Új
 fogalmat kellene alkossak, hogy fogalmatok lehessen róla, mennyire 
vártam a percet, amikor végre leteszem ezt a könyvet, az utolsó oldal 
behajtásával mintegy le(vissza)pecsételve önmagába, hogy végre ne 
zaklasson, mint egy folyton gennyedző kelés! Mert nem hagyott nyugodni, 
nem hagyta magát a kettőszázikszedik oldal magasságában – ergo 
mélységében – a falhoz csapni. Az egyszerű, 
beletört-bicska-élén-a-szalonna ízű letétel szóba se jött, bár olykor 
undorral vegyes élvezettel olvastam, inkább nyögve, mint szórakozva… 
Naná, hogy nem volt elég elolvasni, hogy démonai visszaszálljanak a 
lapok közé!
Persze
 idő teltével talán majd elengedem, ha elég sci-fi, fantasy, krimi és 
vámpírba oltott bugyogónedvesítés választ el tőle, meg kismesterkedő 
film, álomgyári profi lufi. A szabadulás gyermeteg kísérlete az is, hogy
 írni próbálok róla, erről a végtelenül mocskos, aljasan perverz, 
krónikus-paranoid „regényről”, a könyvről, ami mégis ezer mondatával 
csillog, pontos és pompás, és valóban „nagy”, olyannyira, hogy nem tudom
 bánni a vele töltött immár hat hónap olvasással töltött idejének 
„rápazarlódását”, maradéktalanul nem tudom bánni mégse.
Én
 igen gyorsan olvasok, a simaszövetű néhányszázoldalak két óránál ritkán
 tartanak tovább, de a terjedelmesebb „nagy” testvéreik sem kötöznek, 
csak két-három napig. Valaha könyvesbolti álltomban olvastam 
kalsszikusaink, mintegy két vevő között – bár a nagy nyelvi igénnyel 
szőtt, maga tempójába kényszerítő könyvek persze ezt a futtában 
emésztést nem engedték régen se, ma se. Ez pedig hatványozottan ilyen 
könyv. Nemhogy futtában nem lehet olvasni, de még  a „maga tempójában” 
sem, hiszen Pynchon ezerfelé zilálja az oldalakra felvett cselekmény és 
párbeszédek által mégiscsak létrejövő szövetet szereplői gátlástalanul 
elénkcsurgatott tudat-folyamaival, teljesen következetlenül alkalmazott 
narrációval, a narráció narrációjával, álom és képzelgés minden jelzés 
nélkül való szövegbefűzésével, irritálóan részletes perverziók - a 
szinte orvosilag távolságtartótól a mély beleélésig húzódó - 
„ismertetésével”, mindezek végtelen permutációit tessék elépzelni, s 
eztán elképzelni azt a „maga tempót” amit egy ilyen könyv diktál! 
Mindezek mellett idétlen angol-humor-paródiás dal és táncbetétek 
pöttyözik a könyvet, mintha a Monthy Python adna találkát egy 
drogdelíriumos éjszakán James Joyce-nak, a háttérben mintegy felrémlik 
Nietsche, hátát Kierkegaard vakarja, talpát Pavlov kutyája nyalja… és a 
kutya fejében rakéta-matematika, a pályaszámítás delta t-je kattog. 
Iszonytatóan szabad(os) és (poszt)modern regényszövet ez, gigantikus 
írói apparátus mozog a lapokon, eszében sincs „egyben maradni”, de 
minden szertehullása után – írói bravúr – újra összerakja magát. Nem 
véletlen, hogy sokak szerint eldönthetetlen: az ezredvég legzseniálisabb
 irodalma-e ez a könyv, vagy legnagyobb irodalmi blöffje.
Egyszerűsíteni
 vagyok kénytelen, hogy miről is szól, az itt leírhatatlan egy 
bejegyzésben. Florescu mesternek kilenc bejegyzésnyi (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9), igen
 becsületes és alapos olvasónaplóját ajánlom bárki figyelmébe, akit a 
történet „váza” érdekel, ha olvassátok, látjátok majd, az sem akármi 
munka, ha ezt a regényt pusztán „elmesélni akarnánk” álmos irodalmi 
délutánokon. A főszereplőnk, minden esemény (Rakétához mért) ellenpontja
 (célja) Tyrone Slothrop. Ő áll a kilövési pont másik végén, ő a folyton
 lekésett cél, a London térképét pöttyöző becsapódási pontok az ő futó 
kapcsolatainak, légyottjainak helyszíneit érik, kvázi őt (viccesebben az
 ő gerjedelmét) kergetik. Slothrop hadnagy sajátos nemi kapcsolata a 
rakétabecsapódásokkal és a számára fokozatosan kibomló ellene szőtt 
„világ-összeesküvés” a tengely, köré csoportosul a mellékszereplők 
hadserege (seregei, kellett volna mondanom, Ők és Mi, erő és ellenerő, 
Művelet és Reprobáció, bárki színre lép, kiderül róla, ügynök, valamely 
hadseregé). A háború az első kötet végén „átalakul”, véget érése 
végetneméréssé, Zónává. Mindegy, ki a megszálló, és milyen alapon. A 
Zóna-lakók logikája háborús logika, a megszállók logikája szintén – a 
háború vége tehát illúzió. Lám, a paranoia alapja szilárd és 
megalapozott. 
Mert
 minden igazi para-logika olyan, mint Slothropé: ezek akarnak tőlem 
valamit, rá kell jönnöm, mit. De mi van, ha azt akarják tőlem, amire rá 
kell jönnöm? 
Ez
 az egyetlen és független én-helyzet a Zónában (a paranoiában): az én, 
akitől akar valamit a „világ”. Akivel „csinál” valamit. A 
valahová-tartozás ezt elviselhetővé strukturálja. Védett paranoidok, 
akik hisznek a paranoialogika használhatóságában: Marvy, Kalóz Prentice,
 Csicserin, Enzian, Der Springer, vagy maga Blicero. Védtelenek, ha 
lemondanak a logikáról mint Katje, Bianca, Gottfried, általában Greta 
Erdmann vágy-filmgerjesztett „gyermekei”, vagy Bodine matróz, aki csak 
„a dolgát teszi”. De ebben a könyvben mindenki háború-hibbant: 
végiggondolható, de embertelen borzalmakat épített ez a logika, a Rakéta
 is az ő gyermeke.
A
 könyvben mindenki keres, valakit, vagy valamit. Keresik a rakéta 
alkatrészeit (vitték is oroszok, meg angolok-amerikaiak, a 
dokumentációt, fellelhető darabokat, szakembereket, ki mit talált, a 
későbbi hidegháború alapanyagát, a regény szövetén túl, a „valóságban” 
is), keresik a Schwarzkommando-t (feketékből álló SS-rakétaegység, 
Pynchon egyik legfeketébb humorú poénja), a ki tudja hova (jelzem: az 
űrbe) kilőtt 00000 sorozatszámú rakéta titkait. A szereplők keresik 
egymást, különböző (terjedelmi okokból felsorolhatatlan) személyes vagy 
titkosszolgálati okból. Slothrop is csak egyik eszköze lenne a 
Schwarzkommando felkutatásának, nyakatekert titkosszolgálati logika 
szerint, és persze Slothrop is keres, látszatra a választ saját 
rakéta-érzékenységére, valójában a „visszautat” valamiféle „haza”.
Mert
 Slothrop sehova nem tartozik. Ő a zóna paranoid zéruspontja, a nulla – 
azaz (Rakétalogika, fel!) az abszolút célpont. A paranoia másik 
kulcsmondata: célpont vagyok. És ez elől semmi nem védi meg. Hiszen mi a
 különbség, ha: 
1.
 Mindaz, amit olvasunk egyetlen Paranoiás Elme (az egyszerűség kedvéért 
hívjuk Tyrone Slothropnak) képzelgése egy elmegyógyintézetben, ahová egy
 rakétabecsapódás sokkja űzte; 
2.
 Ez valóban „történet”, egy elmebeteg isten birodalmában játszódó 
„valóság”? Egy istené, aki mindezt hagyta kifejleni, tehát ő a 
paranoiás, ő az őrült, a Rakéta (elsősorban) neki integet, neki mutat 
Blicero fityiszt, amikor a 00000 sorozatszámú rakétát a képébe lövi, 
utasával, Gottfrieddel, a továbbalázhatatlan alázat megtestesülésével, 
úgymond az isten képébe vágja a tisztaságot. Mert a paranoia semmit nem 
hagy tisztán, mindent rendszerbe von, s koszol be ezáltal, hiszen 
számára a Csoda is vagy ok, vagy okozat. Csak egy tényező a sok közül, 
ami benne tart a háborúban.
Nincs
 különbség. Ha „képzelgés”, ha „valóság”. A borzalom ha az elmében, ha a
 valóságban történik, borzalom marad. Erről szól (ettől erős) az 
irodalom, hiszen az mindig az elmében „történik”! Az íróéban, az 
olvasóéban. 
(Egy
 egészen komoly zárójeles rész következik. Az íróról azt se tudjuk 
kicsoda, de az közszájon forog róla, hogy diagnosztizált paranoiás. (Ez 
is milyen viccesen hangzik, nem?) Van e könyvben egy sehova nem 
sorolható narratív részlet egy moziról, mire rakéta hullt, ahol a túlélő
 a többiek – tán a saját – sikolyai közben konstatál. Többek között 
merevedést. S a könyv kódájában e moziba térünk be megint, ahol mindjárt
 kezdődik a film. Csak nem az alkotó magonc került - paranoid - górcsőnk
 alá? Avagy csak nem sikerült leszoknunk annyi boldog 
összeesküvés-elmélet-fikázás közepette a rejtvény fejtésének beteges 
kényszeréről? Mintha bizony számítana, milyen magról sarjadt ez az 
őrületekről oly kiterjedten mesélő kötet, mintha bizony nyakoncsíphető 
volna az ok, a létezésé, avagy legalább e könyv létezéséé. Mintha 
segítene a megérthetetlen borzalmak megértésében, ha ismerjük azok 
okait! Na, EZ a paranoia. És ez is nevetséges, nem?) 
Joyce
 Ulysses-e – hogyan lehet a pillanat teljességét, egyetlen esemény 
teljességét megvilágítani – nemcsak mint minta- és ötletadó idéződik meg
 a Súlyszivárványban. Látni, átallok vitatkozni az „ellen-Ulysses” 
státusszal. Itt az ominózus „esemény” a Rakéta maga, mondanánk, holott 
az „esemény” valójában a permanens Háború, a „háborúban-levés” mint 
állandósuló betegség, a Rakéta körül kavart purparlé, világösszeesküvés 
és reprobáció mind csak apropó. A Rakéta: ürügy arra, hogy ne 
„szabaduljon fel” könyvünk egyetlen nyomorult hőse sem, hogy ne 
„szereljen le”, e nyomorúságos és értelmetlen „csodafegyver” „szereli 
össze” hőseink véget nem érő és immár minden értelmet nélkülöző 
„háborúját”. A hidegháborút, mondhatnánk tudálékosan, hiszen ez a könyv 
persze késett nekünk kicsit, de ’87 nem volt olyan rég, és dőreség lenne
 a Rakéta-szimbolikába csak az egymás városaira mutató 
interkontinentálisokat egyfelől, másfelől az embert űrbe juttató 
testvéreiket látni. Ezek amúgy sem komplementerek, nem egészítik ki 
egymást. A fegyverkezési verseny és atom-félelem helyett ugyan új 
társadalmi paranoiánk van, a terrorizmus, de e változás csak mintha egy 
új tünet megjelenése lenne egy szakadatlan betegségben. 
A
 Rakéta szimbolikájának ellenpontja valójában a szivárvány-gravitáció, a
 Slothrop-i lét ritka kegyelmi pillanatai egyikében megjelenő, égen 
virító földig érő fény-híd. A Rakéta erős műfarok-jellegével szemben a 
mindenség szivárvány-fallosza. A Rakéta föld-gravitációt leküzdő 
erőszakával szemben a szivárvány-súly „felhúzóereje”, a „háborúban 
levés”-sel szemben (amihez még ellenség se kell) a „békében levés”, 
legalább önmagunkkal. Még akkor is, ha újra (ha egyfolytában) a moziban 
vagyunk, abban a pillanatban, amikor öreg bádogtetejét már érinti a 
Rakéta orra.
Nem tudom, kinek ajánlhatnám ezt a könyvet. Ha vagy annyira őrült, olvasd el. Az a baj, hogy megéri.
Kiadó: Magvető
Korábbi kommentek:

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése