindene, ráadásul titokban saját regényén dolgozik. Épp Armand és 
Josephine történetét szőné tovább, amikor bezuhan az üzletbe a bolond 
Vili, késsel a hátában és hirtelen nem csak Veron, hanem az egész város 
élete felfordul.
Ókanizsán
 emberemlékezet óta nem történt gyilkosság, így a helyi 
nyomozókülönítmény - a rendőrfőnök, a doktor és a kotnyeles Veron - csak
 találgat, közben beindul a városi pletykagépezet, és persze mindenkinek
 van gyanúsítottja. Az első áldozatot újabbak követik, a nyomozók 
megsegítésére pedig Szabadkáról érkezik kackiás bajszú huszártiszt, aki 
az eladósorban lévő lányok mamáin kívül kivételesen Veron érdeklődését 
is felkelti. Ám egészen addig, amíg elő nem kerül az első áldozat 
zsebéből a rejtélyes Ady-vers, A fekete zongora, még huszáros 
segítséggel is egy helyben toporognak.
Egy
 vérbeli irodalomrajongónak mi lehetne izgalmasabb, mint egy olyan 
nyomozás, amiben egy vers, méghozzá kora legnagyobb költőjének és Veron 
személyes kedvencének verse a kulcs? Az eladókisasszony lelkesedése, 
valljuk be, határtalan, és bármilyen tragikus halálesetek követik is 
egymást, az olvasó remekül szórakozik azon, hogy Veron mennyire élvezi 
ezt az irodalmi nyomozást. Amibe besegít a gyilkosság után 
megsokszorozódott létszámú városi olvasókör és a tiszteletreméltó 
Veritas nővér. A vers megfejtésével próbálkozó Veron és Veritas nővér 
kettőse szellemes fricska azoknak a hozzám hasonló olvasóknak, akik 
hajlamosak egy regény, egy vers, egy színdarab dinamikáját minduntalan 
ráaggatni a környezetükben történtekre. Persze Baráth Katalin itt is 
tartogat meglepetéseket, amikor már azt hinnénk, a megoldás a kezünkben,
 akkor csavar a történeten, na nem túl nagyot, nem a ma divatos „minden 
másképp volt” svédcsavarral él, csak épp megmutatja, hogy nem minden az,
 aminek látszik. Okos és fordulatos krimivel van dolgunk, gyakorlatlan 
krimiolvasóként én nem találtam ki, ki a gyilkos, persze lehet, hogy 
nálam rutinosabbak simán átlátnak a trükkökön.
Ám
 nem is ez a lényeg. A könyv igazi erőssége a hangulata, az a kis világ,
 amit Baráth Katalin megteremtett. Kicsit poros, kicsit álmos, kicsit 
ódivatú, mégis nagyon szeretnivaló, az összes szereplőjével együtt. A 
kisváros a maga furcsa lakóival, a betegesen féltékeny 
rendőrkapitánnyal, a kedves doktorral és pletykás nejével, a szigorú 
plébánossal, írószerboltjaival, a Nagyvendéglővel és szabadszájú 
pincérnőjével, a Veronnal örökösen konkuráló, szintén írói ambíciókat 
dédelgető szépséges Lénával és a vasútállomáson örökké külföldiekre 
vadászó állomásfőnöknével olyan hely, amelynek hétköznapjairól sokat és 
szívesen olvasnék még, krimi ide vagy oda. Egyelőre nem tudhatom, óhajom
 teljesül-e, hiszen Veron Pesten folytatja irodalmi és bűnügyi 
kalandozásait - legalábbis blogján erről tudósít. Hogy a készülő 
folytatásokban Baráth Katalin írónő visszaviszi-e hősét a bájos 
Ókanizsára, az még a jövő zenéje. Ám bármerre is folytatódjanak 
kalandjai, biztos vagyok benne, hogy Veron mindenhol képes lesz az 
események közepébe csöppenni, nem kell attól félnünk, hogy elkerülik őt a
 kalandok. Én minden esetre tűkön ülve várom a folytatást.
Kiadó: Agave
Korábbi kommentek:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése