Ahogy azt már a Harry Potterről írt összefoglaló kritikámban is
 írtam, az összes könyv közül a hatodik rész, a Harry Potter és a Félvér
 Herceg a kedvencem. Sok rajongó ezt szereti a legkevésbé, sokan 
egyenesen feleslegesnek tartják, vagy csupán felvezetésnek a drámai 
végkifejlethez. Én részben épp azért szeretem, mert kicsit megszakítja a
 történet fonalát, elkalandozik más irányba, felfed olyan múltbeli 
szálakat, amik aztán megkapják a maguk jelentőségét a hetedik részben. 
És pesze ezt a részt tartom a sorozat drámai csúcspontjának, ez a 
legsötétebb, legkilátástalanabb az összes közül. 
Mivel
 ez a kedvencem, mondhatni, kétszer akkora kíváncsisággal ültem be a 
moziba, mint az előző epizódok esetében. Az elvárásaimat azonban 
igyekeztem a minimumra csökkenteni, és jól is tettem. A végeredmény 
felemás. Mint adaptáció, iszonyú gyenge a film, viszont meg kell 
mondjam, egyik részen sem szórakoztam ilyen jól, mint ezen. Az előbbi 
nem meglepő, a hatodik rész talán a legnehezebben adaptálható filmre. 
Nincs egységes cselekménye, nincs benne túl sok akció, van viszont 
rengeteg ide-oda ugrálás az időben, jó sok duma, pszichologizálás, és a 
végén egy nagyszabású nyitott befejezés. Nem volt könnyű dolga a 
forgatókönyvírónak, ettől függetlenül sikerülhetett volna jobban is. 
Ám
 végignézve az előző öt filmet, azt hiszem, egyvalamit megtanulhattak a 
keményvonalas Harry Potter rajongók. Gyakorlatilag mindegy, ki rendezi, 
adaptációs hűséget várni egy Potter-filmtől nem lehet. Eddig minden 
részből kihagytak ezt-azt, hozzátettek ezt-azt, hol a korhatárbesorolás,
 hol a rendező kreatív látásmódja, hol a cselekmény rövidítése miatt. 
Ebből a szempontból a hatodik film sem rosszabb a többinél. Ami a 
stílust illeti, a Főnix Rendjét is rendező David Yates továbbra is úgy 
tűnik, azt tűzte ki legfőbb feladatául, hogy az Azkabani Fogolyt rendező
 Alfonso Cuarón stílusát próbálja utánozni. 
Cuarón
 annak idején földcsuszamlásszerű változást jelentett a Harry Potter 
sorozatban. Az első két részt rendező Chris Columbus családi 
vígjátékokat idéző stílusa, gyermeki látásmódja és Disneylandbe illő 
Roxfortja (amit azért, valljuk be, tátott szájjal bámultunk) után Cuarón
 sötét, borzongató fantáziavilága és rendezői bravúrjai új szintre 
emelték a sorozatot. Azóta sem volt olyan jó rendezője a sorozatnak, 
mint Cuarón, és önálló filmként egyik rész sem ér az Azkabani Fogoly 
nyomába. A negyedik részt, a Tűz Serlegét jegyző Mike Newell sokat vett 
át Cuarón stílusából, de nem másolta szolgaian, rajtahagyta a saját 
kézjegyét a filmen, összefogott, fogyasztható kalandfilmet hagyott maga 
után. Az ötödik rész, a Főnix Rendje meglepő módon az addig csak 
tévéfilmek rendezőjeként ismert David Yates kezébe került. Nem volt 
könnyű dolga, az ötödik könyv a sorozat leggyengébb darabjai közé 
tartozik, túl hosszú, vontatott, kevés benne az akció, és itt a 
legidegesítőbb a főszereplő. Nem is sikerült valami fényesen a film, a 
sorozat producerei valami rejtélyes okból mégis úgy döntöttek, 
megtartják a rendezőt, nem csak a hatodik, hanem a befejező két részre 
is. 
Érdekes
 kérdés ez az állandó rendezőcsere. Izgalmas lenne megnézni, hogy több 
különböző rendező mit tudna még kihozni a filmekből, én mégsem bánom, 
hogy Yates kezében maradt a sorozat. Ugyan nem a legjobb rendező, 
viszont azt gondolom, a filmek sorozatjellegének jót tesz, ha van 
valamiféle egységes koncepció, egy egységes stílus, egy bejáratott 
munkamódszer. És mivel a Potter filmeket nem lehet teljesen különálló 
alkotásokként kezelni, kell, hogy legyen sorozatjelleg. Vagy mégsem? 
Hiszen épp azt írtam fentebb, hogy Cuarón filmje a legjobb az összes 
közül, és épp ő az egyetlen, aki önállóan is élvezhető és értelmezhető 
filmet tett le az asztalra. Végső soron mindkét irányba elindulhatnának a
 filmkészítők, én pedig mind a kettőt szívesen megnézném. El tudnék 
képzelni hét teljesen különböző Potter epizódot hét teljesen különböző 
látásmódú művész rendezésében, és el tudnék képzelni egy egységes 
stílusú Potter sorozatot is. Most a kettő keveréke valósul meg, de ki 
tudja, mit hoz a jövő. 
Visszatérve
 a Félvér Hercegre, a rendező ezúttal kétségkívül jobban teljesített, 
mint az előző filmnél. Azt mindenképpen a javára kell írni, hogy nagyon 
látványos, az akciójeleneteknél valóban vászonszaggató filmet varázsolt 
elénk. A látvány, a hangulat, a zene, a Roxfort atmoszférája tényleg 
sikeresen idézi meg a harmadik részt, és talán most áll a legközelebb a 
Rowling által elénk rajzolt Roxforthoz. A hatodik könyvön végigvonuló 
árnyak, a baljós világvége-hangulat, a sötét jövő azonban valahogy 
elsikkad a filmben. A könyv legnagyobb erénye az a folyamatos építkezés,
 ahogy Harry és Dumbledore Voldemort múltjába tett kirándulásaival 
párhuzamosan kibomlik a halálfalók tombolása a külvilágban, és Harry-t 
beszippantja a félvér herceg rejtélye. A filmben épp csak néhány 
múltbeli jelenet kapott helyet, ezek is csak a legszükségesebb 
magyarázattal szolgálnak a horcruxokról, de hol van ez ahhoz a 
borzongató történethez képest, ami a könyvbeli emlékekből bomlik ki 
Voldemort ifjúságáról és fiatalkori gyilkosságairól? Dumbledore alig 
valamit magyaráz el Harry-nek, szegénykém, ha ennyi információra kéne 
hagyatkoznia, amennyi a filmben elhangzik, egyetlen nyomot sem találna a
 hetedik-nyolcadik részben, nemhogy horcruxokat. 
Sötét,
 drámai fantasy helyett valójában egy tinivígjátékot kapunk, ugyanis ami
 időt megspóroltak a drámai részek kigyomlálásával, azt mind a tizenhét 
éves főszereplők szerelmi csatározásaira fordították. Először csak 
lestem, hogy mégis hogy kerültek a Roxfortba ezek a hormonvezérelt 
tinik, akiknek máson se jár az eszük, mint hogy kivel-hogy-merre 
kavarjanak, és jobban izgatják őket a szerelmi bájitalok, mint a 
halálfalók gaztettei, aztán rá kellett jönnöm, hogy a könyv is 
hemzsegett a szerelmi csetepatéktól, csak valószínűleg annyira 
idegesítettek ezek a részek, hogy a jótékony feledés homályát borítottam
 rájuk, vagy egyszerűen kevésbé tartottam fontosnak őket, mint a drámát.
 De így, hogy a film felidézte, már pontosan emlékszem, hogy Von-Von és 
Lavender párosáról olvasni mekkora röhögőgörccsel vegyített kínszenvedés
 volt. Viszont el kell ismernem, a film alatt jól szórakoztam rajtuk. 
Furcsa,
 és számomra elég megdöbbentő, de ezen a filmen, amitől azt vártam, hogy
 a legdrámaibb lesz, nevettem a legtöbbet. Hőseink keresztbe-kasul 
kavarnak a Roxfortban, szerelmi bájitalokkal próbálkoznak, Hermione 
féltékenységében vérszomjas verebeket uszít Ronra, miközben alig tud 
lekoptatni egy csúcskategóriás bájgúnárt, Harry a szerencsefőzettől 
konkrétan beszív, a néző meg kiesik a székből a röhögéstől, és addig se 
kritizál. Minden negatív kritikám ellenére nagyon tetszett a film, és 
megpróbálok nagyvonalúan túllépni azon, hogy mekkora csalódás a könyvhöz
 képest. 
Ami
 viszont továbbra sem okoz csalódást, az az elsőrangú színészgárda. A 
megszokott arcok mellé ezúttal is társult egy új nagyágyú, az 
Oscar-díjas Jim Broadbent Lumpsluck professzor szerepében. Részről 
részre az az érzésem, hogy már mindenki aki él és mozog Angliában, 
szerepelt a Potter filmekben, aztán mindig meglepnek. Szegény 
gyerekszínészeinknek viszont nem tett jót, hogy felnőttek, és már nem 
lavírozhatnak filmről filmre csupán a gyermeki bájukra építve. Ez bizony
 már dráma, ráadásul iszonyú nagy színészekkel körítve, úgyhogy a fiatal
 színészek tehetségtelenségét nehéz leplezni. Ismerve a hetedik könyvet,
 előre rettegek, hogy fog Dan Radcliffe szenvedni a végén. 
Addig
 persze még várunk, és a hatodik rész felemás moziélménye után nincs más
 választásunk, mint reménykedni, hogy David Yates képes még tanulni és 
fejlődni, és persze tartja magát a jól bevált stílushoz. Ha már Cuarón 
nem tér vissza.
Korábbi kommentek:

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése