Coraline
 Jones magányos, és unatkozik. Ami nem csoda. Otthon dolgozó szülei nem 
érnek rá, egy öreg külvárosi ház egyik lakásába költöztek, csupa idős 
ember mellé, tehát nincsenek játszótársai. Aztán amikor az eső is esni 
kezd, és végképp nincs hova menni az unalom elől, az öreg lakásban talál
 egy ajtót, ami egy másik, fura tükör-világba nyílik. Ahol a szemei 
helyén gombot viselő „másik anyu” azt főz neki, amit szeret, a ruhák 
viccesek, a játékok nem unalmasak. Maradhat, ha hagyja, hogy gombot 
varrjanak az ő szeme helyére is. És persze maradnia kell, ha meg akarja 
menteni a valódi szüleit.
Az „unatkozó gyerek tiltott útra 
téved (téved el), és ott próbák várják” mese-történetének tiltott 
útja, a másik anyu világa hallatlanul szellemes, pont azért, mert 
hatásában összecsapott, sebtében kitaláltnak tűnik. A szélei elmosódnak, mintegy a rajz 
szélén elhalványuló vázlatvonalakként, és ez az elmosódás aztán úgy 
veszi át az uralmát az egész párhuzamos világ felett, ahogy Coraline kicsúszik 
belőle. Hiszen háló, sebtében készült, és neki - őt akarja 
foglyul ejteni. Még jó, hogy a kislány nem marad magára ebben a 
küzdelemben, ott van például a macska, a maga szarkasztikus humorával. 
Nem mesélem el a történetet, tessék elolvasni, hamar emészthető, és 
megajándékoz. 
Valahol azt olvastam egy kritikus 
tollából: nem tudja, milyen korosztálynak készült ez a könyv, mert a 
gyerekeknek túl baljós, a felnőtteknek túlságosan mesei. Nos, ezzel nem 
értek egyet, pont azért, mert a történet látszólagos egyszerűsége mögött
 igazi tündérmesei mélység lakik, és baljós borzongatása pont annyira 
irracionális, mint minden gyermeki félelem. Hála istennek nem korosztálynak készült, így lelheti benne örömét mindenki, aki csak 
olvasni tud.
A
 film, ami belőle készült, majdnem sikerült. Jó, előnnyel is indult, 
mivel alapból elfogultan rajongok a stop motion technikáért, az összes 
bájos elnagyoltsága és esetlensége ellenére, mivel jó kezekben a technikai korlátból inkább előny kovácsolódik, olyan képi 
megoldásokat, vizuális flesseket teremtve, amik nem szükségképp jutnak 
eszébe a számítógépes animáció guruinak. 
Ráadásul Henry Selick Tim Burton 
munkatársa volt többször is, Burton hatását a saját képi világára nem 
tagadhatja. Az talán túlzás, hogy a Coraline látensen Tim Burton filmje, de a 
mélyben, ahol a másik világ lakik, a maga megmagyarázatlan 
démoniságával, sok van abból a Burtonból, akinek minden kifacsart párhuzamos világa
 mindig sokkal színesebb, szagosabb, élettel telibb, mint a valóság. És a 
rémisztés filmes eszközvilága is sokszor másolja az övét. Nos, pont ez 
volt az egyik gondom, mert óhatatlanul eszembe jutott A halott menyasszony,
 ott, ahol az árnyékok növekedésével való ijesztés-játékban szinte 
minden a Burton filmjét idézte. Ennyire talán nem kellett volna mintát 
követni, főleg nem egy olyan filmben, amit enélkül is sikerült 
emlékezetes vizuális poénokkal telerakni. 
Tetszett viszont, hogy a maga 
színesebb-szagosabb módján azért remekül adaptálta a könyvet a film, a 
hangulatot sikerült újrateremteni. Viszont a 
kisfiú-barát, Wybie Lovat karakterének szükségességét számomra semmi nem
 indokolta. A könyvből nem hiányzott, ide se kellett volna. Nem tudom, 
miért kényszerképzete a filmeseknek, hogy egy kislány-figura által uralt 
filmre majd nem lesznek kíváncsiak a kisfiúk… szóval mindezekért írtam, 
hogy csak majdnem sikerült a film. Persze ennek ellenére 
gyerekismerőseimnek sokkal szívesebben ajánlom majd, mint az egykori 
sikerszériák egyre fáradtabb pixelproduktumait - azokban rutin, ebben élet van.
Kiadó: Agave


Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése